Har sågat upp betonggolvet i hallen (15 m2 oarmerad lättbetong av nåt slag) Har inte hunnit gräva ur ännu men det är i alla fall bara sand med brädbitar, masonitbitar och annat smått och gott i...
Både brädorna och masoniten ser som nya ut trots att de legat under betongen i över 50 år så det verkar vara väldigt torrt. Om jag nu inte hittar fukt när jag gräver ut så tänkte jag nästan skippa isodränskivorna i botten och köra med cellplast (20 cm) direkt på sanden. Är det ok?

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korkad rubrik. Källarplattan är inte speciellt ny. Men den ska bli :)

Cellplasten är kapilärbrytande i sig. Det blir säkert bra som du tänkt!

Mikael_L
Ja skulle jag upptäcka att det var så där torrt under huset skulle jag också vara sugen på hoppa ett förmodligen onödigt dräneringsskikt.
Med isoleringen kommer du dock sänka marktemperaturen, så det kommer inte vara exakt likadana förhållanden efter du satt dit cellplasten.
Men att det skulle bli så stor skillnad att du plötsligt skulle få fritt vatten under golvet låter ju inte troligt.

Ja det är svårt att råda ... :)

Ok, tack för svar, då kör jag nog på det. Nån som har koll på den här betongen? Gjöt man med lättbetong på 50-talet?

Lättbetong är block som används till väggar...

Jo det vet jag men det här är någon slags lättare betong, vad den sen kallas är en annan sak. En skiva på 60x60x12 lyfter jag själv till pirran. Kanske är jag övernaturligt stark:)

isodränskivorna isolerar ju de också (så länge de inte är blöta). Men det såg riktigt torrt ut, och bara sand, men

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.