Golv
barajag: Ja tar man till 10 % så har man ju för felskärningar, mm. Men min erfarenhet av golvläggningen är att köper man man ett golv för 300-500kr kvm, så är brukar det inte bli så mycket spill, såvida man inte har lite otur att det måste klyvas väldigt mycket. Men även där så om ett rum är exempelvis 8.5 x 6 så kanske man får spill på 20cm vilket betyder ca 1,7kvm på 8,5 m. Vet inte
Johan Gunverth: Både konstruktionerna borde ha limmats.
byggankan: Jag tycker oljat är super. Vi har lyckats skapa en hel del repor väldigt snabbt men de är nästan osynliga.
Henri: Tack för era synpunkter. Det förefaller bäst att först ta bort de gamla trösklarna, oavsett om de ska slipas eller bytas ut. Eftersom arbetet ska utföras av hantverkare är det antagligen inte dyrare att byta till nya trösklar i ek. Och nytt är ju alltid nytt.
Katarina_t: Ah, snyggt! Hittade ljusa på Jotex i något sisalliknande material, sådana blir det nog! Tack för hjälpen =)
essends: Linoleum blir nog svårt, men vinyl finns hos bl.a. Tarkett och forbo med mönstret du söker. Runt 180:- - 200:- per kvm Edit : läste att du ville ha linoleum i trämönster . linoleum är betydligt dyrare finns även i plattor i olika storlekar.
mexitegel: Det stämmer att trägolv (inkl. laminat) inte tål hur höga temperaturer som helst, varje tillverkare har sina rekomendationer men 27 grader är väl ganska vanligt vill jag tro. Det är däremot helt felaktigt att man inte kan lägga laminat på golvvärme. Golvvärmens temperatur regleras ju och då får man ställa in så det inte blir för varmt. Observera att 27 grader gäller golvets yta
essends: Det är tunn faner som sedan är lackad med uv härdad lack . Trä är den mjukaste delen av golvet så mer trä = mer märken. Sen har dom olika träslagen olika hårdhet och alla rekomenderas inte på värmegolv. Finns ex på tarkett.se viva heter deras variant. Uppbyggnaden finns beskriven där samt för/nackdelar OBS det är INTE OMSLIPNINGSBART.
bandy76: Mitt tips/råd är att först skruva en gips på golvet då det garanterat kommer att rinna igenom en massa spackel annars. Det räcker med 6mm renoveringsgips då funktionen endast är att täta underlaget, prima det sedan ordenligt och lägg på armering som används vid spackling(3mm) som du bara fäster upp med "mälor". Sen är det bara att spackla på men dock min.20mm, har gjort detta i
BOOOF: Hej! Jag har en liten fundering om man kan lägga ett laminatgolv direkt på en gammal plastmatta i ett sovrum. Nu hör det till saken att vi gar vattenburen golvvärme i rummet och jag undrar om den gamla plastmattan kanske "isolerar bort" golvvärmen (eller kanske tvärt om:blushing:). Om man nu spar plastmattan så antar jag att man inte behöver lägga något dämppapp eller folie mellan
RobZombie: [citat] Jag la ett skrikbilligt laminatgolv från Rusta (49:-/kvm) i mitt inglasade uterum för ungefär 8 år sen. Ligger rakt på ett oislerat plankgolv och där är minusgrader på vintern och kan bli runt 50-60 grader på sommaren om vi glömt öppna inglasningen (söderläge). Ibland har det regnat rätt in också... Det börjar bli slitet nu men har som sag hållt i 8 år. Så visst går
essends: Alloc är helt klart det " klick" golv du behöver.. Det fungerar i offentliga miljöer. Men jämt underlag ska du han i vilket fall som helst. Allt annat är en chansning
essends: Det finns hur många som helst som lägger dit 45 kvm utan att du behöver röra på dig, ta me kidsen på nått roligt och betala nån en redig summa så är det klart när du kommer tillbaka.. 45 kvm är ju inga jättemängder
MostWanted: Tack för svar ! Håller på för fullt o river bort de gamla vågiga plankorna , sen blire nog golvspån!
antsiranean: Jag har precis behandlat en gammal furutrappa med lut och sedan osmo hårdvaxolja. Den mörknade (tyvärr) rätt ordentligt av behandlingen. Skulle jag gjort om det skulle jag använt hårdvaxolja med vitt pigment i. Bäst är naturligtvis att prova på en testbit - och en sådan har ni ju. Själv hade jag inte riktigt tid med det. Fur är inte ek, men med bara hårdvaxolja lär det mörkna en
hempularen: vad som är rätt för den typ av golv du tänker dig vågar jag inte ha ngn. uppfattning om. Men jag gissar att det styrs av hur långa/korta skruvar du kan få tag på. Vanlig golvspån är ju 22mm. men det finns 16mm spån som är avsett för flytande golv, som det ju blir i ditt fall. Frågan är då om skruvarna är för långa för en sådan skiva. Sannolikt är det bra med ngn form av
je6666: Hej! Jag har funderingar på att lägga laminat golv i mitt uterum på min altan. Kan man lägga det ovanpå det trallgolv jag har där nu? Jag har även funderingar på att isolera under golvet när jag ändå är på gång. Kan man göra det med hjälp av frigolit? Är det någon som har gjort något av det ovanstående som kan hjälpa mig med svar på de frågorna.
Svanteman: Du kan väl använda vilket trallvirke som helst, det behöver väl inte vara tryckt eller lärk?? Man får ju anta att plintarna kommer upp en bit ufrån marken, så gör du stommen tryckt och trallen efter tycke och smak, vill du skydda brädorna lite extra kan du ju behandla dem innan du skruvar dem på plats.
undret: Jag tog sedermera hem professionella golvslipare och ångrar det inte. :-) Jag hade aldrig lyckats få det så jämnt och bra som de. Efter ytterligare en omsorgsfull omgång med träspackel har jag penselmålat ett av golven med vit blank Beckers golvfärg. Literpriset var riktigt saftigt, men sånt resultat! MEN en dum fråga nu: på några av de andra trägolven har bräderna böjt sig och
Christian_l: Är det några problem att lägga ett annat fabrikat av golvlack över en redan befintlig lack? Bona ligger nu sedan nån vecka, lite för tunt i min smak så därför vill jag lägga ett lager till med Beckers som jag lätt får tag i. Funkar detta? Det bör det väl göra?
Forbo: Går faktiskt väldigt snabbt att måla golv....70 kvadrat tog ca 1,5-2 timmar per gång, med ett dygns väntan emellan...kvistlacken torkar dock på 30 minuter så det kan man räkna bort... Är man inte alltför om sig och kring sig kan man ju bara köra två lager färdigfärg, med första lagret utspätt 10% ungefär... Körde faktiskt nordsjö/sadolin spärrgrund på delar av golvet...det
Misse: Vi funderar på att köpa ett massivt golv i ek men det är obehandlat. Vi skulle vilja ha det lätt tonat i vitt (golvet skall ligga i en "inre" hall). Vilken ytbehandling är tåligast och ger bäst resulat om man vill ha ett matt, lite ljusare utseende- olja, mattlack eller hårdvax? Finns det fler alternativ till ytbehandling av golvet?
mikeett: Jag provade med Fattigmans betongfräs Fungerade för en hyffsad slant å några timmars slit...
LasseM: Tänkte lägga 14 mm parkettgolv på en cementplatta. Normalt sett lägger man ju plast och sen någon slags foam men är det någon som har erfarenhet av t ex SELITFLEX som är ett kombiprodukt på 3 mm med inbyggt fuktskydd? Låter smidigt.
haavard: Jag tror du måste gjuta platta/plintar. Golvbjälklaget måste väl ligga direkt mot grunden för att det skall göra någon nytta?
Misse: Jag letar efter ett ekgolv (dels "plank" och dels stavar som kan läggas i fiskbensmönster) som skall vara 14 mm (och behandlat med vit hårdvax). Någon som vet vet var jag kan hitta detta?
Oldfart: Uppepå ett kraftigt träbjälklag har jag tänkt lägga 22 mm golvspånskiva och montera en golvbrunn. Golvbrunnen skall sitta i en monteringsplatta. Runt plattan skall antingen flyttspackel läggas eller en Norgips Humidboard golv att limmas. Ytskiktet kommer vara våtrumsmatta. Totalt sett handlar det inte om en golvyta större än 70 x 70 cm. Uppepå denna sockel kommer en tvättmaskin med
Fidde_: Antog att de skulle bli så... Är väl bara att justera planen lite... Mvh Fredrik [citat]
meckis: Det finns en variant till. till dörrar o fönster utvändigt finns "expanderbart fogband" som ligger på en spänd rulle. denna expanderar våldsamt men långsamt. stannar där det blir motstånd. dock brukar dom vara av typ cellgummi o svart. blir nog svårt o få till bra målningsresultat. men det var en variant. mest för att jag kom på :) annars blir nog putsvarianten bra :)
Helioz: 1. Kolla med golvtillverkaren men jag har för mig att om ni följt instruktionerna, dvs låtit de obrutna förpackningarna ligga och vila 2 veckor i det rum där golvet skall läggas innan montering, så skall det gå att behandla direkt. 2. Generellt ja, speciellt om ni gått på golvet, mängden slipning avgörs av den produkt ni tänker använda till ytbehandlingen så läs instruktionerna