2 857 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Urtag ur golvbjälkar
Hade tänkt förlägga nya radiatorrör i golvbjälklaget/källartaket och måste då gå igenom några golvbjälkar. Hade tänkt använda sk. AluPEX som troligen kommer ha ytterdiametern 35 mm. Är detta förmycket för att jag ska kunna gå igenom golvbjälkarna? Kan jag förstärka på något tillförlitligt vis? Om jag istället för att borra rakt igenom golvbjälkarna går i underkant av dess så klarar jag mig med en urspårning på ca: 15mm, är detta att föredra?
Hålet bör vara i mitten av balken. Då påverkas balkens egenskaper minst.
Runt hål är bättre än fyrkantigt.
Ett hack i balkens under eller överkant är en brottanvisning som försvagar balken eftersom krafterna som bär upp balken är störst i periferin.
Runt hål är bättre än fyrkantigt.
Ett hack i balkens under eller överkant är en brottanvisning som försvagar balken eftersom krafterna som bär upp balken är störst i periferin.
Det beror på var du borrar också. Så sant att i mitten är det neutrala lagret vid nedböjning. Men ju närmare upplagen för bjälklaget du kommer desto mer spelar skjuvkrafterna roll. Och skjuvkrafterna är störst direkt ovanför upplagen och maximalt i det neutrala lagret. Men ett hål på 40 mm i en golvbjälke av snitt 195 mm är en piss i rymden det är nog överdimensionerat med minst 1/3 del kan jag tänka mig....
Klicka här för att svara