Hej,

Jag är igång med att anlägga en VA-anläggning till vår nyinköpta gård. Vi ansluter till det kommunala VA-nätet och köpt en Flygt Compit 900 med en 3069-pump.

Vi har väldigt mycket sten i marken på våran gård, och ganska tätt på berg också. Men jag har lyckats hitta ett ställe söder om våran lada där jag ska placera pumpbrunnen.

Mitt problem är placeringen, eller rättare sagt vridningen, av brunnen. Eftersom inloppet och utloppet är 180 grader från varandra, behöver jag göra en krök på den ena eller den andra sidan. Frågan är bara vilken som är minst dålig.

På bild 1/alternativ 1 så tänkte jag en krök på 110 markavloppet som går in i brunnen, jag vet inte riktigt hur skarp den behöver bli. Men eftersom det är självfall tänker jag att man vill undvika så många böjar/krökar man kan.
På detta alternativet så går ju tryckavloppslangen (PEM50) rätt ut från brunnen med minimalt tryckfall etc.
Schematisk bild av VA-anläggning med pumpbrunn, och rördragning med 110-gradig krök nära en lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bild 2/alternativ 2 så är det väl nån motsatt variant av 1. Där jag prioriterar att få minimalt med böjar/krökar på självfalls-avloppet. Mot priset av en kanske ganska skarp radie på PEM50-slangen direkt efter. Jag läste att minsta böjradie var ca Dyx25 i temp.-spannet där jag bor. Så en minsta böjningsradie på 1250mm.
Och jag tror det kan bli svårt/trångt.

Alternativet till det är väl en 90 graders koppling direkt efter pumpbrunnen, men det känns inte heller helt rätt.
Schema av en VA-anläggning med en lada, indikerat avlopp från bostad, pumpbrunn och böjd ledning på en grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför krångla till det såhär tänker ni? Varför inte bara sätta rören/slangen i linje och brunnen emellan. Mitt tålamod med Photoshop (jag vet, det ser ut som Paint) tog slut innan jag fick dit att det är uppfartsväg nord/sydgående höger om ladan. Det är också en väg söder om brunnen väst/östgående.

Så, vad tror ni? Vad är mitt minst dåliga alternativ?

Daniel

Jag hade satt en eller två 45 graders böjar på självfallssidan och tagit upp resten av böjen med pem-slangen. Försök bara se till att du inte belastar kopplingen i pumpsumpen i sidled om du behöver göra en snäv bör med pem-slangen.
Annars är det inga problem att montera en eller två 90 graders böjar på pem-slangen.

Okej, jag är inne på den lösningen med. Just för att som du säger inte "bryta" i PEM-anslutningen.

Så, att sätta några extra 45or på slutet av SF-ledningen är inte något större problem? Man riskerar inte att det samlas gojs där på längre sikt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.