Byggahus.se

Klinker och flytande golv?

1. S
    Medlem · 8 inlägg

Stoned

Medlem
    I mitt hus från 1984 är den flytande golvkonstruktionen:
    Betongplatta + byggplast + 30 mm cellplast + 50 mm cellpast + 22mm ihoplimmad golvspånskiva + plastmatta

Cellplasten är av den mjukare, porösare typen, vit "frigolit"

I köket framför spis och vask knakar det en hel del i golvet, inte i övriga huset. Kan det bero på att golvet hindras att röra sig "flyta" på grund av belastning från vitvaror och skåp? Eller kan cellplasten komprimeras med tiden så att golvet sjunker där det belastas mycket?

Om man skulle vilja lägga klinker på en sådan konstruktion, kan det räcka med att ta bort plastmattan och komplettera en 6mm ytgipsskiva, eller sviktar golvet för mycket?
    Kanske bättre att ta bort golvspånskivan och lägga en 22mm golvgipskiva?
    Eller är det inte möjligt att lägga klinker på en flytande golv konstruktion som denna?
    ???
    Kanske blir det klinker vid ytterdörren också, om möjligt.

Jag vill inte bygga på för mycket på höjden, eftersom jag har lagt laminatgolv ovanpå plastmattan i sovrummen och kommer förmodligen att fortsätta med det i vardagsrummet, som gränsar till köket. Och det bygger ju bara ca 10 mm.

Tacksam för råd.
    PS
    Jag har redan lagt klinker/ satt kakel i badrummen, där betonggolv fanns uppgjutet :)
    DS

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Klinker och flytande golv?

Du kan lägga klinker på flytande golv, men det blir inte så flytande längre.

Det absolut viktigaste när du lägger klinker är att golvet är helt stumt, det får inte svikta någonting (fast i verkligheten sviktar alla golv lite).

Jag skulle tagit bort plastmattan och lagt 12 mm golvgips på spånskivan. Skruvat och limmat (med sättlim). Därefter hade jag kontrollerat om det var helt stumt, genom att känna efter (hoppa lite lätt på golvet). Om det är stumt så går det bra att lägga klinker, om det inte är stumt så får du lägga ett lager golvgips till.

Tänk på att om golvet inte är helt stumt, så kommer golvet att spricka, och det är otroligt tråkigt.

Se till att välja fix och fog som är en aning elastiskt.

3. E
    Medlem · 1 240 inlägg

El_-micke

Medlem
  4. S
    Medlem · 8 inlägg

Stoned

Medlem

Re: Klinker och flytande golv?

Tack för tipsen! :D
    Jag tror nog att det lutar att använda 6 mm ytgips, eftersom Gyproc säger att det går bra när man vill lägga klinker ovanpå spånskivor här:
    http://www.gyproc.se/gyproc/content...674C2256D8E003EE80E?OpenDocument&m=mlmfma

Det verkar vara vanligt oarmerat renoveringsgips, så jag kan väl köpa en 6 mm ytgipskkiva av valfritt fabrikat då antar jag?

Skall nog försöka hoppa på golvet lite först, för att testa styvheten ;). Om man använder stora klinker 330x330 mm så måste väl underlaget vara ännu styvare än vid små klinker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.