Har just byggt färdigt vårt nya växthus, 6,6 kvm. Det står på en grund av lecablock med en träregel ovanpå. Därpå en metallsockel som växthuset är monterat på. Nu är det dags att fixa till utsidan. Tänkte först bara lägga ett varv marksten runt växthuset men funderar nu på att ändå täcka lecan med puts eller färg av något slag. Det behöver inte bli jättetjusigt, men kanske lite mer hållbart och snyggt än de råa lecablocken. Kan man helt enkelt ta vanlig finbetong, blanda med mycket vatten till en välling och ”måla” på med t ex kalkpensel? Eller måste man följa alla råd med flera lager av olika slags puts? Känns så onödigt för så liten yta.
Du har ett utsprång på ovansidan , mycket vatten som kommer att rinna igenom lecan, fundera på om du ska prata med plåtis om att knäcka plåtar som går upp förbi träramen och ut som ett fönsterbleck över kanten , i övrigt ska du putsa lecan
Jag murade upp en odlingslåda av lecablock för ett par år sedan.L Lenaplena skrev:Har just byggt färdigt vårt nya växthus, 6,6 kvm. Det står på en grund av lecablock med en träregel ovanpå. Därpå en metallsockel som växthuset är monterat på. Nu är det dags att fixa till utsidan. Tänkte först bara lägga ett varv marksten runt växthuset men funderar nu på att ändå täcka lecan med puts eller färg av något slag. Det behöver inte bli jättetjusigt, men kanske lite mer hållbart och snyggt än de råa lecablocken. Kan man helt enkelt ta vanlig finbetong, blanda med mycket vatten till en välling och ”måla” på med t ex kalkpensel? Eller måste man följa alla råd med flera lager av olika slags puts? Känns så onödigt för så liten yta.
Jag använde lagningsbruk för att putsa med och efter ett par veckor målade jag med silikatfärg.
Kanske inte är rätt, men det funkar för mig,
https://www.bauhaus.se/lagningsbruk
Klicka här för att svara