Z
zankan: Yttorr möjligvis... Det är ju en viss skillnad men skit samma. Platon funkar... Man kan göra ett enkelt test lägg ut en kvadratmeter plast på ditt källargolv och tejpa kanterna. Det tar inte många timmar förrän du har kondens under den.... Och det största bekymmret är otillräcklig isolering under plattan. Med 200 isolering under plattan uppstår inte detta problem. Isolering under en
6 svar · 5,3k läst
V
vonSassen: :) Tittade på min husritning och såg att det var alternativ 1 som gällde på bottenvåningen, men på vindsvåningen var det alternativ 2 som gällde för mellanbjälklaget. Det kanske beror på att mitt hus byggts med prefab-block, 14 st för bottenplanet och 12 för överplanet Helena
3 svar · 2,0k läst
Immobil
Immobil: Här finns mer info: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1100543497 om ni har missat det. ;)
2 svar · 5,3k läst
M
moonrocket: Har en furutrapp där stegen är syrabetsade och resten är vitmålat. Tycker inte att syrabetsen rimmar särskilt bra med våran ekparkett. Har funderingar på om det går att slipa ner/bort syrabetsen och sedan olja/luta/vitlasera stegen. Någon med erfarenhet av liknande, alla förslag emottages tacksamt!
0 svar · 1,8k läst
Linska
Linska: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1095667045
1 svar · 3,7k läst
DagSa
DagSa: [citat] Alternativ bysmed: 1500kr + moms har det visat sig (för att reta mig, och ge dig vatten på kvarn) alt. kvittolöst för 1500kr. Jag får en snygg plåtbit med garanterade mått och stål kvalitet. Levereras på ett par dagar 500meter hemifrån. Alternativ bysmed + plåt från skrot. Måste köpa en hel plåt. 800kr och transportera den (förlorad inkomst och bilkostnad 200kr) arbete
10 svar · 5,5k läst
EB
EB: Det var fint golvtegel från Gysinge, fast de är dyra. Har du sett de här från Qvesarum? http://www.byggreturen.se/ länken Exklusiva golv. Nytillverkat Terrakottagolv kostar 400 kr /m2, Antikt Terrakottagolv från 480 kr /m2. /EB
3 svar · 6,5k läst
M
Mr_Smurf: [citat] Jag tror inte det är styrkan som blir största problemet utan styvheten
5 svar · 2,5k läst
M
Mangelito: Någon som vet om det går att måla på fernissa?
0 svar · 4,6k läst
Z
zankan: E det Kalle Anka skivor? :-) Det brukar vara stämplat på dem.. Har aldrig varit med om motsatsen iofs köpte inte vi de på Bauhaus, byggmax eller annan (ursäkta uttrycket) klåpar handel
4 svar · 15,7k läst
C
carra: Vi hade furu i köket i vårt "gamla" hus, ingen höjdare precis om man har hund o inte är så intresserad av det löpande underhållet som ett furugolv kräver. Aldrig mer ett furugolv carra
11 svar · 3,4k läst
C
chle07: Ska riva ut plastmattan i hallen o köket o byta ut den mot ett trägolv. Just nu lutar det mot europeisk lönn från Kährs, 15mm. Skulle då vilja ha komfortvärme i golvet, utan att bygga för mycket på höjden. Vi har i övrigt direktverkande elradiatorer som även fortsättningsvis ska stå för uppvärmningen. Har då hört om risker med spruckna golv, missfärgade golv, buktande golv etc.
0 svar · 1,6k läst
Wigert
Wigert: Jovisst kan det fungera, men testa med skurborste och fet såp-blandning, brukar fungera för det mesta. Ev. kan du låta det ligga en timme för att lösa upp smutsen. Glöm inte att torka noga med rent vatten så inte smutsen blir kvar.
1 svar · 2,9k läst
O
Olfe: Jag tror nog att det är bra om du tar bort det gamla golvet och lägger gips+klinker. Det finns nog risk att du kommer att "snubbla" på golvet om du bygger på...
3 svar · 6,6k läst
U
Ubbe: Har nu kommit fram till att golvet som jag haft tidigare hette "Plankelit -golv" och att det inte tillverkats på flera år :( Tillverkare var då Byggelit Någon som vet om det finns någon annan tillverkare av motsvarande golv ? Byggelit har alltså ingen sådan produkt idag.
1 svar · 3,3k läst
Z
zankan: Säger som korsriddaren... I ljusets riktning detta pga av att långskarvarna ger släpljus....
5 svar · 2,8k läst
Z
zankan: Man skall nog passa sig för att ha allt för mycket fjädrande under ett laminat golv. Att golvet sedan blir varmare nja jag tvivlar kanske lite.
2 svar · 7,8k läst
B
betula: Efter slipning gör man som man vill, då kan du byta till olja, vax, såpa eller ny lack allt efter önskemål.
1 svar · 2,7k läst
B
byggimpert: [citat] Jag skulle personligen mer fundera på hur golven i hela bostaden harmonierar med varandra, snarare än med några få möbler i ett specifikt rum, tycker att det, i princip, alltid ger ett enhetligare och snyggare intryck av hela hemmet, där man ju trots allt konstant "färdas" mellan de olika rummen :) Men det är ju en smaksak, förstås ;)
9 svar · 4,1k läst
A
AndersG: Hos oss har vi: Gjutet valv Gjutet innergolv med värmeslingor Fuktspärr Lumppapp Parkett
1 svar · 2,1k läst
X
xavier: bor i Lund. tidermans finns inte här nere. (tyvärr). andra förslag? ;)
24 svar · 5,8k läst
Z
zankan: Ett annat hett tips är att använda sig av lister med klisterfog på undersidan. Sitter mycket bättre är sådana man skruvar. Dessa tenderar att lossna... Men skall det se proffsigt ut så petar man den träskeln sågar ur i dörrkarmen för laminaten och sticker in denna under och lägger på sin tröskel. Snyggare men mer arbete. Mycket bra om man lähgger i båda rummen i annat fall
4 svar · 6,5k läst
hajof70
hajof70: Har försökt med lösningmedel och speciell limborttagare i en källartrapp. Tycker det blir mest geggigt. Rekommenderar mekanisk borttagning av så mycket som möjligt och sedan kemikalier för "finslipning" om det nu ska vara nödvändigt. Rekommenderar också starkt att köpa andningsmask med korrekta filter. Det är en liten vetenskap i sig och jag skulle gå till en "riktig" verktygsfirma
3 svar · 11,1k läst
Robster
Robster: Hej, Har bara hört gott om MaxFura från de vänner som har lagt in detta golv. Det tål mycket slitage innan det börjar synas överhuvudtaget verkar det som. Vid omslipning får du dock inte tillbaka den borstade ytan vad vi förstått, utan slipar du om så blir det som ett vanligt furugolv. Inte så illa det heller iofs, men heller inte som det var från början. :P Hör av dig om du får
1 svar · 3,5k läst
E
eson: Försök att spackla ut dom värsta ojämnheterna sen kan du "baka" med fix. Tänk på att man får bygga olika tjockt med olika fix. Det finns inget arbetsbesparande tips förutom var noga så du slipper göra om det ;)
1 svar · 3,2k läst
Z
zankan: Något som fjädrar dämpar steg djup. Plastmatta dämpar lite grann. Vill man dämpa av mer så lägg flytande golv med aerolen eller dyl. Fjäderkonstanten styr hur mycket som dämpas av. Men ett traditionellt flytande golv dämpar av runt 20-25 dB vid 500 Hz typ.. och 40-50 över 300 Hz. Du vinner dock inte mycket under 100 Hz. Träbjälklag är svåra att stegljudsisolera. För att nå
1 svar · 2,9k läst
Z
zankan: Det beror på var du borrar också. Så sant att i mitten är det neutrala lagret vid nedböjning. Men ju närmare upplagen för bjälklaget du kommer desto mer spelar skjuvkrafterna roll. Och skjuvkrafterna är störst direkt ovanför upplagen och maximalt i det neutrala lagret. Men ett hål på 40 mm i en golvbjälke av snitt 195 mm är en piss i rymden det är nog överdimensionerat med minst
4 svar · 2,9k läst
S
siamthai: Raggsockor funkar åxå bra. Kan man ju åka "skridskor" :)
5 svar · 2,6k läst
M
mek: Hej! Skall bygga hus men har bestämt mig för att köpa en del av inredningen själv och inte via husfirman. Skulle vara jättetacksam ifall någon där ute kunde tipsa mig om följande: 1. Var kan jag hitta 14 mm parkettgolv till bra pris? Helst enstavigt. 2 Snyggt stilrent kakel och klinkers till bra pris och kvalitet förstås? Tack på förhand!
0 svar · 1,4k läst
P
PatrikJ: Hej Brevik, Mitt tips är att du vitoljar golven. Det är enkelt samt att det ger en modernare känsla, det blir ljusare och mindre fjällstuga :D Jag är en stark anhängare av oljade golv, jag tycker det är betydligt skönare att gå på. Det är relativt lätt att sköta ett sådant golv också med lite såpa då o då. Andra behandlingar kan vara lasera, måla eller luta golvet. Att luta
1 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.