Hej!

Jag har ett gamalt hus (byggt 1938) som jag tänker byta golv på i en del rum. Eftersom de nuvarande golven är ojämna, knarriga och slitna så har jag tänkt att ta bort dem och lägga nya golv. Avståndet mellan reglarna är dock inte cc60 utan ungefär cc75, vilket väl gör att vanliga dimensioner på golvbräder/golvspån blir för veka (Nuvarande golv är spåntade bräder som är 4,5 cm tjocka och 5 cm breda).

Jag funderar på om det är bäst att lägga till nya reglar mellan de gamla (så det blir ca cc37), eller om man istället ska lägga ett tjockare golv? (hur tjockt i så fall?)

Hur skulle ni göra?

Ola78
Det enklaste och billigaste är nog som du själv är inne på att lägga nya reglar emellan de gamla. Har du rotation eller cirkellaser eller om du hyr en så går det ganska snabbt att få alla reglar på samma nivå. Går ju även att använda klassikern slangvattenpass till detta. Visst finns det tillverkare av tjocka massiva golv ex detta företaget http://www.follingegolv.com/ men jag misstänker att de golven kostar en bra slant.

Tack för svaret, det var så jag tänkte också att det borde bli billigare att lägga fler reglar än att lägga ett tjockt golv.

Klassikt undergolv 28x120 brukar bli riktigt stabilt på CC75, speciellt om man skruvlimmar det men det känns lite onödigt om du ändå skall lägga in ett nytt massivt golv, då blir det förmodligen billigare att kortla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.