Har en parkering på150kvm som jag hade tänkt lägga plattor på men visar sig att det bara är 10 cm 0-32 i bärlager sen lera under så plattor blir det inte. Blir för stort projekt att gräva ut.
Så nu funderar jag på vilket grus jag skall lägga för att det skall blir snyggt och praktiskt. Vill inte ha 8-11 8-16 osv för tycker det är bökigt att gå, cykla osv i det.
Kommit fram till diabas 0-16 svart grus. Vad tror ni om det? Nån som har det?
Tänkte lägga ca 8cm med det. Frågan är och jag skall lägga geotextil emellan det vanliga gruset så det inte blandas.
Sen om ni vet nån vettig brunn man kan sätta när man har grusparkering? Allt lutar till ett hörn där jag tänkte sätta en brunn av nåt slag.

Om du skall ha 0-16, får räkna med att du drar med dej sand under skorna.

K Keld skrev:
Om du skall ha 0-16, får räkna med att du drar med dej sand under skorna.
Sant men man slipper stå på huvudet när man kommer cyklande.

Valfritt snyggt grus kombinerat med en markarmering. Kan gå under namnet gräsarmering, jordarmering och grusarmering också.
Plastmattor som håller gruset på plats och ger en stabil yta som det går att cykla på till exempel.

harry73
Nej, du ska inte lägga geoduk mellan befintligt grus och nytt grus.
Ofta är duken onödigt, här är det direkt olämpligt.

Har parkeringen fungerad bra för ändamålet fram till nu, kommer den också göra det i fortsättningen.
Om du inte vill ha 8-11 eller 11-16, är 0-16 eller 0-18 hur bra som helst

Färg får du bestämma själv, men jag hade tagit det närmaste stenkross har till lägsta pris

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, du ska inte lägga geoduk mellan befintligt grus och nytt grus.
Ofta är duken onödigt, här är det direkt olämpligt.

Har parkeringen fungerad bra för ändamålet fram till nu, kommer den också göra det i fortsättningen.
Om du inte vill ha 8-11 eller 11-16, är 0-16 eller 0-18 hur bra som helst

Färg får du bestämma själv, men jag hade tagit det närmaste stenkross har till lägsta pris
Tackar, kör nog på diabas 0-16, var inte så fasligt dyrt.
Nån som har tips på brunn man kan sätta på grusparken.?

K Knoxx skrev:
Tackar, kör nog på diabas 0-16, var inte så fasligt dyrt.
Nån som har tips på brunn man kan sätta på grusparken.?
Går bra med vilken brunn som helst så länge den är kopplad till något. Vill man undvika att den blir full med grus så kan man sätta 2-3 rader med smågatsten runt den. Dessa fogas lämpligen med betong eller hårdfog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.