Byggahus.se

Erfarenhet av tegelgolv

1. 1
    Medlem Nivå 2
    Jag har precis rivit upp hallgolvet och efter att ha öst sågspån under helgen så håller jag för tillfället på att spika kortlingar för den tilltänkta golvvärmen (enligt de instruktioner jag har erhållit på i detta eminenta forum). Inom en inte för avlägsen framtid är det tänkta att jag skall skapa någon sorts ytskikt i hallen och i kakelaffären fick jag upp ögonen för tegel och har därför ett par frågor som någon kanske kan hjälpa mig med:

1. Hur funger tegel tillsammans med golvvärme (de är ganska porösa har jag förstårr)?
    2. Vilken skötsel krävs i en hall och i framtiden även ett kök? Rengörning? Ojning?
    3. Hur tjocka är plattorna dvs hur mycket extra bygger det jämfört med kakel?
    4. Är det svårt att lägga?
    5. Andra erfarenheter som jag bör ta i beaktande!

Tack på föhand!

Jonas

2. R
    Medlem Nivå 1

Re: Erfarenhet av tegelgolv

Jag tänkte ha golvtegel i mitt nuvarande tillbygge men lade in gamla golvplank istället. Men jag han fundera och kolla en del i varje fall. Och grannen har tegel.

1 Fungerar sannolikt bra. Isolerar i varje fall klart sämre än trä.
    2 Oljas någon gång ibland. Kan jämföras med oglaserad klinkers.
    3 Golvtegel är i regel ca 3 cm
    4 Läggs som klinkers
    5 Kostar ca 600-900/kvm. Enda svenska tillverkaren jag hittade var Bältarbo bruk (http://www.baltarboforvaltning.se/). Du kan köpa direkt från dem eller via Gysinge byggnadsvårdscentrum. Gysinge skriver även lite om goltegel i sin katalog. Ring till någon av dessa.

/Roger

3. Immobil
    Medlem · Nivå 16