Undrar om det finns något enkelt sätt att räkna ut dimension på pelare samt placeringen av dessa. Inför byggstart måste jag lämna in uträkningen.

Välkommen till forumet!

Var i konstruktionen sitter pelaren?
Om du ska ha limträ kan du få en hel del hjälp här: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/

Om det är en stålpelare så behövs uppgifter som kraft, längd och ev begränsningar i format/yttermått. Dessutom kan det komma att krävas någon form av brandskydd.

G Gabbe1 skrev:
Välkommen till forumet!

Var i konstruktionen sitter pelaren?
Om du ska ha limträ kan du få en hel del hjälp här: [länk]

Om det är en stålpelare så behövs uppgifter som kraft, längd och ev begränsningar i format/yttermått. Dessutom kan det komma att krävas någon form av brandskydd.
Tack
Bygglovet är klart, så måtten har jag. Men måste dimensioneras och placeras. Har tänkt btg pelare, större dim. på rör baktill och mitten, smäckrare framtill. Pelare ska ligga ligga på berg.

Det första du måste göra att att räkna fram de laster som verkar på pelare, egentyngd, nyttiglast, snö etc. Därefter kan du dimensionera pelaren. Har du inga tidigare kunskaper av att dimensionera pelare rekommenderar jag att en konstruktör räknar på det. Du kan inte lägga upp ritningarna?

B bossespecial skrev:
Det första du måste göra att att räkna fram de laster som verkar på pelare, egentyngd, nyttiglast, snö etc. Därefter kan du dimensionera pelaren. Har du inga tidigare kunskaper av att dimensionera pelare rekommenderar jag att en konstruktör räknar på det. Du kan inte lägga upp ritningarna?

Ena huset sägs väga 17 ton och det andra 3 ton
Är dock väldigt osäker hur personen kom fram till det. Det behövs nog några beräkningar.

Chimmery Chimmery skrev:
Ena huset sägs väga 17 ton och det andra 3 ton
Är dock väldigt osäker hur personen kom fram till det. Det behövs nog några beräkningar.
Anlita en konstruktör.

Är det grundplintarna eller nockbalkens pelare som ska dimensioneras? Jag ser även att ett fönster på gaveln är placerat under nocken, detta innebär då att man behöver en avväxling för nockbalkens pelare i detta läge.

B bossespecial skrev:
Är det grundplintarna eller nockbalkens pelare som ska dimensioneras? Jag ser även att ett fönster på gaveln är placerat under nocken, detta innebär då att man behöver en avväxling för nockbalkens pelare i detta läge.
ok, jag ska titta. Grundplintar ska räknas och placeras.

Då behöver man först göra en lastnedräkning och därefter dimensionera bärlinorna som ska stå på plintarna. Det är bärlinan som bestämmer avståndet mellan plintarna. Därefter kontrollera plintarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.