Ska lägga in ett 3-stavigt ekparkett golv i vårt nybyggda hus och undrar hur vi ska tänka kring hur parketten ska ligga för att det ska bli snyggast. Kommer att ha klinker i hallen som sedan övergår till ett kök och vardagsrum i öppenplanlösning.
Hoppas någon kan hjälpa med "principer" för hur man ska tänka kring detta!
 
Om du undrar åt vilket "håll" du lägga det så brukar man lägga golvet i rummets längdriktning, eller i riktning mot fönster och ljuset...dvs. det är svårt att säga då man inte vet hur rummet ser ut...
 
Har någon gång hört att om man lägger i samma längsriktning som takstolarna är placerade så blir det (oftast) inte fel, utan upplevs ganska "logiskt" ;) och det har funkat hittills i de hus vi bott i :)

MVH/Christina.
 
Brukligt är att lägga golvet på längden, i den riktningen du har flest fönster/ljusinsläpp. Ljuset skall alltså vara i samma riktning som golvet.
 
Har du panel i taket bör man lägga golvet i samma riktning ;)
 
Säger som korsriddaren...
I ljusets riktning detta pga av att långskarvarna ger släpljus....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.