Du har ett konstigt längdmått. I normala fall är längden en modul av bredden t.ex. 5x70=350, 6x70=420 osv. Detta för att man skall kunna lägga mönster med stavar i olika riktning.

Stavarnas nyans beror ju på åldring, lack och träets grundfärg. Det är omöjligt att svara på om det kommer bli lika, förmodligen blir det inte exakt likadant. Jag hjälpte dock en kompis att komplettera en parkett och där blev det ofantligt bra när man slipat om hela golvet. Endast vi två som var inblandade ser skillnaden.

För att få golven att likna varann kan man ju slipa alltihopa, men din gamla parkett tål ju inte alltför många omslipningar....

Ny parkett är 68 mm bred, och längden är 204, 272, 340, 408.

Tjockleken är nog vanligast 16 mm.

Kör du på 16x68x340 och slipa ner den så lär ingen se skillnad.

Kolla in burseryd:
http://www.burstraind.se/tekn.htm

http://www.almedalstragolv.se finns en hel del att läsa om trägolv i allmänhet. Trägolvsguiden och trägolvens historia med läggningstekniker och tillverkningsmetoder mm mm

Betula: Jag hade faktiskt inte tänkt på att det låg en tanke bakom måtten. Jag mätte på en stav mitt i golvet så måtten borde stämma, men jag får ta och mäta om ikväll igen. Det kanske är en följd av att parketten är en budget lösning/"snikparkett"?!

Fasting65: Antar att det blir svårt att köpa stavarna på distans om man ska validera träets grundfärg. En någorlunda matchning borde man "lyckas" med via telefon/internet (beskrivning typ gyllengul snarare är rödaktig). Resten får man kanske ta via en gemensam lack om det visar sig att skillnaden blir för stor.

Enligt de flesta tillverkare så finns det ett antal olika kvalitéer på parketten (med eller utan knastar/färgvariationer osv). Vilken kvalitet skulle ni rekommendera? Den finaste? Eller nöjer man sig gott och väl med en mellankvalitet? Ska man hålla sig borta från den lägsta kvaliteten om man ska lägga det i ett vardagsrum?

Med tanke på hur ditt originalgolv skulle jag välja den högsta, jämnaste kvaliteten. Jag tror inte du kan beskriva färgen på ditt gamla golv och få den färgen på ett nytt stavparkettgolv.

Nya, oslipade stavar är väldigt matta och ljusa i färgen. Det är inte förrän man slipat och lackat/oljat som man ser slutresultatet.

Det har varit poppis ett tag att lägga golv med lite färgvariation, ytved och kvist, men jag tror man tröttnar på det. Dessutom kommer det bli alltför stor skillnad mot ditt befintliga golv.

Vi körde på högsta kvalle, och kollar du på dess bilder ser du att de är väldigt ljusa, färghomogena och matta.

PS: När du snackar om längden - är det frisen som är 313 mm eller är det fiskbenen? Jag upptäckte att man ibland kör olika längd på fris, listband och fiskbenen, där frisen kan vara med väldigt korta stavar.

Färgen hos det nya golvet mognar med tiden, det är solens UV-ljus som står för det mesta av jobbet.

Så länge det är vanlig europerisk ek vi talar om (kan vara en blandning av två olika sorters vitekar, skogs och bergek, vanligast är skogsek) så blir inte skillnaden särskillt stor efter några månader. Blandar man amerikansk röd- eller vitek med europeisk dito blir det en helt annan sak.

Vill du ha så lik färg som möjligt måste du slipa bort den gamla lacken och lägga på ny, samma på alla golven. Då lär ingen kunna se skillnaden mellan gammalt och nytt golv. Blandar du in pigment i lacken eller betsar det nya golvet kanske det ser liknande ut idag, men hur ser det ut om 2 år när det nya golvet mognat?

Jag håller med Fasting, köp stav av "fin=dyr" sortering med liten variation, kvistfritt och utan ljus ytved.

Jag antar att om golvet är åt det ljusgula hållet (även på ställen där solen aldrig kommer åt att bleka) så borde det vara vitek i någon form. Kan man ta reda på om det (sannolikt) är skogsek eller bergek? Behöver man ta reda på det? Jag antar att om man bara behöver vänta några månader för att få jämn färg så spelar valet av skogs/bergek eller amrikansk/europeisk ingen större roll, utan det viktigaste är vit eller rödek.

Jag brukar föredra "levande" golv men jag tror att ni har rätt angående kvalitén på parketten. den liggande har nästan inga kvistar så det blir kanske för tydligt att det är olika golv om man lägger stavar med mycket kvistar/färgvariationer.

Mognar betsade/pigmenterade golv lika mycket som klarlackade? borde inte betsade/pigmenterade golv bli mer lika "slutresultatet" redan från dag 1? Eller är det egentligen bara lacken om förändras av UV ljuset, medan det underliggande träet är oförändrat? När man bygger kayaker i trä/glasfiber så funderas/diskuteras det mycket om valet av lack eftersom många lacker gulnar av UV-ljus, fast skillnaden är att kayaken är utomhus stora delar av året, och oftast då det är fint väder (mycket UV-ljus) medan golv ligger säkert bakom glasfönster som skyddar mot UV-ljus.

När det gäller mätningen av stavarna så har jag för mig att jag mätte mitt på golvet (fiskbenen), men jag ska kontrollera ikväll.

Det är ingen större skillnad på de olika europeiska vitekarna, amerikansd vitek har en oroligare och lite grövre struktur. Så du kan bortse från detta, rödek däremot är något helt annat.

Virket förändras av UV-ljus, även under de lacker som påstås ha UV-skydd vilka endast fördröjer processen. Lacken i sig kan säkert också påverkas. Ek gulnar eller som Kährs skriver "Det förändras i färg över tiden från ljust brunt till en mer gulbrun färg" och "Vit ek förändras ganska måttligt. Den något grå tonen i nysågad ek skiftar till en djupare gulbrun färg."

Om man använder en pigmenterad lack kommer eken långsamt gulna under lacken och efter en tid stämmer inte den ursprungliga "rätta" färgen mer. Gör man så på hela golvet spelar det ju ingen roll men i ditt fall har det stor betydelse. Så tyvärr finns det nog inga genvägar, lacka det ny golvet och vänta. Stämmer inte färgen efter 1-2 år, slipa om de gamla golven och lacka med samma lack som det nya. Eller gört allt på en gång.

ok, som vanligt så finns det inga genvägar ;) Då blir det att leta upp en leverentör att parkett i närheten så att man kan kontrollera färg/kvalitet.

någon som vet ett bra ställe att hyra spikpistol? det verkade mycket smidigt fick jag uppfattningen av fasting65s dagbok.

var bor du? Tidermans i stockholm har helt ok priser. Senco SFN30 ska vara en bra picka.

se www.tidermans.nu.

ps. Det ska vara en dyckertpicka - ingen spikpicka.

bor i Lund. tidermans finns inte här nere. (tyvärr). andra förslag? ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.