Uppgrävd mark för Attefallshus med utlagda stenar redo för markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla byggare!

Börjat med mitt Attefallhus, grävt ut för plattan och ska nu lägga markduk innan jag fyllr på med 16-24, sägs att den packar bättre.

Nu är frågan, som ni ser på bilden så har jag grävt lite mer i fram och har en del sten som jag placerat/spritt ut, tänker då lägga markduken över nu och sedan fylla på, det finns väl ingt negativt med stenar under eller tycker ni det är fel?
Ska tillägas att marken är bra.

Tacksam för svar då det ska läggas duk på torsdag.

Dvillan
Hej!
Nu vet jag inte exakt var attefallshuset ska stå, men det ser ut att vara en del organiskt material som rötter kvar, i främre delen av bilden.
Om det går hade jag nog grävt ur mer, för att inte få sättningar och förbättra dräneringen. Sedan fyllt på och jämnat ut underlaget med bergkross ed innan markduken läggs på.

V vix79 skrev:
[bild] Hej alla byggare!

Börjat med mitt Attefallhus, grävt ut för plattan och ska nu lägga markduk innan jag fyllr på med 16-24, sägs att den packar bättre.

Nu är frågan, som ni ser på bilden så har jag grävt lite mer i fram och har en del sten som jag placerat/spritt ut, tänker då lägga markduken över nu och sedan fylla på, det finns väl ingt negativt med stenar under eller tycker ni det är fel?

Hej
Tycker som Dvillan att du bör schakta ut mer och ta bort alla sten samt organiskt material. Hur tjock markbädd har du räknat med? Tycker det ser lite högt ut mot huset!

V vix79 skrev:
[bild] Hej alla byggare!

Hej

Tack för ditt svar!

Det organiska är bara röttet som jag inte plockat men det är liksom inga rötter.
Attefallet sträcker sig fram till typ 1m bakom det organiska du pekade på.

Kantelementen ska vara i samma höjd som husets, 30cm dräneringsmaterial har jag tänkt.

Det syns inte så bra på bilden men jag hat i framdelen typ 60-70cm.

Varför är stenar inte bra under ? Trodde att det var bra.

Mjölsered Mjölsered skrev:
Hej
Tycker som Dvillan att du bör schakta ut mer och ta bort alla sten samt organiskt material. Hur tjock markbädd har du räknat med? Tycker det ser lite högt ut mot huset!
30cm dräneringsmaterial har jag tänkt.
Man ser inte det riktigt på bilden men, det finns inget organiskt material, det som syns är precis under arbetet så det låg där har rensat bort det.

Varför är stenar inte bra att ha under?

Dvillan
V vix79 skrev:
Hej

Tack för ditt svar!

Det organiska är bara röttet som jag inte plockat men det är liksom inga rötter.
Attefallet sträcker sig fram till typ 1m bakom det organiska du pekade på.

Kantelementen ska vara i samma höjd som husets, 30cm dräneringsmaterial har jag tänkt.

Det syns inte så bra på bilden men jag hat i framdelen typ 60-70cm.

Varför är stenar inte bra under ? Trodde att det var bra.
Stenarna är inget problem i sig, jag menar bara att jag hade grävt mer och fyllt på med bärlager för att jämna ut ojämnheter innan markduk läggs på. För att sedan fylla upp ytterligare med bärlager.

Dvillan Dvillan skrev:
Stenarna är inget problem i sig, jag menar bara att jag hade grävt mer och fyllt på med bärlager för att jämna ut ojämnheter innan markduk läggs på. För att sedan fylla upp ytterligare med bärlager.
Förstår!!

Det har du ju rätt i, hade varit smartare.

Tycker du det räcker med 30cm bädd.(drän material) 16-25?

Dvillan
V vix79 skrev:
Förstår!!

Det har du ju rätt i, hade varit smartare.

Tycker du det räcker med 30cm bädd.(drän material) 16-25?
Om jag inte missminner så brukar man säga minst 100 mm under plattan och 200 mm under kantelementen så siktar du på 300 blir det nog bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.