Byggahus.se
Har grävt ur en rabatt vid huset fram till en gång med plattor. Tanken är att lägga en rad med plattor innanför så det ligger 3 plattor i bredd och sen lägga någon kross i dränerande storlek ca 30cm som det kommer vara mellan betongplatta och markplatta. Så mina frågor är ska man lägga markduk eller ej (dräneringsrör ligger ca 5cm under där vi grävt ur. En del av bärlagret för plattraden som ska läggas kommer ligga ovanför dräningsröret vad ska man ha för storlek på kross/singel? Vad ska man ha för storlek på kross/singel mot vägg? Var köper man plattor av modellen vi har (är väl klassiska 70tals-marksten)? Kommer även så klart justera den raden med plattor som ligger.

• IMG-20190522-WA0003.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Dräneringen ska ju ligga ca 10 cm under sulan på grunden.

Enligt bilden skulle jag inte tolka detta som rätt höjd på röret.

Sedan är funderingen varför du gräver upp och gör som du gör?
Hur gammal är dräneringen?

Det borde ligga makadam och fiberduk runt drän röret (beroende på ålder)

Har du problem och det är lätt att gräva och komma åt skulle jag satsat på att lägga ner ny dränering.

mathiash77 skrev:
Dräneringen ska ju ligga ca 10 cm under sulan på grunden.

Enligt bilden skulle jag inte tolka detta som rätt höjd på röret.

Sedan är funderingen varför du gräver upp och gör som du gör?
Hur gammal är dräneringen?

Det borde ligga makadam och fiberduk runt drän röret (beroende på ålder)

Har du problem och det är lätt att gräva och komma åt skulle jag satsat på att lägga ner ny dränering.
Alltså där jag har grävt upp var det alltså en rabatt med jord och växter. Som du ser på bilden har panelen tagit en del stryk av detta (satt en brädda för att skydda). Rabatt mot grund var en av punkterna som påpekade på besiktningen innan vi köpte för några månader sen. Sulan ser du faktiskt, den sluttar nedåt och utåt och dräneringen är väl ca 10cm ned. Gräva upp och bytta dräneringen skulle bli ett väldigt stort jobb. Det vi vill göra är att ta bort rabatten och lägga plattrad till och sen singel. Hur som helst så har jag skippat fiberduk vid grund efter ha lusläst trådar. Och nej ingen fiberduk och makadam runt dränering (70talshus).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.