S
Smeds: Eller bör jag slamma på ett lager med Grundning Röd A först, iallafall på utsidan? Innan jag lägger på Mur & Putsbruk
1 svar · 960 läst
T
T.Gustafsson: Är bild nr 2 är en "före"-bild?
6 svar · 3,0k läst
·
T
TobbeTabb: Har en stenläggning framför huset, ca 4x4m, bestående av 30x30cm plattor. Det har nog legat där i 50 år med lite lagom sluttning från huset. Dock är det ganska ojämnt (och har nog varit det väldigt länge) med "gropar" här och var med nivåskillnader på kanske +-3cm där det är som värst. Men överlag helt ok bortsett från att det är lite "vågigt" och tre lite större "hål". Vill
0 svar · 1,9k läst
M
MrIve: Hej. Håller på och dränerar och har gjutit ny hålkäl vid sulan på huset, hur länge måste man vänta innan man kan lägga på tätskiktet? Ska använda pordräns membran är tanken. Mvh
0 svar · 1,1k läst
M
Malsike: När vi "byggde" hus förra året ansökte hussäljaren om tillstånd hos Trafikverket för anslutning till vägen utanför. Tillståndet gällde ett år och krävde bla asfaltering, ca 12 m2. Problemet var bara att det var väldigt svårt att hitta nån som ville göra ett så litet jobb, så tillståndet hann gå ut. Nu, ett halvår senare hade vi lite flyt, Svevia kom förbi och lagade vägen
0 svar · 752 läst
larsbj
larsbj: [citat] Borrning 40tkr Pump 10 tkr Gräv+slang in kanske 10 tkr Sen beror det ju helt på vad som ska göras inne kan ju va allt från 10 tkr och uppåt.
1 svar · 708 läst
S
Anonymiserad 168520: Putsnät räcker inte för att få putsen att sitta fast på det underlaget. om du säger att putsen sitter bra på övriga ställen så skulle jag rekommendera dig att ta en hammare och Försiktigt knacka runt på olika ställen på grunden. Jag tror tyvärr att du kommer höra en tydlig ljudskillnad runt huset som visar på att putsen släppt från underlaget på flera ställen men kanske är
9 svar · 6,8k läst
·
Saabgubben
Saabgubben: 3 år senare.. vilken material använde du? Typ på färg? Samma sitts nämligen
12 svar · 59,3k läst
·
V
vaspen: Tack för svar . Bor i Stockholm och jag kunde gräva ner vattenslangen ca 0.8m. den ligger tättintill husets grundmur så det kanske hjälper lite mot tjälen.
2 svar · 3,4k läst
A
aleeccs: Bra jobbat!! men det finns ju givetvis inga genvägar vilket jag har insett också. De flyttar ju inte ut från huset förrän man verkligen har spärrat allt och likviderat samtliga. Jag hade också ett gammalt avloppsrör i gjutjärn som gick upp i golvbjälklaget så där var det nog öppen dörr. Det sågade jag av för en månad sen och pluggade men risken är ju att det någonstans har
12 svar · 15,7k läst
·
N
nrdin: Härligt! Bra jobbat! Hur tjockt lager la du? Jag kanske packade min för dåligt då och hade för tunt lager eftersom det kommer upp ogräs. Ändå körde jag med gummiklubba.
6 svar · 13,0k läst
·
M
Markarbetaren: Duk använder man för att minska på krossmaterialet och öka bärigheten. Att ge konkret råd är svårt om man inte vet vad du ska bygga ytan på, samt vad ytan ska trafikeras av. Jag har duk, 15cm 0-32, 3cm flis och 5cm plattor. Håller för bilarna, båten (1200kg) på trailer står parkerad 8 mån om året, inga sättningar öht. Materialet under är väldigt hård torrskorpelera. Innan jag
1 svar · 2,5k läst
M
Mickebandsåg: [citat] Den ankan hade inte jag velat möta en mörk natt i en mörk gränd :seenoevil:
13 svar · 4,9k läst
·
N
Nörden: Hej Jag bygger en form för mitt hus och undrar hur mycket det får diffa på höjden mellan olika skivor? Jag fattar att om det diffar för mycket så blir plattan för tjock (vilket blir dyrare) eller för tunn (vilket blir mindre hållbart). På bilden diffar det 5-10 mm i höjd mellan skivorna. Är det okey? MVH
0 svar · 1,4k läst
·
S
Sandrak80: [citat] Tack för infon!
9 svar · 5,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Risken är väl att det blir en vallgrav istället? Eller ska du lägga dränering och leda bort vattnet till nån brunn också? Om du inte ska lägga dränering hade du väl lika gärna kunnat lägga två betongplattor i bredd runt huset? Med svagt fall utåt
1 svar · 4,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Råkar offerterna vara från ett bolag som börjar på A och slutar på nticimex? :0) Troligen räcker det med dränering och byta delar av/eller hela golvbjälklaget inkl isolering, vilket är en stor sak i sig. En avfuktare är inte viktigt och ett säljargument från någon besiktningsman/firma om jag får gissa...
4 svar · 2,7k läst
jingang li
jingang li: Hej, Jag köpte ett hus byggt 1940. Jag bokar ett dräneringsföretag för att göra dräneringsarbetet. När de gräver utifrån fann de väggen och betongplattan är trasig. Så här. [bild] [bild] [bild] När jag öppnar golvet inuti hittade jag den tidigare husägaren fixa det så här. Han använde en armeringsjärn för att fixa den trasiga delen av betongplattan. [bild] Kan jag få några
0 svar · 1,2k läst
·
G
godishanna: Vi bor i ett hus från 1918, som är byggt på en torpargrund. Tegelhus med nedeldel av stora stenar. I ett rum har golvet satt sig samt bjälklaget sviktar rejält när man går på det. Jag skulle vilja gjuta platta i det rummet precis som det är gjort i angränsande kök och badrum, och lägga golvvärme samt klinker. Har varken kunskapen eller tiden att göra det själv så finns det någon
0 svar · 762 läst
K
Kaboff: Du får liknande egenskaper om du använder vägsalt #Blanda vägsalt och stenmjöl, #lägg ut #vattna #padda Eller kasta på vägsalt på befintlig yta, vattna och padda
4 svar · 2,3k läst
P
Prodigys: Ofta är brunnar med den placeringen inte kopplade med rör någonstans utan vattnet rinner ut i dräneringen via makadamen.
11 svar · 3,3k läst
·
A
Axel bolander: Hej. Jag har rivit ut det gamla betonggolvet för att kunna lägga in isolering och golvvärme i bottenplanet i badrummet. Under det gamla golvet låg på ca: 1 meter sprängsten med ett utjämnande lager av grus och sten överst. Ingen markduk eller åldersbeständig plast. Det gamla golvet fäste direkt mot yttermuren. Huset är från 30-talet. Jag rev ut ca: 40 cm med sprängsten - har sen
0 svar · 2,0k läst
·
Saabgubben
Saabgubben: Ingen som hade några tips?
1 svar · 1,7k läst
·
F
freddy123: Problem med lukt, är skivorna som luktar. Skulle vela få bort allt från dom gamla skivorna och tänkte då även byta syllbrädorna när man lika är i farten.
4 svar · 1,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Nej. Ingen. Staffans
2 svar · 1,8k läst
·
E
Emmlinn: [citat] Jo men vill inte köpa någon ny matta för att bara ha tillfälligt. Jag tänkte mer bara lägga under bordet en liten bit. Men la en sådan polypropenmatta. Hoppas det funkar.. tills vi kan lägga golv.
4 svar · 2,1k läst
useless
useless: Någon större energiförlust blir det inte om man har isolerat korrekt. Däremot blir systemet trögare med slangen ingjuten, men det finns både för- och nackdelar med det.
1 svar · 2,0k läst
Njingan
Njingan: Jag kan absolut ingenting om detta men jag skulle tänka följande; Gräv gropar till frostfritt djup, sätt i gjutrör, fyll med sten i botten, gjut upp dessa och tryck ned armeringsjärn som sticker upp tillräckligt för att knyta han mot muren. Bygg en gjutram, fyll med sten i botten, bygg upp med armering längs med hela muren och mot "groparna", gjut muren.
1 svar · 1,4k läst
·
useless
useless: Så nära det går utan att intilliggande fastigheter riskerar att påverkas. Dvs en snörlängd ifrån.
1 svar · 751 läst
J
Jocu: [bild] [bild] Hej! Har ett snart 100år gammalt hus som antagligen aldrig blivit dränerat. Huset ligger i sluttning på ett berg. Kommer inte in med maskiner på tomten, har även svårt att komma in/ut med massor. finns det något sätt att förbättra källarklimatet utifrån? Jag vill isolera grunden och även få ner någon typ av dränering. Då allt ligger i jord/sand/Sten så kommer jag
0 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.