Har ett dike på min tomt längst med en grusad väg. Fått okey från Kommun o Länsstyrelse att lägga igen diket och bygga parkering till personbilarna där.
Pratat med 3 olika grustag om vad jag ska ha i botten men alla säger olika. Har googlat så fingrarna blöder... så nu hoppas jag på att någon som vet vad det rör sig om kan svara på mina frågor.

Diket är ca 9 meter långt, 1,5 meter brett och 60-120 cm djupt som ska läggas igen.
Idag ligger det dräneringsrör mellan övergångar till en gammal parkering samt en entre (diket går längst med hela fastighetsgränsen).

Har hittat gamla dräningersrör i plåt med en diameter på ca 12 cm som jag tänkt att stoppa in i de befintliga rören på varsin sida.

Men vad för grus/sten ska man använda sedan?? Markduk säger en del... vilket märke?
Fått tips på bergskross (0-60 och 0-30 och även 0-18). Men är det verkligen smart med kross som innehåller en hel del "sand"?

Vägen utanför ligger något högre upp än huset på andra sidan diket, men tänker att sluttningen (inte så många grader) borde inte vara ett problem då ev vatten från grusvägen utanför borde sippra ner i det igenlagda diket även uppifrån?

Tips och trix tas gärna emot!

harry73
0-18 är väggrus eller grusslitlager och lägger man överst. Det blir en trevlig yta att köra och gå på. Där under kan man ha en sortering med större sten i t ex 0-60 eller 0-90. Kolla vad som är billigast och låt priset styra

• Gilla
Troll1
  • Laddar…
harry73
Och bytt namn, att heta troll på rtt Internetgorum fungerar inte så bra :D

• Gilla
Troll1
  • Laddar…
Troll1 fungerar utmärkt som namn :-) För att hajjar till när de ser det :-)
Vad är billigt och vad är dyrt när man pratar om större grus? Helt nybörjar på det här. 0-30 bergskross skulle jag få för 77kr/ton exkl moms

harry73
Det brukar bli något billigare med större sten men fråga grustaget eller markentreprenören du anlitar

• Gilla
Troll1
  • Laddar…
Ok - då får jag ringa närmaste grustag imorgon och fråga om pris. Är det grus eller bergskross jag ska be om? För botten av diket?

Inte så bra med grov fyllning mot ett antagligen tunt rör jag skulle kört vanligt gårds grus typ 0-18 hela vägen kommer inte gå att nån större mängd så priset skiljer inte mycket och med flera olika fraktioner blir det flera frakter.

Är det en fungerande dränering i botten ska du definitivt inte fylla på med "0-material". Du ska ha ett dränerande lager makadam typ 8-16 eller 16-32 runt dräneringsröret, sedan kan du fylla upp resterande med typ 0-18.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Håller med ovanstående 8-16 i botten sen på med 0-18 blir väl tufft att lasta allt på en bil iallafall

• Gilla
Jilden1
  • Laddar…
Har aldrig varit vatten i diket under de 2 åren jag har bott här. Räknat ut att jag behöver åtminstone 2 lastbilar med grus så det går ju att köra två olika varianter på dem. Ska ringa och luska ut priser nu på morgonen. Transporten var det billigaste i det här fallet iaf :-)

• Gilla
Magnumvilla
  • Laddar…
Åsa Lund
Lägg ett betongrör i botten innan du fyller igen för att leda vatten i diket förbi din tomt, 300-400 mm?

Om du fyller makadam i botten får du ju ett litet vattenmagasin/stenkista på köpet. Kanske inte behövs var dag men det skadar ju aldrig!

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Är det ett dike som man lägger en trumma i kan man ju fylla med i stort sett vad som helst som inte skadar trumman och som bär bra om man ska köra där vattnet ska rinna i trumman inte på utsidan.

Åsa Lund skrev:
Lägg ett betongrör i botten innan du fyller igen för att leda vatten i diket förbi din tomt, 300-400 mm?
Varför betong? Plast håller bättre.

Har du ett dräneringsrör längst ner så behöver de lägga grus runt det. Tex 0-18 som många föreslår. Men för att fylla igen så behöver du inte betala en krona. Ring bara runt och fråga entreprenörer om de har lite fyllnadsmaterial. Det kostar pengar att dumpa massor. Om ett företag kan dumpa massorna hos dig sparar de säkert både körningar och tid. Vi hämtade hem 120 ton fyllnadsmassor från ett område där de skulle bygga hus (tidigare skog). Kostade ingenting. Det var kortare väg till oss än till dumpningen där de skulle fått betala ockå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.