Har börjat lägga Byggmax billiga klickgolv i ett rum i källaren där jag inte räknar med något större slitage. Tänkte därför att billigt är bra, jag behöver ingen fantastisk yta just här.

Men när jag nu börjar lägga det, så märker jag att de enskilda laminatskivorna är krokiga. Jag länkar ihop en rad (6 meter), och den avviker då upp till 3-4 cm i sidled från en helt rak referens (har mätt med både spänt snöre, golvpass och en laser som referens). Det ger givetvis väldiga spänningar i golvet, och att få en rad att "klicka" på plats i föregående rad är verkligen inte lätt.

Nu tänkte jag samla de krokigaste i en hög och reklamera dem, men först tänkte jag kolla vad ni skulle anse som "normalt". Är 3-4 cm i sidled på 6 meter en marginal som även högkvalitetsskivor har? Håller ett sådant golv? Eller spricker skarvarna upp av spänningarna efter ett tag?

Inget riktigt golv är krokigt, bara Lågbudgetgrejjer. Man får precis vad man betalar för i golvvärlden.

Tack för svaret!

Då samlar jag de krokigaste på hög och sen får ByggMax ge mig nya paket tills dess de jag får är såpass raka att de faktiskt går att lägga ett golv med. Tur att jag bara har 2 km till närmaste ByggMax.

Dessutom har jag lärt mig något nytt - det är inte bara ytskiktet som är billigt på billiga golv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.