2 321 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Stödmur Byggtimmer
Tjenare bor i ett stururängshus där våran trädgård sluttar en del. Tanken är att bygga upp en stödmur runt om och fylla massor upp mot sluttningen för att plana ut. Stödmuren är tänkt att bli ca 90cm på högsta punkt. Det jag undrar över är hur jag skall förankra dessa byggtimmer på bästa sätt då vi har berg på en bit och utfyllnadsmassor på resten.
Tanken är att borra fast galvade rör 21mm där det finns berg och fästa med ankarmassa ev fylla betong, och sedan slå ner samma rör i marken där det är utfyllnadsmassor. Sedan lägga typ makadam bakom och under muren för dränering. Kommer detta att hålla eller bör jag göra på något annat sätt?
Tanken är att borra fast galvade rör 21mm där det finns berg och fästa med ankarmassa ev fylla betong, och sedan slå ner samma rör i marken där det är utfyllnadsmassor. Sedan lägga typ makadam bakom och under muren för dränering. Kommer detta att hålla eller bör jag göra på något annat sätt?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Hej har du kommit igång med din timmermur?
Jag har ett liknande projekt på ca 70 cm hög och 12 m. Är nyfiken på dina erfarenheter.
Christer
Jag har ett liknande projekt på ca 70 cm hög och 12 m. Är nyfiken på dina erfarenheter.
Christer
Tjenare jo jag håller på just nu, jag har gjutit ner 95x95 stolpar direkt i marken. slog igenom armeringjärn igenom stolparna i botten. och grävde ut och gjöt nästan som ett L och stolpen i ”bakkant”. så nu är tanken att lägga byggtimmer på insidan av dessa stolpar. så får vi se om det håller eller inte.
Jag Har berg på en bit där tanken är att borra hål och sätta ner armeringjärn och sedan trä byggtimmer ovanpå dessa.
Jag Har berg på en bit där tanken är att borra hål och sätta ner armeringjärn och sedan trä byggtimmer ovanpå dessa.
Klicka här för att svara