Precis när vi trodde oss bestämt att det blir laminat på ovanvåningen dyker ett erbjudande på parkett från tarkett upp.

Vad hade ni valt? Laminat från k-rauta för 150 kr/kvm eller tarkett viva valnöt för 199kr/kvm?

För och nackdelar?

Fördelen med laminat är att den tål lite hårdare slitage. Men valnöten för det priset är det endast en tunn fanér som inte går att slipa allt för stora skador.

Men Laminat är plast, klonkar när man går och är naturligt KALLT när man går på det barfota. Vi har ett Laminatgolv i hallen och det är både alldeles för blankt, halt och framförallt KALLT. Trivs inte alls med det. Håller gör det fast det ligger vid ingången till poolen.

I sommarstugan hade vi 60 tals laminatplattor - vilken skillnad det blev när vi rev bort och slipade furugolvet! Dessutom är det min åsikt att ett skadat trägolv är patinerat medan en skadat Laminat är repat!

njae.. mig veteligen är laminat en träfiberkärna, ofta hdf, som man lagt ett "foto" på med önskad dekor och sedan är det en plastfilm överst och det är den som är slitytan och som avgör golvets klassning. Så ja, plast är det överst men det är en träprodukt. Men att det är kallt kan jag skriva under på. Jag hade lagt trägolv men ett viva känns lite som att visst, det är ett parkettgolv men det är ju en enormt tunn slityta. Om ni inte har snöat in helt på just valnöt så finns det ju bra och billiga "riktiga" parkettgolv för ungefär samma peng på byggmax.

Tack för svar!

Jag blev inte så imponerad av byggmax golv, tyckte det var för "glatt", men jag ska kika igen. Annars hade det varit ett väldigt prisvärt alternativ.

Jag skulle inte ta någon av dom. Växte upp med laminatgolv på övervåningen och det var svinkallt att gå på. Tycker det borde vara varmt för det kommer ju värme från nedervåningen. Och fanergolv blir ju inte så snygga om det blir en skada på det.

Vi har köpt golv på byggmax. De är inte så roliga att lägga på större ytor men när de väl ligger där så är de ju bra. Men kolla varje bräda innan du lägger dit den, ibland så är det en liten glipa mellan stavarna i brädan.

Laminat blir inte heller så snyggt om det blir en skada på det.
Jag hade valt parkett men med minst 3 mm ytskikt, har man 3 mm rent trä överst så kan man oftast slipa det en gång om det inte är allt för slitet.
Nu vet jag ju inte hur stora ytor det är ni ska lägga på men för mig hade det varit värt några tusen extra att veta att man hade ett riktigt golv (trä är riktigt för mig, laminat är.. tja, laminat helt enkelt :)) att gå på.

Om ni vet att ni ska ni ska ha golvet i några år, tröttnar ni fort så kan man ju ha vilket skit som helst ;)
Det är ändå förhållandevis kul att lägga golv.

Lägg absolut inte Tarkett viva valnöt 8,5 mm, vi har lagt det i hela vårt hus för 2 månader sen och nu kommer skiten åka ut. Struntar i att det blir en merkostnad men tarkett viva är skräp verkligen. Vid minsta lilla belastning från vår lilla hund (10kg) blir det stora repor. Golvet ser efter två månader ut som "kom och hjälp mej", är katastrofalt dåligt och dessutom vill inte Tarkett reklamera det då de tycker att det inte är något fel på vårt golv. Lycka till med att leta golv!!

Ett 8,5 mm trägolv som Tarkett Viva lägger man väl endast när man inte har tillräcklig höjd vid trösklarna för ett slipbart golv.

H
Har haft laminatgolv och nu byter jag till parkettgolv Berg&Berg, Ek och Ask.
Skönt att få gå på ett varmt golv :)

Jag har laminatgolv och upplever det inte som kallt. Som nämnts så tål det även hundar, vilket var avgörande för mig.

Jag har lagt 3 sovrum med Byggmax björkparkett totalt ca 40 kvm och jag har inte haft några problem att lägga det. antingen blir det en slipning när barnen växt till sig eller så kan jag lägga nytt igen om 10 år.
Skulle lägga det igen om jag hade fler rum utan parkett.
/S

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.