Golv
kinnhov: Hej, vi ska ge oss på gästtoan snart och jag skulle vilja ha ett trägolv. Jag vet att man kan ha ett nåtat teakgolv, men jag vill helst inte ha ett nåtat golv, det lär se väldigt randigt ut på vår lilla toa, 4 kvm. Är det någon som vet vad för annat trägolv man kan ha. Tacksam för alla ideér. Tack och hej
Fasting65: Tackar för berömmen - det var ju inte så jäkla svårt som jag inbillade mej, men jag förberedde mej rätt mycket. [citat] Hyrde feston. Det blev ju ingen überprecision eftersom skenan fick flyttas hela tiden. Hyrde två skenor men det funkade inte att skarva. Tror skarvjärnen fått sej en mikroskopisk smäll vilket gjorde skavningen oexakt. Dessutom saknades ju den insågade gummilisten
eson: Det priset jag skrev är med arbete inräknat, inte bara material :)
AndersG: Om du kollar in: http://www.pedago.fi/dalton/hus/Husritning3.jpg Så körde vi hall, vardagsrum, matsal i ett svep. Köket är tarkettmatta och mellan matsal och bibliotek har vi en tröskel. Vi lade golvet i V-Ö längriktning. Det längsta är ca 12m ochg det bredaste är ca 10m. Det ät tarkett 14mm, Ek.
ledighetskommiten: Kolla gärna i tråden med samma fråga där man har ett rum på 4,5 m2. Skillnaden blir nog inte så stor. ;)
mattiaswahlberg: Skall man lägga laminatgolv på hela golvet, även under skåpen? Och i så fall skall man urspara för skåpsbenen så att de står på undergolvet för att låta laminatgolvet "flyta"?
Fasting65: två lager masonite blir ju nästan perfekt.... 3.7 mm tjock är de. Lägg ett par lager lumppapp också så kommer du väl upp i rätt tjocklek. Plywood kan väl också funka men attans vad dyrt det är - och jag vet inte ifall det finns 8 mm tjocka.
Mjölnaren: Att ha trägolv i ett pannrum med risk för att glöd från pannan trillar ned....... inte bra! Gips på väggarna. Bärlager (Grus) Ev. isolering Armering & Gjutning Och så kom det igen............. Ångspärrens vara eller inte vara och var skall den vara ??? http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1091257910;start=10#10
Mjölnaren: Annorlunda hus är min melodi ::) och kräver oftast annorlunda lösningar...... Lyckat till med ert objekt!
ledighetskommiten: Finns även att hyra hos de flesta maskinuthyrningsföretag.
sofiarennerfelt: Ojoj, nu är jag förvirrad.... Jag vet att det bara är ett lager linoleummatta i min hall å det borde inte vara ngt annat som kan reagera. Doffe - Du tycker att man kan lägga klinkers direkt på mattan då, eller?
AndersG: Tarketts 14mm klick slås ihop utan vinkling. Om du inte får ihop dem så betyder det att brädan inte ligger stumt mot väggen, utan flexar. Du måste se till att den ligger bra och ha tillräckligt nära mellan distanserna (JAg sågade 6-8mm i MDF och kapade till snuttar) Sedan tar du en ca 1m lång regel och använder som slagklots. Banka utav ***** med en tung hammare. En annan sak som kan
MrBollo: För den intresserade lite uppföljning. Såja, nu var det kirrat. Lösningen blev att hyra en betongfräs och köra av översta lagret på betongen. Det kändes fräschare att ta bort allt gammalt innan man började bygga upp något. Inte direkt gratis att hyra maskiner i Stockholm - det gick på 800 spänn för en dag, brrr. Själva jobbet tog en timme för 11 kvm. Dammade som tusan men blev
El_-micke: [citat] gå försiktigt på ett sånt golv......med tjocka sockar på..... annars kommer det inte att hålla veckan ut
Villa-Bjorn: Hej, håller på och sliter bort linoleum från trägolven i vårt hus från 1911. Golven är täckta med någon form av flytspackel. En del lossnar lätt, annat sitter rätt hårt. På den tjockaste ställena rör det sig om några millimeter spackel som är otroligt trögt att få bort. Hur mycket kan man räkna med att man kan ta med en golvslip? Andra bra tips på skrapmetoder/maskiner tar
eson: Det är helt okej att flytspackla på trä förutsatt att man armerar spacklet och följer tillverkarens anvisning
Plastmannen: [citat] Har du tänkt på hur många flytbryggor längst våra kuster som skulle sjunka om ditt påstående att cellplast till och med suger upp vatten var sant? Det stor skillnad på cellplast och skumplast.
Midas: Jag tittade på båda, men vi kommer att välja Tile då den storleken passar bättre. Tycker kanske att commercial stone såg lite bättre ut, mer äkta.
cmdrjohnkoenig: Tack för tipset! Menar du med luftade socklar att ventilera med rumsluft eller med utomhusluft? Luftspalten verkar bli mycket mindre med platon än med nivellerade golv, kanske inte ett problem. Vad ska man isolera med? Gihas golvskivor är isolerade med fastlimmade frigolitskivor, vilket jag tycker verkar säkrare fuktmässigt än nivells mineralullsskivor. Jag funderar på att lägga
Doffe: Japp gips är ett måste, limma den med kakel/gipsskivelim och dra i några skruvar för att trycka skivan mot limmet. Din golvkonstruktion kallas flytande vilket innebär att hela kakan kan röra sig, lämna därför rejält med mellanrum mot väggarna och dra en mjukfog(silikon) där täck sedan med ex. en träsockel. finns inget krav på tätskikt i kök men som sagt det skadar inte på
zankan: Sluta skämta!!!!! >:( gips har ett lamda värde som är likvärdigt med betong så nån värme lär du inte spara..Skall du tjäna värme bila upp plattan å isolera minst 200 mm under ....
betula: Visst kan du lacka ett klickgolv, och ja det blir mer fukttåliga skarvar, lycka till :)
renoveric: Vi skal lägga ett nytt golv i ett f.d. uterum som num är en del av vardagsrummet. Hur gör vi ? 1. Gräver en krypgrund, kan bli max 50 cm djup. singel underst sen plastfolie som fuktspärr, o.s.v. 2. Singel,plastfolie som fukspärr, isolering 100mm frigolit, syllar av metall eller lecablock, ytterligare 100mm isolering mellan syllarna, asfaltsboard, Platon matta, sen spånskiva + trägolv
HET: Är fukttålighet den enda fördelen med att limma? Blir risken för glipor inte mindre?
zankan: Geoduk och makadam. Kolla över dräneringen också den borde ligga 20-40 cm under makadamen sen är det aldrig fel att i makadamen lägga i dränering för Radon heller.
Steve_O: Hej, Tittade runt lite och snubblade över golvvärme där man inte lägger rören i plattan utan ovanpå, vilket skulle ge ett mindre trögt system. Är det någon som har erfarenhet av detta, för och nackdelar? Vilka bygger med denna metod, har sätt att villa varm gör det. Mvh Steve_O