E
Erik9005: Tack för svar, verkar rimligt att det är änden som bara ligger löst.
2 svar · 974 läst
·
L
Löpare: [citat] Tack för input!! Vi gör ny mätning efter dessa åtgärder när det blir dags så får vi se om det behövs en sug
2 svar · 1,3k läst
V
Viboritorp: Vi har nyligen köpt ett litet timmertorp (1800-tal) som vi håller på och lär känna..skräckblandad förtjusning:) Husgrunden har en sättning, står på lerjord och flera stora träd nära huset. Förra ägarna hade inga vattentunnor under stuprännorna så allt vatten har gått rakt ner vid husgrund och det blir bitvis väldigt blött i backen. Vi har nu fixat med tunnor och avrinning bort
0 svar · 1,0k läst
A
Anders23094: Vet inte om det här är rätt ställe att fråga (vem är egentligen ansvarig för den här appen?) men jag behöver bredda grusgången ut så den kommer ta av det som är gräsmatta idag och det sluttar ganska ordentligt och undrar hur man gör. Bärlager? Markduk? Sand? Grusgången skall hålla för bil.
0 svar · 941 läst
J
Josef Bolin: [citat] Får man fråga om vad den lokala karossen heter? Ska också bli av med massor och det lät ju väldigt billigt som sagt!
9 svar · 15,6k läst
SteffeTornado
SteffeTornado: [citat] Hittade denna som verkar vara till rimligt pris? https://www.k-rauta.se/produkt/mursten-st-eriks-windsor-blockmur-naturgra-30x20x10cm/7340025601633
1 svar · 3,6k läst
·
K
Kallebo: Det är ca 4 m2 så jag räknar med att det blir ungefär som i ditt projekt.
14 svar · 6,7k läst
F
Fixarfia: I en byggnad där bostadsdel, lada och stall sitter samman skall grund grävas ur och platta på mark läggas. Är det något som talar emot att man delar upp detta arbete i omgångar då alla byggnaderna hänger samman med varandra. Tänker om det är vissa bitar som helst bör ”hänga samman” såsom värmeslingor eller något annat? En firma jag pratade med sa att man helst bör göra allt
0 svar · 1,3k läst
KJD
KJD: [citat] Vore intressant höra om dina erfarenheter från hur det blev nu i efterhand? Har det funkat? Någon fuktvandring? Vad blev påverkan på driftskostnader etc?
17 svar · 24,3k läst
·
J
JKrister: [citat] Livslängd på konstruktionen är nog inte så lång. Men troligen mycket längre tid än jag har småbarn som vill ha lekplats. Det var verkligen en kvickfix. Hade jag gjort om det hade jag satt platonmatta på insidan samt ett dräneringarör som tar hand om ytvatten. Nu blir det vattenpöl och vatten med sand sipprar igenom springor på ett ställe.
7 svar · 2,6k läst
·
R
Rogga59: Tack för info.får se om vi får godkänt
2 svar · 1,7k läst
Jannikeh
Jannikeh: Vi har köpt ett mindre växthus (5kvm) och ska bereda marken. Vi hade tänkt leja bort arbetet men de som skulle göra det backade ut. Nu står vi med en grop 7 kvm stor. Vi har köpt plattor och markisolering. Hur går vi vidare? Vad behöver vi tänka på? Ovidkommande kommentarer om vår drävliga situation undanbedes
0 svar · 866 läst
M
MagHam: Har samma problem som du även om vattnet inte kommer upp över golvet. Min tanke, och förslag jag fått av kunniga, är att bygga en pumpbrunn under källargolvet och sänka grundvattnet.
7 svar · 2,3k läst
J
jawen: [citat] Många sprickor i källaren/grunden är ett hus att undvika, det tyder på sättningar dvs att marken under är dålig eller underarbetet för grund/källare är dåligt gjord. Generellt tycker jag hus byggda 1970-1977 är mest i riskzon allmänt vad gäller konstruktion. Mvh Jawen
4 svar · 2,5k läst
E
Elitost: Efter att förra sensommaren insett att plinthålen för min friggebod tar in vatten fort, och hålen vattenfylls i rask takt står jag nu inför frågan hur jag ska angripa gjutningen. De två metoder jag funderar mellan är: 1. Att gjuta fundamentet, och en kort bit upp i röret för att fästa armeringsjärn, i en inoljad balja ovan mark. Låta härda, och därefter ställa ned i hålet och
0 svar · 801 läst
Bart
Bart: Du vill åstadkomma en lutning ut från grunden med material som inte är så genomsläppligt. Bergkross med 0-fraktioner i, t ex 0-16 är ganska bra. Det kommer göra att vattnet rinner bort från grunden. Men vanlig jord fungerar också, kanske bättre, bara lutningen är bort från huset. Sen kan du avsluta med markduk och lite finare stenar eller prydnadsgrus alternativt singel eller makadam.
1 svar · 1,3k läst
·
C
Callmenobody: Jag har ett garage på 5x7m som tidigare ägare byggt ut ut och ändrat i flera omgångar. Det finns en gammal platta på ca 5x3m och sen har garaget byggts ut med 2m på bredden och 2m på djupet. Hela garagets golv består av betongsten på jord/sand, där inte den gamla plattan ligger under då. Garaget är utbyggt så att det aldrig kommer isoleras så jag vill vara ha en snabb, billig och
0 svar · 1,4k läst
S
Skystalker: Använde du vedburar i slutändan. Intressant och billig lösning, men fungerar det?
1 svar · 3,0k läst
·
Z
zana kader: tusen tack för svar
5 svar · 994 läst
B
BORNER: Stort tack, @Vante och @Rickard.ag för inspel! Jag har aldrig tidigare byggt med råspont, så det blir en ny erfarenhet. Vad är arbetsgången när man skall bygga en form med råspont? Lägger man först spikreglar mot berggrunden, och sedan reser bindreglar och fler spikreglar och slutligen spikar fast råspont, eller?
3 svar · 2,2k läst
H
henlin431: [citat] Jag grävde ur, markduk, 8-16, padda, stenmjöl 4-5 cm, padda. Drog av så allt var i våg. Sen dit med pool. Vattnade också under paddningen. Den där poolen kommer ingenstans.
7 svar · 6,5k läst
mexitegel
mexitegel: Det ser ut som naturgrus i fraktion 0-18 ungefär med inslag av lite större sten och eventuellt lite jord. Du kan tex använda det till utfyllnad, slitlager på en grusväg. Misstar jag mig så det inte är jord i kan du blanda betong.
1 svar · 1,6k läst
·
J
johannagunn: Hej! Vi är nyblivna ägarna till ett 30-talshus i Västerbotten. Nu senaste månaden när rekordsnön har smält så har vi behövt pumpa ut vatten från matkällaren under huset varje dag. Förra ägarna har nämnt att vissa år har de inte haft något vatten där alls, medan snörika år har det varit lite att pumpa ut men inte alls så mycket som vi upplevt. En avfuktare finns installerad sen
0 svar · 1,6k läst
K
Karlslund: I brist på svar så jobbar jag på. Min tanke nu är att lägga en markduk på det här fallet och att dräneringsröret ska ligga under avloppsröret och gå ut i gången via en sluttande linje. På markdyken täcker jag med makadam 8/16 till rörets mynningshöjd, sen jorden jag grävt upp upp för att avsluta med makadam eller annan sten på ytan. Låter det rimligt? [citat]
1 svar · 2,6k läst
·
B
ByggareDan: Hur blev det? Hittar många olika råd om att padda respektive inte padda makadam under altan på plattor. Hur gjorde du och hur blev det, så här i efterhand?
3 svar · 10,2k läst
·
J
JockeHanz: Vad tror du om att lägga plattor alternativ smågatsten på andra sidan kantstenen mot altanen?
3 svar · 3,0k läst
·
B
Barriospurer58: Hej! Jag har ett uthus som när det är färdigt kommer bestå av en undervåning med gammal kallmurad vägg. Väggen är till viss del täckt av jord (tänk sutteränghus, 1 vägg är helt täckt av jord, 2 är delvis täckta, en vägg är blottad mot gården). Övervåningen kommer vara en isolerad snickeriverkstad med underhållsvärme (5-10c ungefär) vintertid (möjlighet att värma upp mer
0 svar · 1,4k läst
A
Abije112: Hej! Jag vill lägga dekorationssten runt om huset men är ganska ny inom detta. Hur går jag tillväga? Behöver jag gräva mig ner en bit och ta bort jord/sand som jag har nu på de två olika sidorna om huset? Eller kan jag lägga duk och sen stenar ovanpå? Ifall jag ska gräva mig ner en bit, är de makdam först, sen duk och dekorationsten som sista lager? Huset står på plintar sen
0 svar · 2,5k läst
·
G
gorran: @hjalle74 Jag tror inte att det är någon risk för sten eftersom att det är innerväggar med murblock. Huset är byggt 1961. Men självklart så bör man ju gå åt med viss försiktighet.
2 svar · 1,2k läst
·
lilldevv
lilldevv: Hej! Vi tänkte snygga till vår uppfart och undrar lite vad som behöver göras? Den används till personbilasparkering och är hårt packad idag. Har riktigt dålig koll på markarbeten och undrar hur dumsnålt det är att bara lassa på nytt grus? Om man skrapar ytan, behöver man då göra mer underarbete innan man fyller på eller vad rekommenderar ni som har koll? Ogräs och jord i
0 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.