Golv
vingen: Får du fult avdrag om du väljer bort golvet helt skulle jag göra det och välja ett snyggt parkett i stället, golven är ju så lätta att lägga nu förtiden, själv har jag Khärs Ask "Cambridge" i kök och hall kannon-snyggt! /Vingen
Jesca_j: Det räcker med att lägga lumppapp eller foam på plastmattan och sedan lägga laminatgolvet ovanpå, det behöver inte limmas. Fuktspärr lär inte heller behövas. Läs de andra trådarna i ämnet som finns här på forumet.
Anders_T: Hej.. Skulle nog föredra o flyta golvet lite innan om jag skulle lagt plattor. Beror iofs på hur grov ytan är på golvet. Lägg en rättstock över golvet så ser man hur jämnt/ojämnt det är. Det är inte inte att rekomendera att till ex fylla upp med fix i ojämnheter när man lägger plattor,, Mvh Anders T
Gummigum: ::) Hej hopp, J adet är både ett snyggt och skumt golv som jag är lit esugen på men jag vet ju inte om det egentlgien går bra hemmavid, troligtvis inte ;-) någon som lagt och vad har Ni till i möblemangsväg? Är den lika 'grå' som den ser ut på bild?
Honken_byggare: Jag köpte ett parkettgolv som heter Woodmaster (http://www.alfort.se/) och det är förlimmat så man slår ihop det som ett vanligt klickgolv och sen efter 24 timmar har limmet härdat och du har ett limmat parkettgolv. Jag tyckte också att det var mycket bra passform så man märker inte en enda skarv faktiskt kanon! Jag valde ekparkett. Ett tips är att du beställer med slagkloss och
Qudan: En till sak du måste tänka på innan du lägger in golvet i köket är;. Alla dina vitvaror: Ex ditt kylskåp. Har du inte lagt nåt golv där och bara har kvar plastmattan eller vad som nu ligger där just nu. Det är enkelt att skjuta dit skåpet men fundera ut hur du har tänkt dra fram det innan du lägger golvet.
Stoned: Information om återförsäljare av Minerit VT finns på http://www.tepro.se
Stoned: Om du vill ha extra säkerhet så använd en impregnerad cementskiva, Minerit VT, istället för Golvgips. Instruktion för läggning och limning med Ardex S48 finns på http://www.tepro.se Man måste ändå använda tätskikt, men blir det en liten skada på det vid klinkersläggning så klarar sig Mineritskivan ändå, om det inte blir i skivskarvarna och vatten läcker ner till spånskivan
calise: Med matsalsdel menar jag en separat matsalsdel. Där vi idag har köksbordet (i köket) funderar vi på att göra en fristående skåp-/lådsektion i bardiskhöjd. Kanske får det ändå bli så att det blir någon typ av plastmatta i köket och trägolv i matsalsdel och hall. Det är ju inte helt optimalt med trägolv i köket. Svårt det här med att välja golv till ett kök!
blofeldt: tja, det kan jag väl berätta... ;) Skruva ek-tiljorna i golvet. Fräs ut spår mellan tiljorna med hjälp av en handöverfräs. Lägg en mjuk fog i mellanrummet som du fräst upp. Plugga igen skruvhålen med träplugg. Slipa hela kalaset. Olja golvet. Färdigt! :D Återkom om du vill att jag ska vara mer preciserad.
ylven: Sök på "husfixet" på google, en renoveringshemsida av det seriösare slaget. Jag vet att han behandlade ämnet lutning på avloppsledning där.
ama: *EDIT* Vi börjar från början... Nu har jag lagt upp golvbilder på Yahoo, kolla om detta går att se: http://photos.yahoo.com/amashusbilder /ama
Gummigum: Vi körde med rotborste a la värstingsmodell- men vi slipade int eom ett - vi skurade bort all vitpigmenteringen istället ( detta är ett litet golv separerat ifrån resten ) Sovrumsgolvet slipade vi noggrant som bara den - det avr otroligt bra! Practice makes perfect- och det här med att följa träets riktning kan inte nog poängteras....
lind75: Det finns lite olika lösningar. Har själv kagt in golvvärme i köket i sommras. Wirsbo's golvvärmekasetter är väldigt lätt att lägga. Det lägger du mellan golvreglarna (cc 60) och det bygger inget i höjd. Det blir lite extra jobb om du inte har brutit upp golvet. Reslutat blir kanon. Matrialkostnad för vårt kök som är 18 m² var ca 7500. Inköpen gjorda på Rinkabyror.
koko: Jag gillar visst att svara på mina egna inlägg... Har pratat med snickaren, och vår betong är tydligen snabbtorkande (innehåller något annat bindemedel samt frigolit?), så det ska inte vara någon fara att fortsätta arbeta snart (ett par veckor efter gjutningen gissar jag att det blir). Jag har aldrig hört talas om detta, finns det någon här som kan berätta mer? Jag litar på vår
Lihlo: Hej! Har exakt samma problem, någon på 50-talet har gjutit btg i gammal torpargrund, utan isolering förstås. Vi är dock inne på teak, 1500/kvm färdigt från trip trap. Kakel i duschen dock. Möjligen en tunn jackon-platta under. Angående fuktproblem och oisolerad grund läs denna SP-rapport om golvvärme, ganska lättläst, se särskilt kap. 2.3
Honken_byggare: Hej Vi har det i vårt nya kök och det har legat där nu i 2 månader under byggtiden och det verkar vara riktigt stryktåligt. Vi har dock inte flyttat in ännu så det där med vattenstänk och dyligt har jag inte hunnit få någon erfarenhet av ännu. Men jag upplever det som ett starkt golv. Jag fick ge 232 kr /m men då har jag handlat grejer till hela huset. MVH
pandy: Vi hittade ett tumlat skiffer med storleken 10 x 10 cm. Det kommer från Indien och jag tror det kostade under 400:-/kvm. Det är gråsvart och blir som nämnt ovan riktigt svart när det kommer vatten på det. Denna stenen är relativ mjuk, man kan faktiskt rispa med kniv i den men det borde fungera i ett badrum. Jag hoppas inte vi kommer dra in så mycket snöslask där. Enligt butiken så kan
Immobil: [citat] Har du testat att dra skruv i skivorna? Ibland kan det funka. ;)
pappskallen: ju mer isolering under golvvärmen ju mindre energiförbrukning......
Anna_Panna: Det finns en klassificering som står på paketen. Där står det tex om golvet är lämpat för kök och andra utrymmen som kan bli våta. De flesta golv vi tittade på hade högsta eller näst högsta standard, även golv från tex Rusta hade näst högsta standard. Min svärfar hävdar bestämt att det inte är någon större kvalitetsskillnad på de golv man köper. Sedan när vi valde så
knatte: Det är lurigt det här med fukt och fuktvandring. Min tanke är att sätta värmegolv i hela källaren förutom pannrummet/tvättstugan, vilket jag hoppas kommer vara väl uppvärmt av en självcirkulerande radiator och värmeläckaget från pannan.
Chabo: Vill göra vid det gamla badrummet i källaren. Huset från -53, platta på mark och betongväggar. Nu ligger det plastmatta på golvet och vanliga tapeter på väggarna. Vi kommer inte att ha dusch där men väl badkar som kanske används några gånger i månaden. Ska man fuktspärra eller inte i källarbadrum? Har fått olika svar av alla jag pratar med. Vissa säger att fukten ska få vandra
Plattmeister: Anledningen är att fixet tar upp ev. rörelse i plattan. Fixet ska klara motsvarande minst 50 kg per cm2 ex 2 ton om du har en 20 x 20 platta.(Du kan hänga din bil i en platta i taket). Jag antar att du som dom flesta sett sprucken betong pga. krympning osv.. Enorma krafter som verkar och fixet tar då upp dom krafterna..... Hoppas du fått svar på din fråga Lycka Till
KarlXII: Jag tror att Villa Varms koncept för golvvärme skulle passa dig bra. Det finns flera olika tillverkare av just det golvvärmekonceptet. Kolla på den här tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=4;action=display;num=1055014812 Värmelagringen i plattan kan du glömma, men det behöver inte vara en nackdel. En snabb golvvärme är en billig golvvärme. :)