Golv
fixthecat: Har arbetat tillsammans med en dansk murare och förberett många betonggolv inför hans plattsättning. Naturligtvis beror det på hur knutigt ditt golv är, men min erfarenhet är att det kan vara ganska ojämnt. Fixet tar upp en hel del. Våra underlag var långt ifrån släta. Jag brukade gå över golvet med en kormantsten ( för hand) och det tog bort det värsta. Om golvet inte är
Nix: [citat] http://www.kulturhantverkarna.se/Produktblad%20Sapa.pdf Här står det precis hur jag har gjort.
pt99jst: Jag har precis lagt in 100kvm klickgolv från Berg&Berg, 14mm ekparkett. Det var lite bankandet med hammaren, men det gick bra ändå. Jag limmade även om man inte behöde. Trots det var mitt första golv så blev resultat bra. Passformen är grym /Johan
Jesca_j: Granitkeramik i kvalitet 4, (kan vara 5 också, är inte helt säker), vattenabsorbtion max 0,2%. Hurså? EDIT: Fabrikatet kan jag ta reda på, men jag har inte plattorna hemma, utan de ligger i sambons föräldrars garage, så det tar ett tag! :P
Plattmeister: Håller med Eson har du laminat eller liknande i ett angränsande rum finns det stor risk att det reser sig....
Fasting65: Visst, det går säkert att slipa ner åsen - det gäller bara att veta var och hur mycket som ska slipas.
kenka: Hmm...frågan är om jag ska limma kabeln direkt och ta smällen med en liten nivåskillnad i övergågnen... Hur mycket ska kabeln täckas??
Nix: Yostrading har vet jag... Annars funkar det riktigt bra att först pensla på golvet med vatten mättat med målarkalk. När det torkar borstar man bort överflödet, och lägger ut såpan med gummiskrapa. När denna torkat in skurar man av golvet. Det blir rejält mycket vitare än enbart såpa. Vi har provat både på nytt golv och på gammalt slipat golv.
lastkaj: Jag skulle nog strunta i att ta bort "luddet" - men jag vet inte om det är något farligt ämne.....
Whatstone: Ofta så är det så att missfärgningar i plastmattor går "rakt igenom" mattan. Så ha inga större förhoppningar om att kunna få bort fläckarna, men man vet ju aldrig....
Erik_D: Ett tips är iaf att INTE olja trappen, jag slet i ca 40 timmar med att slipa bort ´helvetet på min trapp. En oljad trapp drar till sig skit o ser ful ut efter bara nått år är min åsikt.
Stoned: Tack för tipsen! :D Jag tror nog att det lutar att använda 6 mm ytgips, eftersom Gyproc säger att det går bra när man vill lägga klinker ovanpå spånskivor här: http://www.gyproc.se/gyproc/content.nsf/documents/1EDF6083D4F74674C2256D8E003EE80E?OpenDocument&m=mlmfma Det verkar vara vanligt oarmerat renoveringsgips, så jag kan väl köpa en 6 mm ytgipskkiva av valfritt fabrikat då
mickesgw: Hej. Vi har oxå direkverkande el i vårt hus. När vi renoverade så la vi in T2quicknet(liten bygghöjd o lätt att lägga) i hall, kök, tvättstugan och badrummen sedan på med granit skivor från konradssonskakel. Vi köpte de på K-rauta när de hade 20% rea med http://www.elbutik.se var ändå billigare. Otroligt skönt att gå på varma golv samt att slippa de fula gamla el elementen.
Pernilla2002: Jag har lackad björkparkett i hela huset. Det har legat där i snart 3 år. Det blir lite smuts mellan plankorna i köket. Men det kan undvikas med en matta som skydd. Så det beror nog bara på spill och annat. I resten av huset syns ingenting.
eson: Ja jag svarar ;D lägg inte på målat golv färg och fix går inte så bra ihop, men du kan flyta på färg om du flyter "själv bärande" kolla med din flytspackel leverantör. eller ffram med flexen och slipa bort färgen
Immobil: [citat] Kolla med tillverkaren, hur dom rekommenderar att det ska förvaras. ;)
Immobil: Det borde väl gå med plastmattan under. Se till att använda laminat som limmas i skarvarna så slipper du att få ner så mycket fukt i dom. ;)
Jesca_j: Själv kör jag med klinkers i garaget. Förmodligen inte dyrare än att måla med riktig färg, men mera eget jobb. Vi fick en prisuppgift på garagegolvsfärg för runt 200:-/kvm för färgen, (2-komponents och flingor.)
CarlOscar: Testa den gamla formeln 2H+B=63 (2*steghöjd+stegdjup=63). Funkar hur brant/flack trappen än är!
Challe: Hyr en HTC slip med dammsugare på CRAMO med diamantverktyg så tar det inte lång stund förrän du har ett rent betonggolv. Vad du än gör så spackla inte över eländet. Ta bort det. Teknik för hur det funkar kan du se på www.htc-sweden.com dom gör slipmaskiner som CRAMO hyr ut. Challe
blofeldt: Det låter som om du vill skapa ett skepssgolv. Det går alldeles utmärkt med furu, även om det kanske inte riktigt motsvarar burmateak... ;) Läs om skeppsgolv och låt dig inspireras på www.skeppsgolv.com , där finns också en hel del förklarat. mvh blofeldt
betula: Nej, hela golvet är 7 mm tjockt varav ytan utgörs av ett faner på under 1 mm.
muppen: Det låter jättesnyggt men jag vet inte om kallrasproblemet blir bättre...
gaia: [citat] Detta sommar har varit fuktig och är det fortfarande i alla fall här i söder. Vattendroppar du sett kan vara kondenserad fukt som finns i den varma luften men i kontakt med kallare ytor blir till vatten. Då är det ingen dränering som hjälper mot sånt men att vädra vid torr väder kan bättra på fuktbalansen i din källare. gaia
Jesca_j: Jag har en kompis som lagt 20x20 i badrummet utan att behöva knäcka en enda platta för fallets skull. Det gäller bara att starta fallet tillräckligt långt ut och få en jämn lutning, han har faktiskt inte ens knäckt en platta runt avloppet utan det ligger exakt där en platta skulle ha legat! Kan tillägga att det var hans första kaklingsjobb, men han var ruggigt noggrann och höll på i
mickeson: Finns det någon form av fogmassa att använda för klinkergolv i ett kök så att man inte behöver vara orolig för missfärgningar av t.ex. utspillt rödvin?
HB: Hej Pirren Vi är i samma situation som du. Vi har också motsvarande lösning med korksmulor och någon form av asfaboard/tjärpapp. Jag har fått förklarat att korksmulorna är tänkta att dels dämpa steg samt fungera som distans/luftspalt innan parketten. Vi kommer att riva ut allt och lägga klinker innan vi får problem. Om korken har blivit fuktig så lär den aldrig torka. Mvh Henrik