Grund & Markarbeten
Mathias Sigtuna: Ja det är nog bättre än enbart bar jord. Hade glömt det.
Jockomasen: Bumpar den här tråden och hoppas att jag får svar eller att trådstartaren kan dela med sig av hur det gick :) [citat]
Prodigys: [citat] Går bra med vilken brunn som helst så länge den är kopplad till något. Vill man undvika att den blir full med grus så kan man sätta 2-3 rader med smågatsten runt den. Dessa fogas lämpligen med betong eller hårdfog.
Snabelhund: Hej jag bor i ett suterrängradhus från 60-talet där det vad jag misstänker finns bristfällig dränering och att dagvattnet evt ligger för högt som är från byggår -60. Jag har en renslucka som är ca 1meter djup i källardelen. Det som sker är att när det regnar mkt stora mängder, som det gjort den senaste tiden, är att rensluckan delvis fylls med vatten. Dvs man kan misstänka att
Joacimz: Jag skulle ha lagt igen dem med något fix och sedan målat över för att slippa ev frostsprängningar. Håll bara koll att det inte blir värre.
Hus-Bonden: Hej, Funderar på hur man går tillväga när man gör en urspårning för att få en lägre gjuten golvyta i badrummet? Antar att man gör en ”form i formen” med några reglar i det tänka badrummets vägg, förslagsvis jäms med insidan av den blivande badrumsväggen? Gjuter man badrumsgolvet samtidigt som resten av plattan, men 3-4 centimeter lägre än resten av plattan? Får man loss
Emile88: Hej! Har idag grävt upp runt huset. Ska dränera och isolera grunden med optidrän/deltablock och optiweb matta. Kommer mer bilder när arbetet fortsätter. Huset är sutteränghus som står på berg. Hela sulan är gjuten på berg!
jonaserik: Det är alltid en liten brunn efter slambrunnen som ska fördela ut till spridarören, ligger då brunnen lägre än infiltrationen så pumpar man upp det till infiltrationen på högre höjd, hur långt kan det bli mellan brunn och infiltration.
useless: Det finns nog inga vettiga metoder att flytta den utan att det ser ut som spräckt berg. Går det inte att gräva fram nytt berg längre bort och ta bort den befintliga synliga delen?
pacman42: [citat] Jag misstänker att jag syftade på att vattenläckage I skarvarna ofta ställer till det med betongrör, dvs att plaströr därför får längre livslängd (vis av erfarenhet från vår vägförening).
Carina.o: [citat] [citat] Vet inte vad det är för material tyvärr. Verkar inte vara leca i alla fall.
jonaserik: Kan det ha varit en trappa från utsidan som satts igen och ersatt med en invändig, Vad är det för vägg mot utsidan vid trappen, är den lika som dom andra. Bara en tankegång från mig.
Jowaka: Hej! Har ett hus som vi byggde ut 2007 med krypgrund. Plast och krypgrundsisolering på marken och en Acetec sorptionsavfuktare. Har fått något som ser ut som fuktfläckar på grundmuren. Har det med dräneringen att göra?
dekoala1994: Tjenare jo jag håller på just nu, jag har gjutit ner 95x95 stolpar direkt i marken. slog igenom armeringjärn igenom stolparna i botten. och grävde ut och gjöt nästan som ett L och stolpen i ”bakkant”. så nu är tanken att lägga byggtimmer på insidan av dessa stolpar. så får vi se om det håller eller inte. Jag Har berg på en bit där tanken är att borra hål och sätta ner
useless: Det går att gjuta en platta utan att förvandla hela tomten till ett månlandskap. Det är bara att ställa krav på entreprenören från början så löser dom det.
Bonzo2000: Riktigt snyggt. Ångrar att jag inte gjöt fast mina kantstenar mot gräset. De har rört sig en hel del, men med tanke på att jag gjorde arbetet i mörkaste november så ville jag bara bli klar så att jag fick komma in från regnet. Ut mot trottoaren ligger de dock fortfarande kvar i rät linje, men kringmassorna var väl mer packade där.
G-83: Vad ska ni ha runt huset? Plattor eller gångar så är det packat bärlager som gäller, gräsmatta så fyller du med matjord. Om inte leran är packad när det återfylldes bör det gå minst ett, gärna två år innan man lägger plattor så det har satt sig färdigt.
bossespecial: Då behöver man först göra en lastnedräkning och därefter dimensionera bärlinorna som ska stå på plintarna. Det är bärlinan som bestämmer avståndet mellan plintarna. Därefter kontrollera plintarna.
witten: Yes, det är väldigt ambitiöst med dräneringsrör över huvud taget. Vattnet kommer inte ha några problem att rinna i gruset.
Claes Sörmland: Det blir enormt poröst eftersom putsbruket har en massa kalk inblandat. I ett tropiskt klimat kan det hålla men i vårt land gör frosten processen kort med poröst putsbruk utomhus.
EliasF: Bumpar en gammal tråd. Någon mer som testat denna metod? Tänkte nämligen bygga en friggebod och tänkt gjuta en platta till den först men tänkte att det kanske hade funkat med denna metoden istället, betydligt mkt mindre arbete känns det som.
MoveMe: Hej, Får man stycka mark som innehåller mosse/torv och gyttjelera till enbostadshus? Undrar om någon har byggt på mosse/torv eller gyttjemark? Hur mycket extra kostar det att bereda marken? Påla har jag förstått behövs.Vad är det mer som behöver göras? Dika? Måste man gräva bort all mosse, ned till fast mark/berg? Hur bygger man väg på en sådan mark? Hur mycket dyrare kan det bli?
sir1: Hej Vi håller på att gräva tomten. (Tyresö) Och får säkerligen 5-6 flak schaktmassor från detta. Hör av er om ni vill ha. Vi skänker naturligtvis bort det. Även frakten. Hör av er
Leif i Skåne: Gräv ut för 400mm och sätt kantelementen på 100 frigolit. Eller lägg 100 mm paddan 8-16 under kantelementen. Glöm inte att motfyll utvändigt med bergkross innan gjutning.
sir1: Hej Vi håller på att gräva tomten. (Tyresö) Och får säkerligen 5-6 flak schaktmassor från detta. Hör av er om ni vill ha. Vi skänker naturligtvis bort det. Även frakten. Hör av er
Linsen12: Skorstensfundamentet till vänster. Till höger rinner det vatten. Detta var när det öst ner regn i timmar. Annars har vi inte sett detta.
Skiren: [citat] Du har helt rätt! Fick tag på markfirman som utfört jobbet och de berättade att den var på 10m3 så inget man skottar upp med spade:) Dock anlagd på berg så infiltrationen går ju bara sidledes. Fick instruktion om att ordna en breddning av den och lite hjälp med vart rör och kista var placerad så känns lugnare nu. Vattnet hade redan igår sjunkit undan i brunnen så det gick
Bart: Testa med lagningsbruk: https://www.bauhaus.se/lagningsbruk?gclid=Cj0KCQjwhr2FBhDbARIsACjwLo0DajZuJq3oBPYeQGWXBriRsBOb_RZiW2p4IjaBkO3rRtMCtKXcvDoaAjHwEALw_wcB Eller husfix: https://www.bauhaus.se/husfix-casco-3kg?gclid=Cj0KCQjwhr2FBhDbARIsACjwLo0WrihMW9mHzEVuL7jB55QUxHHwAn5pLOC1ZJZLHs-mzajsrKEocOcaAs9DEALw_wcB