La flytande masonit på obehandlat undergolv. På ett ställe lyfter masoniten och sviktar när man går där. Jag vill ha ett fast golv! Ska lägga Berg och Bergs ekparkett 14 mm ovanpå masoniten. Nu undrar jag om man kan spika fast masoniten och om man måste göra det överallt eller kan man peppra själva sviktytan med spik. Eftersom parketten läggs flytande behöver väl inte undergolvet vara det? Funderar också på om parkettens egentyngd kommer att trycka ner masoniten. Vad tror ni?

Har själv haft enbart masonitgolv tillfälligt i ett rum under ca 1 år. Det som märks tydligt är hur masoniten utvidgar sig under sommaren och hösten när luftfuktigheten är högre. Den blir direkt bubblig och glappar lite överallt då.

Ett tips är att göra som dom gjorde förr. Fukta upp masoniten lite lätt, skulle tro att det räcker att duscha runt lite med vattensprayflaska i rummet. Då kommer masoniten att utvidga sig. Då attackerar du den och spikar fast den! :) Sen kommer den torka och krympa och ligga plant mot undergolvet.

• Gilla
Anders Fransson3
  • Laddar…
"Innan användning måste skivorna blötläggas,
annars slår de sig med tiden. Blötläggningen kan
utföras genom att ytan fuktas med en blöt trasa
eller en piassavakvast så att man får en jämn
vattning över hela ytan. Skivorna fuktas med
vatten på den rutade s.k. virasidan, och plattorna
lagras sedan med dessa sidor mot varandra under
48 timmar. Vid fuktningen sväller plattorna,
men sedan de spikats upp torkar de och krymper
sig helt släta."

Utdrag ur Skelleftå museums Hålla hus. Mycket läsvärt om byggnadsvård. Rekommenderas att googla på.

Får nog bli sprayflaska och spik. Där låg ett masonitgolv innan med en massa spik. Var tvungen att riva upp det då en cementskiva togs bort som kakelugnen en gång i tiden stått på. Jag menar - spik i 10 cm kvadrat måste ju låsa golvet. Vart ska det ta vägen? 1200 spik!

Kan jag fukta en onsdag och lägga golv på fredagen samma vecka? Ingen risk för fukt?

S
ja du får ju inget flytande golv.
var det rent och fint under masoniten?

Superrent och torrt under masoniten. Dammsugat i alla springor och vrår. Måste ett masonitgolv vara flytande när trägolvet som läggs ovanpå flyter? Vad kan hända om jag spikar det? Ingenting förmodar jag men jag kan ha fel. Den masonit jag rev bort och som hade limmad plastmatta ovanpå hade inga bulor förutom där cementskivan låg förstås.

Ola R:) Se bara till att använda rätt spik när du spikar masoniten, huggen dyckert.
Det finns spik som är slät, den sitter för dåligt, risken är att masoniten buktar sig
efter en tid

Tack för tipset Mattlasse! Får väl införskaffa huggen dyckert.

Hej Ola,
Tror inte du behöver fukta masoniten. Nackdelen med detta är om undergolvet är lite ojämnt sjunker
masoniten ner i ojämnheterna. Och har du då spikat så går inte masoniten tillbaka. Resultatet blir då att golvet blir ojämnt. Du kan i och för sig spackla ojämnheterna. Det här med masonit använde vi som underlag när vi la mattor på 60-70 talet, det är en gammal metod. Och vi fuktade aldrig masoniten. Men däremot på 40-50 talet så var det vanligt att klä väggarna med masonit i kök och trappuppgångar och då vet jag att de fuktade masoniten för att den skulle sträcka ut sig när den torkade. Min far var byggmästare på den tiden och byggde villor.
Lycka till med ditt projekt. Skriv gärna om du behöver mera info.

Nu är golvet lagt utan spikad masonit. Som jag trodde var tyngden från golvet tillräckligt för att trycka ner eventuella ojämnheter. Att sen golvet lutar lite får vi väl leva med. Alternativet hade varit att bryta upp brädorna och börja om från början. Med erfarenheterna i bagaget är det med tiden dags för rum två, som är en spegel av sovrummet. Där är golvbrädorna än mer sneda och vridna..

Kuriosa: under mattan låg en tidning från 1950. På förstasidan en artikel om älgstammens storlek och i bioprogrammet nypremiär på Åsa-Nisse. Vad har egentligen hänt på 61 år?

Redigerat:
Ja det kan vara spännande med gamla hus, det har en viss charm...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.