Jag har i mitt kök 60cc mellan åsarna och på det ett 22mm spånskivegolv och i själva köksdelen (c:a 7kvm) av köket tänker jag lägga golvvärme och klinker.

Min tanke var att fräsa 17mm spår i spånskivan för att lägga i plåtar och sedan rör, och på det lägga en 13mm gipsskiva som jag sedan klinkarar på..

Men när jag läser på nätet så står det överallt att det max får vara 30cc mellan åsarna när man ska klinkra.. Kan jag på något sätt komma runt detta? Vore väldigt smidigt att slippa riva upp golvet och lägga kortlingar.
 
H.äg Smurf skrev:
Kan jag på något sätt komma runt detta? Vore väldigt smidigt att slippa riva upp golvet och lägga kortlingar.
Om det ska bli bra från början, så finns det tyvärr inga genvägar i det här fallet. ;)
:o I synnerhet som din avsikt var att göra 17 mm:s spår i spånskivan. Då har du ju bara 5 mm kvar av skivan. Det håller inte, fastän du lägger i golvvärmeplåtar. ;)
 
Jag trodde det räckte med att hellimma 13 mm golvgips mot spånet.
 
Golvspånskivan som ligger där är limmad och spikad på åsarna om det gör någon skillnad.
 
Om jag gör såhär då

Jag låter golvet ha 60 cc använder

22 mm golvspånskiva som jag fräser spår i och lägger påtar på..
13 mm hårdgipsskiva som jag hellimmar mot spånskivan med Ardex S48...
6 mm golvspackel
9 mm fix och klinker som jag använder mjukfog till.

På så sätt bygger golvet 28 mm och då kan jag vid matplatsen lägga 13mm golvspånskiva och ett 15mm trägolv som då hamnar på samma nivå.
 
Ö-byggaren skrev:
Om man låter spånskivan vara och lägger glepanel/golvvärmekasetter ovanpå med ett lager golvgips on top borde det bli starkare - klara sig utan cc300??? Vad säger forumgudarna/plattsättarna...
Jag tror inte det är styrkan som blir största problemet utan styvheten
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.