D
danielOnina: ett litet tips är att gå in och titta på följande länk http://www.woodcenter.nu/ mvh Daniel
4 svar · 4,3k läst
D
danielOnina: Nu var golvet lagt , ursnyggt verkligen . fick bytt ut 3 bjälkar och trossbottenskivor skruvade direkt på bjälkarna underifrån . på bjälkarna så kom golvspån och på det grangolv som är 28 mm , mycket stabilt och underbart fint , behandlingen blev olja och sedan såpa som underhåll ! mvh Daniel o Nina
4 svar · 2,5k läst
D
danielOnina: vad är det för behandling på det ? vi la in ett massivt gran golv precis och fick rekomenderat att inte lacka det då det rör sig ganska mycket och lackaet kan binda ihop golvet så det blir en stor springa på var 5 skarv yngefär ... mvh daniel !
1 svar · 4,3k läst
D
danielOnina: du kan ju alltid slipa det och alternativt luta det såpa eller kanske olja det med vit golvolja , vitt borde ju funka bra till gråa väggare lr ? mvh daniel
5 svar · 3,3k läst
A
annlu: funderar på att ta fram och slipa betonggolvet som ligger under linoleummattorna i nyinköpta lägenheten. har kollat kyla/värme, är helt ok. frågan är nu; hur gör man? blir golvet mörkare när man slipar betongen? i nuvarande skick ser det ljust ut. kan man göra det själv med hyrd utrustning, eller är det bäst att anlita professionell hjälp? hur blir resultatet? vilken/vilka typer av
0 svar · 4,8k läst
V
Vilma: Har sett supersnygga övergångar i inredningstidningar, med bara en liten fog emellan. Försökte förgäves övertyga snickaren och plattsättaren att det skulle bli snyggare utan list. De var väldigt samarbetsvilliga i de flesta fall, men just här blev svaret "det går inte". Vi satte en trälist i ask mellan klinkers- och parkettgolvet i hallen. För oss följde två fördelar: listen
6 svar · 6,2k läst
C
cfgutie: Hej! Glöm inte att dra bort skruvarna när limmet torkat. Och enl gällande rek. så räcker det med 13 mm golvgips som limmas mot 22 mm golvspån på cc60.
3 svar · 2,8k läst
C
cfgutie: Hej, vart beställer du tröskeln ifrån? [citat]
8 svar · 17,7k läst
C
cfgutie: Har lagt 20KVM oljad ek från Byggmax funkar klockrent.
6 svar · 6,8k läst
Sweli
Sweli: Jag kan inte se att det blir några problem. Det borde fungera bra.
3 svar · 2,3k läst
A
Anna_Panna: Vi har lagt in laminatgolv, och är nöjda! Där vi står och går som mest har vi lagt ut mattor. Golvet är lättskött, och snyggt. Hårt javisst, men det är en vanesak. Inte en repa i det hittills!
8 svar · 5,5k läst
P
PatrikJ: Hej Mrsigzag! På en sån liten yta råder jag dig att lägga in samma golv överallt, möjligtvis 2 sorter. Annars kommer er 2:a upplevas som ett lapptäcke. Om jag vore du skulle jag satsa på att hitta ekparkett till vettigt pris ( under 300/kvm brukar ju finnas) och köpa detta till hela lägenheten. Tänk även på att olika träslag överallt i köket kan ge en känsla av "för mycket"
7 svar · 3,2k läst
B
barabas: Är det någon som har lagt in 2-stavsparkettgolvet Verona från Kährs? Är ni nöjda?
0 svar · 4,2k läst
Immobil
Immobil: [citat] ::) Som Swede brukar säga: Gnosjödollar! ;D
6 svar · 4,9k läst
B
betula: Vid behov, beror på slitaget men typ en gång om året i början. Olja är perfekt i rum med högt slitage och inte så mycket möbler. Lack är mer praktiskt i typ sovrum där slitager ärt litet och där man inte vill stöka runt med så mycket möbler. Sen skiljer sig utseendet och känslan åt också, men numera finns det lack som ser ut som och nästan känns som olja hos bl.a. Tarkett.
12 svar · 7,3k läst
C
Cribo: [citat] Instämmer. Ett bra laminatgolv har en hård yta och tål riktiga sjöslag!! ;D I kombination med golvvärme tycker jag att det är ett bra alternativ.
12 svar · 3,7k läst
Wigert
Wigert: Först bör du skrapa ur alternativt fräsa upp rena fina springor. Därefter fogas med t.ex. en golvfogmassa som Casco säljer. Slipning rekommenderas efteråt om du inte är mycket noga.
1 svar · 3,4k läst
O
Olfe: Enligt tabell från www.ardex.se Fullvärme med god isolering 80-100 W/kvm Dålig isolering 95-120 W/kvm Komfortvärme god iso 60 W/kvm dålig iso 70 W/kvm
2 svar · 1,5k läst
C
carina_n: Hej! Vi har ett gjutet betonggolv i köket som vi vill lägga vattenburen golvvärme på. Vi har hittat en lösning där man lägger ut frigolitplattor och monterar rören i och därefter kan man välja att lägga golvgips ovanpå, vilket passar oss eftersom vi ogillar att klabba med betong och flytspackel. Vi har hittat polerade granitplattor som vi funderar på att köpa. Vad vi förstår ska
0 svar · 2,4k läst
G
General_Failure: Med lite tur kan det räcka med att ta bort plastmattan men det är stor risk att plattorna kommer att spricka. Nu vet jag inte hur stabilt erat golv är men jag har haft likadant golv i en lägenhet och det golvet var det alldeles för mycket svikt i för att det skulle gå att lägga plattor på det. Underlaget måste vara helt stumt för att man ska vara säker på att plattorna ska hålla.
1 svar · 3,7k läst
Macke202
Macke202: Wohoo ett svar! =) Jodå det är vattenburen värme och vi har funderat en hel del över detta, men vår budget klarar inte en sån grej just nu... vi har golven som ska göras nu, därefter badrummen, sen är det samtliga väggar och tak... osv osv... tja du förstår min poäng. :) Men denna gången ska spånplattorna skruvas fast istället för spikas så när vi väl kommer till nästa runda
4 svar · 4,5k läst
L
lassemajja: Tack för den infon! //Kristofer
1 svar · 3,5k läst
Q
que: Behövde bara gå till kylskåpet, ätikan fixade det.
2 svar · 1,8k läst
E
eson: Ja juste se till så att golvet du ska lägga på sitter fast ordentiligt = inga lösa plattor osv
2 svar · 1,6k läst
N
NilsFredrikII: Hej Har just sett att under mitt golv i källaren finns det ingen betong. så här ser det ut. Frigolit på makadambädd sedan reglar med frigolit imellan och sist golvspån. Har bott i huset i 12år och har aldrig haft några fuktproblem men har dock märkt att golven är ojämna. Är detta ett beprövat sätt att bygga på? Kanske är det rent av bättre ur fuktsynpunkt? då det är så att
0 svar · 2,5k läst
G
Gutte: Är det bra priser på dom polska golven? Hittade ett valnötsgolv via http://www.barlinek.com.pl/ som var riktigt nice ;D Någon som har erfarenhet av deras golv?
2 svar · 5,4k läst
N
NisseGurra: Det går alldeles utmärkt att mäta resistansen i din golvvärmeslinga. Mät upp mha av en ohm-mätare innan läggning så vet du vad resistansen ska ligga på. Lägg ut värmeslingorna, mät, om ingen skillnad: flytspackla. Mät igen, om ingen skillnad: koppla in (elektriker om 230 V), lägg klinker. /NisseGurra
6 svar · 8,6k läst
B
byggherreNR1: Även vi har oljat golv i vårt hus, så även i kök. Jag upplever dem inte som svåra att hålla rena. Dock så torkar vi sällan av golven utan damsugar och tar en trasa på de ställen som behövs. När vi våttorkar använder vi en bra såpa och går över alla golv rejält (använd inte mycket vatten bara). När de torkat upp efter nån halvtimme eller två tar jag rent vatten och en svab.
8 svar · 23,5k läst
B
betula: Ek är väl knappast omodernt för tillfället. Besöker man t.ex. möbelmässan i Älvsjö så ser man att ek och björk är de två i särklass vanligaste träslagen som används just nu. Lite valnöt förekommer också å så en massa skarpa färger typ knallrött mm. Till golv har ek inte varit omodernt på 50 år, det är det i särklass populäraste träslaget som konstant står för ca:
12 svar · 6,6k läst
P
pleximaster: Lägg golvgips unders om du är osäker… mvh plexi
1 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.