Jag ska lägga golv på undervåningen i vårt 50-talshus. Det handlar om en hall och en anslutande korridor. Under dessa ligger en råkällare där det är 10-15 grader (har ett litet element där). Bjälklaget och huset i övrigt är av betong.

I korridoren har jag tänkt:
- 2 cm cellplast
- spånskiva
- parkett

I hallen:
- 2 cm cellplast
- gipsskivor
- golvvärme (i fogmassan, av typ Kelvin)
- klinker

Bygghöjden på dessa är beräknad att bli ungefär den samma. (och matchar bygghöjden på den tidigare golvkonstruktionen).

Bör man även lägga in en ångspärr (byggplast) under cellplasten i dessa konstruktioner, eller är det av någon anledning bra att konstruktionen kan "andas"?

Hej

Byggplast mot golvet i källaren är direkt olämpligt. Anledningen till detta är att betonggolvet drar upp fukt från marken under (ofta lera i gamla hus) som behöver ledas bort. Tätar man då med byggplast fuktar man eventuellt upp betongen undan för undan och ångan/vattnet går då ut i betongväggarna och vidare om man har otur.

Lägg en platsmatta med min 5mm höga knoppar och öppna upp med en sockelventilation. Detta möjliggör fukten att cirkulera ut ur plattan.

Det är smart som du tänker att ha en cellplast på golvet sedan vilket höjer den upplevda komforten. Cellplasten bör ligga ovanför fuktspärren (plastmattan med knoppar).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.