Hej
Jag har tänkt att flytspackla för första gången, och tänkte höra om någon har lite tips. Det är ett litet rum på 2x2 meter, med betongunderlag, så det borde väl inte vara så svårt..?
- Kan jag blanda en 25 liters säck i en 20 eller 25 liters hink. Får det plats? Kommer behöva 3-4 säckar så jag har tänkt kosta på mig lika många hinkar och blanda allt i förväg. Har tänkt köpa byggmax flytspackel (1,65 kg per m² och mm => 11.4 mm vid tre säckar och 4m2)
- Ska jag ta bort dörrar och spackla under dörrarna, eller låta dem sitta?
- Har någon erfarenhet av byggmax flytspackel? Vad kännetecknar dåligt flytspackel?
Lite off topic, men jag läser om många som klagar på byggmax färger, men jag har inte förstått vad det är som är dåligt. Är det att man får måla flera gånger, eller är det resultatet som blir kasst..?

Ingen som kan ge mig lite input?

S
nja kan bli mer en 25 liter av säcken.
bästa är attt tabort dörrar. helst ej karm eller annan trä i något bruk.
var noga med vatten mängden. så ska nog spacklet funka.

primat först?
behövs det någon armering?

kan va gammal färg. vilket gör att färgen ej funkar så bra.
är dålig matriall i färgen

Skaffa två så stora hinkar som möjligt. Har man 25 liters kan det funka, men det blir på gränsen Man måste vara snabb i vändningarna så det är bra att vara en som blandar och en som häller ut. Byggmax flytspackel funkar alldeles utmärkt enligt mej. Var noga och följ anvisningarna bara. Detta är viktigt! Annars är det inte så svårt. Skaffa nåt som du kan paddla runt spacklet med så att det sprids jämnt. Se till att det inte finns några hål som det kan rinna ner i bara...

Tack. för svaren. Det hade underlättat mycket om man fick plats att blanda en hel säck i en hink. Får kanske försöka hitta större än 25-liters hinkar. Borde inte en vanlig kratta funka att sprida spacklet med, om man vänder på den så att taggarna är uppåt? Rummet är 2x2 meter så jag når hela rummet utan att beträda golvet.

EDIT: Kommer köpa tre stycken murbruksbaljor á 40 liter och 59 kronor på Biltema, och blanda tre säckar parallellt... Biltema har även större baljor, men 40 liter borde räcka va'?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Hink/Murbruksbalja/

Redigerat:
S
tänk på att du ska lyfta också baljan eller om du har mindre hinkar.
ha inte för bråttom. hur lång öppettid har du? alltså innan bruket(spacklet) börjar brinna?

Svårt att blanda i en kantig balja, mycket lättare i en rund.

Tack för svar. Golvet är flutet och resultatet blev perfekt: Nästan lite synd att lägga klinker på det :)

Jag köpte de stora kantiga baljorna innan jag läste varningarna, men det gick ganska bra ändå att både blanda och bära (inga avstånd att tala om)

SBH: När du säger att Byggmax färg kan vara gammal och ej funka bra. Vad är det som ej funkar? Täckningsförmågan, vidhäftningsförmågan, utseendet, åldersbeständigheten, svår att applicera eller annat..?

S
vidhäftningsproblem och flammighet. så olika ju. finns säkert folk här varit hel nöjda med färgen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.