Bart
Bart: Testa med lagningsbruk: https://www.bauhaus.se/lagningsbruk?gclid=Cj0KCQjwhr2FBhDbARIsACjwLo0DajZuJq3oBPYeQGWXBriRsBOb_RZiW2p4IjaBkO3rRtMCtKXcvDoaAjHwEALw_wcB Eller husfix: https://www.bauhaus.se/husfix-casco-3kg?gclid=Cj0KCQjwhr2FBhDbARIsACjwLo0WrihMW9mHzEVuL7jB55QUxHHwAn5pLOC1ZJZLHs-mzajsrKEocOcaAs9DEALw_wcB
1 svar · 1,7k läst
E
Efraim-Barkbit: Vi ska bygga hus på mark, som vi ska stycka av från min pappa, som i dagsläget är en åker. Åkern är ungefär 100m bred men problemet är att det går tre diken som gå rakt genom åkern med ca 20m mark mellan sig. Dikena är ungefär 1-1,5m breda och ca 80cm djupa och har inga tillflöden utan är kvar för avrinning sedan tiden man brukade marken. Vi skulle vilja bygga mellan dike 1 och
0 svar · 1,1k läst
G
Gårdsboende: Lite så jag tänker också, vår väg är dikad så vi blir av med vattnet utan att förstöra den men deras är odikad på båda sidor med fall mot mitten. Jag sa att han fick ta diskussionen med skogsägaren som ädrat förutsättningarna då jag inte kan påverka vad som sker på hans mark.
5 svar · 2,4k läst
·
BengtH
BengtH: [citat] Som du säger, snyggt! Skulle inte foga alls, väldigt fina smala fogar ser det ut som. Om Lecan syns störande nånstans så är det ju bara att fylla i med mindre sten för att täcka.
1 svar · 3,3k läst
·
fln213
fln213: Tack! Hittade en nu: https://www.conrad.se/p/vattentrycksbrytare-h-tronic-wps-3000-plus-1114620-1057344?utm_medium=email&utm_source=order_confirmation&utm_term=1057344
3 svar · 1,9k läst
F
fribygg: Takpappen duger
2 svar · 1,6k läst
·
A
Axel bolander: Hej. Jag håller på att byta avloppsstammen från järn till plast i hus utan källare och passar på att lägga in golvvärme. Efter ett dygns konstant regnande (stockholm) har grundvatten lagt sig i hålet jag grävt.. det sjunker nu sakta undan - kommer dock kräva bättre dränering (annat projekt). Nu till frågan. Givet att det uppenbarligen kan stiga upp vatten i höjd med grundmurens (1
0 svar · 1,8k läst
·
harry73
harry73: Nej, hittade vattnet en väg in, finns det o kså en väg ut. Vattnet försvinner av sig själv. Kan dock vara bra att hålla koll på luftfuktigheten och kolla var vattnet från stuprör tar vägen. Kolla även om marken har ett fall bort från huset
1 svar · 882 läst
Bernieberg
Bernieberg: Nu är fundamenten gjutna! Om någon vill följa fortsättningen så dokumenteras den i vår projekttråd för hela huset: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/page-36 [bild]
8 svar · 5,4k läst
·
H
hars: Förstår att detta är jäkla klurigt att svara på utan alla detaljer. Grävning skulle ske i grus/lera om det skulle underlätta :)
1 svar · 2,2k läst
N
NoOne2k: Vad hade du för armering? Endast ett 6150 nät eller armerad du med vanliga järn med?
11 svar · 5,5k läst
·
H
hempularen: Jag skulle nog i första hand förutsätta att det är garanti. Kräver han betalt så får han försöka bevisa att det inte är garanti. Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att han är ”oskyldig”.
6 svar · 1,8k läst
M
MagHam: I just det har fallet skulle jag spackla ojämnheterna med husfix eller en liknande produkt.
7 svar · 5,2k läst
·
C
carl fabian: Hej! Är intresserad av att köpa en sommarstuga byggd 1963 ,väl underhållen med torpargrund.Förstått att problem oftast finns under torpargrunder med hög luftfuktiget och därmed risk för mögel och röta i bjälklag Nu är bjälklaget i betong på detta hus och frågan är har man då minimerat risken för mögel och fuktangrepp? Tänker att krypgrundsavfuktare är väl ovanligt att
0 svar · 919 läst
B
Bygdeborgen: [citat] Vi var tillbaka hos återförsäljaren och tog med oss 2 stenar för att visa skillnaden. Han sa att han haft flera kunder som kommit tillbaka med samma fråga men att den gråare stenen kommer att bli mer som den beiga med tiden (den beiga har legat framme hos dom i ett halvår och den gråa kommer direkt från fabrik). Och om det mot all förmodan inte blir mer lika med tiden så ska vi
2 svar · 2,1k läst
·
D
Danne_83: [citat] Mycket bra, letade just efter något sådant! En fundering om att spika formplywood till spikreglarna. Är det ett måste, tänker att formstagen borde väl både hålla ihop det och pressa ut formplywooden mot spikreglarna eller tänker jag fel? Jag vill återanvända mina formplywood så ju mindre hål desto bättre och borde även förenkla vid rivning.
9 svar · 14,0k läst
·
V
virenoverarvilla: Ingen som har gjort något liknande?
1 svar · 2,0k läst
L
Leif i Skåne: Singel = rund natursten är utmärkt att ha på plasten, dels för att hålla ner plasten samt för att få ner kondensering punkten i marken, med en viss isolerande verkan av stenen. Vänta med avfuktare tills du ser resultatet.
1 svar · 1,7k läst
N
NoOne2k: Om någon annan hittar tråden i fortsättningen så använde jag formstagsrör i plast (PVC) och de små konerna som nämns innan i tråden tillsammans med formstag i form av gws-stag.
10 svar · 3,4k läst
G
Grodanhoppar: Hej, När det regnar mycket så blir det en pöl med vatten som ligger kvar nedanför stuprännan. Jag har ingen bild på när det är vattenfyllt men bifogar en bild där problemet är (bilden med vita gruset). Är det farligt om det blir en pöl eller är det beroende på vilken grund man har? Jag vet inte ens vilken grund jag har då jag inte tänkte på det vid köp då det är en
0 svar · 1,3k läst
·
B
bryggstun: Pratat med ett par uthyrningsfirmor . Dom hade inget lämplig mackapär att suga med. Ska kolla lite mer men det lutar att göra nått själv eller helt enkelt ta ut det för hand... Har ju redan burit ut 30-40 kubik så det som är kvar är liksom ingenting. Problemet är damm och allt som kan finnas i 40 år gammalt hö... Det sämsta är kvar.
15 svar · 9,0k läst
·
cillan
cillan: [citat] Finns det inga markarbetare här som vill/kan ge något råd?
3 svar · 2,0k läst
R
Rettep: Hej! Är spekulanter på en enplansvilla byggd 1964, platta på mark. Är själv inte så kunnig på området men har försökt läsa på. Har förstått att det klassas som riskkonstruktion med plattor från denna tid och att det lätt blir fuktproblem. Har lyckats få tag på den tekniska beskrivningen. Bifogar en bild på denna. Verkar vara dräneringsgrus, plastfolie, 12 cm bet. armerad. Sen
0 svar · 910 läst
·
Y
Yojimbo22: [citat] [citat] Vi kommer ha grusat närmast huset ja. Delar av den grusade ytan kommer ha trall, odlingslådor mm så det blir en grusad bas. Det kommer säkert växa i gruset efter några år, även om det är sten (visserligen ett lager 0-18 snart), men det får vi lösa då =) Inspirationsbild bifogad så framgår det ungefär hur vi tänkt :)
9 svar · 5,2k läst
·
D
Dr.L: [citat] spelar inte så stor roll om du inte gör ett fackmannamässigt jobb om du sedan skulle få problem och behöver nyttja försäkring el dylikt.
11 svar · 3,7k läst
H
HEA260: Hej, Ska sätta upp plank som står på plintar, tjälfritt djup i området är 1,1m. Längsta plinten jag hittar hos lämplig bygghandlare är 700mm lång. Det vill säga att det krävs en minst 400mm tjock skikt under plinten för att nå tjäfritt djup. Om jag sätter bergkross 0-18 under plinten samt runt plinten är jag då säker när det kommer till tjäle? Följdfråga hur stort avstånd
0 svar · 1,0k läst
S
Självfixaren: Jag har gjutit vattenfyllda plintgål borrade med jordborr och så här gjorde jag med bra resultat. Töm ur så mycket vatten du kan ur hålet med en mindre spann, är det djupt så fäst en lina i handtaget och sänk ner så skonar du ryggen. Lägg i några stenar i hinken om den inte vill ner under vattenytan utan flyter. Öppna en säck betong och töm ner lämplig mängd beroende på hur
3 svar · 12,5k läst
·
S
Slirkan: Hej, jag undrar vad detta är för typ av brunnar och om det är något jag behövet göra med den som är sprucken. Bild 1,2 och 3. Är den stora brunnen utanför garageupp/nedfarten. Det ligger massa mindre stenar i den och ser att själva fundamentet är sprucket. Vad är detta mest troligen föt brunn? Bild 4. Är den lilla brunnen långst in i hörnet, känns rent generellt att denna inte
0 svar · 2,6k läst
·
F
flygarkammen: Hej! Kan inget om att gjuta så med respekt för att jag dömer ut något på felaktiga grunder så tycker jag ändå vår garageplatta från -81 känns lite hafsigt gjord. Har för avsikt att snygga till den i sommar och undrar om det enklaste är att: 1- dumpa på mer makadam för att dölja, hela vägen intill fasad 2- försöka förbättringsgjuta med betong för att snygga till/räta av 3-
0 svar · 1,5k läst
·
Exostor
Exostor: Det låter perfekt. Bra jobb!
21 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.