Jesca_j
Jesca_j: [bild] Jo den såg ju bra ut.....(inte för att jag har en aning, men saker med motorer är ju alltid skojigt)  ;D Priset var inte så himla avskräckande heller.....
12 svar · 4,4k läst
B
byggimpert: [citat] Nu ref. jag iof. bara till Hemmakattens genomgång av skötselanvisningarna för oljat golv, som jag nog tror kan stämma med de anvisningar som lämnas, själv har jag ingen egen erfarenhet av oljat, har alltid bara haft lackat trägolv. Men dessvärre så känner jag mig själv tillräckligt väl  :P ;) för att veta att "normal" städning räcker mer än väl för mig, det hör
3 svar · 3,3k läst
J
jolu002: Skulle aldrig börja bygga golv utan att slänga in en platonmatta (eller liknande). Jag skulle göra enl följande: 1. Platonmatta (det finns 2mm) 2. 30 mm cellplast. (rosa eller blå?) 3. Golvfoam 4. 15mm parkett
2 svar · 3,6k läst
L
Lilla_vargen: Linoleum släpper igenom fukt. Hoppas att det är någon effektivare fuktspärr under linoleummattan. I gamla källare kan man ha linoleum direkt på betonggolvet, däremot inte plastmatta. Den är helt tät och stigande markfukt lägger sig som möglande vattenpölar under plastmattan. Ta bort mattan och gör ett riktigt arbete "fackmannamässigt utfört" enligt gängse rekomendationer. Slarva
5 svar · 2,3k läst
E
einpajo: Vad är det du behöver veta? Jag har också kollat lite på det. Kolla lite på http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1065433414;start= (sista sidan har jag beskrivit vad jag tänkt göra) Formulera dina frågor så finns det säkert svar på detta <fjäsk>underbara</fjäsk> forum
1 svar · 4,1k läst
K
koko: Håller med om att det gjorts många tråkiga renoveringar. Speciellt när det gäller gamla vackra hus... Vi hade turen att det bara var köksgolvet som var förstört, resten av lägenheten hade ekparkett i mycket bra skick. :) Skönt att du får nån som tittar på golvet, det är ju alltid bäst! Lycka till, laminat är också fint. // Kristina
6 svar · 11,7k läst
KarlXII
KarlXII: Vi har Pergo Original ovanpå vattenburen golvvärme och det fungerar på bästa möjliga sätt. Slitstarkt. lättstädat, varmt på vintern och svalt på sommaren. Och snyggt. Personligen tycker jag att laminat är en mycket bättre kompis till golvvärme än vad trägolv är. Isolerar? Inte mycket. Det man skanar kan vara känslan av äkta oljat trä, men när man sumpat en skruvmejsel eller
2 svar · 6,9k läst
G
gaia: Skiffer har vi i hallen. Behandlat med stenolja och löpande underhållet med såpa+ vatten. Har legat där i ca 60 år och fortfarande snyggt. Sand och smuts samlas i ojämnheter och transporteras inte till övriga rum. Damsuggaren fungerar bättre vid städning än f.ex. sopborste.   Eftersom jag känner den typen av golv har jag också mina tvivel om det är så lättorkat på grunt av det
1 svar · 5,1k läst
S
SaralynnW: Näää, han vill nog även verka "kunnig" så vem vet om hans kommentar hade ngn sanning! I nästa veva sa han att vi borde köpa Bahaus golv? Hmmmm.... /SLW
2 svar · 4,7k läst
B
betula: Massiva trägolv är en relativt enkel produkt som de flesta leverantörer brukar fixar t.ex. Junkers, Woodia och Dala-Floda har bra grejer. Ja även mindre snickerier kan vara ett alternativ. Problemet brukar snarare vara priset och levernastiden. När man har golvvärme bör man tänka på att inte använda för tjocka plank som isolerar och därmed ger sämre uppvärmningsförmåga. Dessutom
1 svar · 3,6k läst
T
Tjosan: Nu har jag lagt golvet och det gick bra o smidigt.. Aldrig lagt golv tidigare...
3 svar · 2,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det verkar vara samma känsla som när man går på såpade golv. Vi har några bekanta som lagt det i hallen och det är just sammetslent att gå på, och jättesnyggt! (Dom har furuplank, och golvvärme som säkert gör sitt till att det känns skönt). Men det vill nog till att man håller dom rena annars blir dom nog fort fula om man låter smutsen få fäste i träfibrerna.
1 svar · 4,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vill bara delge er mina erfarenheter av vårat snart 2 månader nya matta, vita 10x10cm klinkergolv i badrummet. Det är skönt att gå på (har golvvärme) och är snyggt, MEN ack så opraktiskt! >:( Minsta lilla hårstrå syns, en liten dammtuss ser ut som om halva papperskorgen är uttömd just där, alla fotavtryck syns och har man den minsta lilla smuts med sig in , tex på tofflorna så
0 svar · 2,4k läst
M
MrMagic: Varför regla ?? Fortsätt med "gjutning" och lägg golvvärmerör, avlopp etc i den. Sedan är det bara att lägga klinker. Så andas hela konstruktionen. Hur är det med isolering ? En del anser iofs att det inte skall isoleras nedåt.....
9 svar · 2,2k läst
TummenMittI
TummenMittI: Tack Immobil, Sökte på betonggolv utan att hitta tråden som Du anvisar. I den står allt jag önskade veta. mvh TMI PS Egentligen bör denna tråd raderas eftersom frågeställningen finns på annat håll! DS
2 svar · 5,7k läst
M
matshermansson: [citat] Jag hade planerat: 22 mm golvspån, två lager gips. Göra olika stora hål och spackla fallet. Jag skall ha duschkabin. Då bör fallet vara brant mot brunnen, tror jag. Det var så i förra huset. Det övriga fallet tänkte jag kila upp mellan spångolvet och gipsskivorna. Vill nämnligen ha ett plant undergolv. Mats
18 svar · 6,2k läst
C
Ceja: Låter mer än bra! Jag har läst alla länkar och lär mig mer och mer, sakta men säkert. Tänkte även ta och använda "de gamla beprövade" metoderna till resten av huset. Orginal-fönster (Början av 1900) och golv, hela "paketet". Efter det får jag väl lov att sadla om till restaurerare för sen lär jag inte kunna prata om någonting annat :)
6 svar · 5,5k läst
F
fredstu: Lägg 2mm Tarkoflex under,så får du fuktspärr och stegdämpning i ett....
1 svar · 5,1k läst
R
renoveric: Hej ! Vårt f.d.uterum behöver nytt golv från marknivå och upp. Numera är rummet en förlängning av vardagsrummet, har 3 glasfönster m.m. Men 25 cm under golvet finns marken = jord. Troligtvis kan jag gräva ut ca 15 cm till men sen är det bara sten som håller huset på plats p.g.a. att det ligger i en sluttning. För att slippaorganiskt material så har jag funderat på att använda
0 svar · 3,2k läst
M
MrMagic: Kräver ju rejäl parkett om du skall kunna lägga utan undergolv. Tror typ 22 mm eller nåt sånt. Men visst går det. men det blir nog billigare med golvspån där det saknas och sedan tunnare parkett.
1 svar · 2,8k läst
D
Danno: Är det någon som har erfarenheter av massivt trägolv med vattenburen golvvärme? Är det bra?
0 svar · 4,6k läst
L
lawpan: Hyr en stripper. Det är en stor spackelspade liknande maskinen som hugger upp matt resterna. Vi hade spånskivegolv + klibbigt lim + undersidan av mattan(värsta sorten). Det var sååå hopplöst. Vi jobbade med spackelspadar för att få upp det, Tog 1 timme för 1 kvm och vi gav upp. Då hyrde vi en stripper för 220 kr / dygn och det tog 15 minuter för hela hallen på 15 kvm. Den var så
2 svar · 4,0k läst
MathiasS
MathiasS: Vill du köpa rör billigt här så köper du när Silvan har rea (Det är billigt även när dom inte har rea).
1 svar · 2,9k läst
F
Familjens_Fixare: Hej Ska du lägga i hallen och vardagsrummet så tycker jag att du skall ha en skarv mellan rummen. I annat fall kan du få allt för stora rörelser i golvet eftersom det är ganska stora ytor. Då räcker inte marginalen som man lägger utmed väggarna till och golvet lyfter från underlaget alternativt flyttar väggen... Jag skulle nog personligen lägga på samma håll om jag skulle ha samma
2 svar · 3,2k läst
Totte_S
Totte_S: Ja, linolja i trasor etc kan självantända i normalrumstemperatur. Glipor blir det i alla trägolv utom parkett, men eftersom de allra flesta golvplank/bräder är spontade så är sannolikheten att det skall rinna ner så pass mycket olja att det kan självantända, troligen så liten att risken är större att ni får brand i TVn. Har ni ett gammalt hus utan spontat virke i golvet, och
1 svar · 4,3k läst
N
norrlandshus_sthlm: trägolv är inte tidsödande att lägga men tål inte fukt.. altså ska det slabbas eller stängas av väme och så så ska man nog se sig om efter något annat om man kan ha golvvärme är tumlad sandsten väldigt skönt att gå på ...blir dock kallt utan. om det blir slabb tycker iaf jag att plastmatta är outstanding.. är den bra lagd klarar den fukt, i någon mån rörelser och finns i
1 svar · 2,3k läst
K
koko: Uppdatering: Vi la platonmatta på det något knöliga betonggolvet utan att flytspackla. På det tunna reglar (22*70) och i dem håller vi nu på att skruva fast golvspån. Än så länge är det plant... Kan man lägga cellplastisolering ovanpå golvspånet? Det verkar så när jag läser på Thermisols hemsida. Är det värt investeringen? Vad kul det är när man börjar se resultat! Sen får
5 svar · 10,3k läst
F
Fredarn: Platongolv med mekaniska fläktar skall in pga kapillärsug och fuktvandring. Någon som har knas på prisbilden per kvm? Kan Ni dessutom uppskatta tidsåtgången samt arbetskostnad så är det ännu bättre. Tacksam för svar.
0 svar · 3,3k läst
R
Roger_B: Funderade själv att göra detta men lade ner tanken då det verkade för mycket jobb med tanke på att det rörde sig om 50m2. Titta på denna tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1074535116;start=5#5
1 svar · 4,3k läst
F
Finkel: Det är ett epoxigolv som är vanligt i butiker och bilhallar. Det är små sten (typ sjösten) som limmas ihop av tvåkomponents härdplast. Peran har likadant och det heter Rustik och det är inte kompakt utan där är mellanrum mellan stenarna så det är inget att ha hemma.
6 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.