Hej jag bor i ett suterrängradhus från 60-talet där det vad jag misstänker finns bristfällig dränering och att dagvattnet evt ligger för högt som är från byggår -60.

Jag har en renslucka som är ca 1meter djup i källardelen. Det som sker är att när det regnar mkt stora mängder, som det gjort den senaste tiden, är att rensluckan delvis fylls med vatten. Dvs man kan misstänka att det står fritt vatten under huset som jag vill få bort och att det handlar om ytvatten, då det bara sker vid mkt stora regn. Källardelen är utgrävd och isolerad enligt konstens alla regler och är torr och fin i övrigt. Inga putssläpp eller liknande.

Första tanken är att dräneringen behöver åtgärdas. Det som ställer till det är att jag kommer åt 2.5-3 sidor av huset beroende på hur mkt jag kan riva av uterum och farstukvist etc. Har också pratat med grannarna och det är tveksamt om man kan få med dem på tåget samt att det generellt är knepigt pga stora altaner uterum, farstukvistar, luftvärmepumpar etc som behöver flyttas /rivas.

skulle ett alternativ vara att gräva en pumpgrop intill huset som är aningens djupare än rensluckan och låta den pumpa upp regnvattnet till dagvattenrören? Mitt hus ligger lägst i längan.

Känns knepigt att dränera runt del av huset, då jag vad jag förstår ändå kommer få in grannarnas ytvatten under min del så att säga.

Som bakgrundsinformation så har huset två olika grunder, ergebjälklag på delen ovan jord och platta på sutterrängdelen.

tacksam för råd hur man kan gå vidare med detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.