Byggahus.se

lutandegolv

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej Alla glada hobbysnickare jag ska lägga in parkett i mitt kök problemet är bara att golvet är brutet ungefär som ett oppochnervänt v . Höjd skillnaden är ca cm på meter någon som har en god ide på vad man kan göra ? och säg inte spackla för det går inte

2. C
    Medlem Nivå 2

Re: lutandegolv

Om det inte går att bygga på med spackel får du väl ta bort det som sticker upp istället. Vad är det för undergolv?

3. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Kan man sala upp golvet, dvs lägga remsor av masonite och tunna träremsor för att få upp höjden och sist lägga en plyfaskiva över allt ?

4. S
    Medlem Nivå 1

just nu ligger det korkplattor och under det är det en gammal stavparkett .......jag har tänkt på om det inte går att hyra en golv slip och halvera höjdskillnaden ? ...... vet inte hur stor skillnad det får vara utan att det blir spänning i golvet ?

5. C
    Medlem Nivå 2

Möjligen beror det på typ av golv? Men i Kährs instruktioner för deras golv finns följande:

"Kontrollera undergolvets planhet vid 2 m mätlängd och vid 0,25 m mätlängd. Är ojämnheterna större än ± 3 mm vid 2 m mätlängd eller större än ± 1,2 mm, vid 0,25 m mätlängd, måste de först utjämnas (HusAMA98, Tabell 43.DC/-1 Klass A samt MDB.3)."

(http://www.kahrs.se/web/sortiment/generellinfo/Handbok_pdf/SE/SE8.pdf)

6. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Utan att ha sett skicket på stavparketten så undrar man ju varför ni inte vill använda den gamla stavparketten? Är den sliten och förstörd?

Om stavparketten är dålig på endast vissa ställen kan de trasiga bitarna ersättas.

7. S
    Medlem Nivå 1

savparketten är från 1950 talet plus att det är en gammal fuktskada ...sen tycker jag personligen inte det är snyggt med stavparkett lite omodernt.... men det är min åsikt

8. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Visst, det går säkert att slipa ner åsen - det gäller bara att veta var och hur mycket som ska slipas.