Golv
Anna1984: Då kanske det är bättre att använda vattenburna radiatorer om man ska ha heltäckningsmatta med andra ord.
Avemo: Jag kan inte yttra mig om betsen, men den oljade ytan ser inte likadan ut som lack. Svårt att beskriva skillnaden, men lack är ofta blankare, och sväljer mer av strukturen hos träet. Jag har inte provat själv, men har läst att man kan bättra ett oljat golv lokalt i händelse av en skada och få ett mycket bättre resultat än vad som är möjligt med ett lackat golv. Möjligen ger vissa
nalle83: hejsan har ett garagegolv på 11x12 meter som jag inte är nöjd med har 3 portar i anslutning till garaget och kör man in snöiga bilar eller liknande så rinner allt vatten ut från bilarna ut på golvet och så går man i de å drar ut vatten glykol olja mm i hela garaget :/ de är 2 golvbrunnar i garaget och de ena är givetvis 2 meter framför bilarna mitt mellan 2 av platserna så dit där
vanpire: Efterlyser närbilder. Annars tippar jag på bubinga eller merbau.
Marijairena: Vad jag har förstått verkar Björparkett vara svårt att få bra med slipning, vitpigmentering och lackning. Har tidigare haft en firma som gjort det med dåligt resultat. Man ser i ljuset att golvet är knottrigt i lackytan på flera ställen. Nu försöker jag hitta någon ny firma för att göra ett rum till samt fixa till trösklar m m. En golvfirma som var hemma hos mig och tittade i morse
ppalm: Bums färgborttagare med gladpack över så skrapar man bort det lättare. Använd handskar o glasögon
SBH: nog skulle jag våga att bara limma den i skarvarna bara. eveentuellt göra så att du kan sätta golvet i spänn
Marijairena: Firman som inte gjorde golven bra, svarade inte heller på mailen särskilt fort eller sms:en. Visst är det så att det är ju inte bara för att de svarar snabbt på sms eller mail som avgör om de är bra eller inte. De ska vara duktiga hantverkare också.
Anna_H: Börja med att kolla på Anticimex hemsida vad det är för sorts larver och vilken åtgärd som krävs. Kolla sedan din hemförsäkring/husets försäkring, i de flesta ingår Anticimex saneringstjänster.
Micke_rcm: Ska tillägga att plattan är 9mm och jag har extra så den behöver inte vara hel när den är borttagen
Pakrit: Tänkte slipa mina parkettgolv i lägenheten och lacka vitt. Vet dock inte om jag ska köra på högglans eller ej. Någon som har erfarenhet av detta? Funkar båda bra?
Tärnvind: Vad det gäller den mekaniska frånluften så borde det räcka om den bara suger ut luft ur huset men ni måste se till att ha jämnt utspridda tilluftsdon. Tilluftsdon brukar man räkna ett per 25kvm golvyta eller minst ett per rum, utom kök och badrum. anders07 - Jag var nog otydlig i min beskrivning. Vi har en mekanisk frånluft som går ned under golvet i utrymmet mellan betongplatta och
kallemannen: Det heter marmoleum, och har blivit väldigt tråkigt. Allt syns, kommer det en droppe vatten på det som inte torkas upp så blir det en fläck. Hört någon säga att det går att slipa om, är detta möjligt??? någon som prövat eller vet?? Och därefter behandla det med något såklart. Mvh.
Siouxsic: Hej Kenneth och TUSEN tack för din input:D:wow:!!! Köksbygget har stått still då andra delar av huset gjorts om, men tror jag kommer slå till på AluMat. Har du mer input/kommentarer så¨dela gärna med dig här, jag är idel öra.
nyiträhus: Tack för svar Nino! Hmm, så proffsen kanske har rätt i alla fall... :) Inte helt oväntat kanske men ändå lite synd. Laga underifrån går tyvärr inte, och vi hade dessutom tänkt fixa en nivåskillnad när vi ändå håller på...
Lisa_72: Hej! Vi ska slipa upp och vitbehandla våra golv. Det finns ju en uppsjö av olika behandlingar med lika många resultat och kvalité. På nedervåningen har vi en ekparkett och på övervåningen ett furugolv. Någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera/avråda från olika behandlingar? Tilläggas kan också att den som bodde i huset innan lät katterna kissa inne :confused:. Golvet
Jonstorp: Tack för alla förslag. Snygg lösning Ollo [citat] Genialt och enkelt. Så får det bli. För övrigt är rören nu tvättade och åter vita samt kopparen vacker igen. På bilden syns 30 år gamla rester från en tapetserare som limmade våtrumsmatta och någon annan yrkesgrupp som lät putsbruket falla. [citat] Du beskriver nuvarande lösning ;)
eran: Case closed! Köpte flyt på biltema, S40. Fyllde med mera spån i det djupaste partiet och slog på spackel som fick ligga i 7 dygn innan golvläggning.
cecar33: Ja skriver dom så så är det väl ok. Som jag skrev tidigare så går det med renoveringsgips men det är inte det man rekommenderar generellt. Renoverings gipsen är mer kompakt i sin struktur ( inga luftbubblor ) en vanlig vägg gips och den är dessutom armerad så visst går det.
Fliken: 1,2-3 mm kan du täcka med formen. Annars får du spackla i de större håligheter. 5 mm per 2 meter är godkänt
KnockOnWood: [citat] Det är nog en missuppfattning att det är två mattor limmade på varandra. Plastmattor med undersida av nålfilt var vanliga i slutet av sexti- och början på sjuttiotalet. Det gjorde betonggolvet behagligt att gå på och dämpade stegljuden.
öringen: alternativt skulle du kunna fräsa ur ett litet spår och försänka ner ett litet plattjärn. Skruva och spackla över med träspackel.
Andreas12345: Du kan försöka att slipa bort lacken och därefter lacka igen. Det är inte alls säkert att det blir samma färg som övriga golvet, men vad har du för val annat än att störa dig på fläcken?
Vante: kolla på http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1254
Macarus: Använder du kilar och är lite försiktig ska det inte vara något problem att ta bort socklarna. Tror du sparar tid på det (och pengar). Det är ganska pyssligt att gera socklar. I rum med lite prång och vrår, som det verkar vara här blir det många bitar som ska passas in på millimetern. Förutsätter förstås att existerande geringar ser justa ut. Glöm inte bort att märka upp när du
Lord Mumsi: Ofta ser man i äldre hus att trägolven har en ram av stenplattor utmed ytterväggarna. Jag undrar vad syftet är med dessa stenplattor. Har hört olika förklaringar såsom; 1 - det kallas skurstenar som gör att golvgträet inte blir fuktskadat av rester av skurvatten 2 - det ligger stenar där av brandsäkerhetsskäl 3 - stenarna är för att förhindra möss att ta sig in 4 - stenarna är en
Ndaniel: Det är förstås, jag ska se om jag kan hitta konstruktionsritningarna! Det varierar inte under året så jag tror inte det är det sistnämnda isf. Efter den senaste tidens nyheter om hus som kollapsat blir jag bara lite nojig, ha ha. Jag återkommer så fort jag hittat ritningarna
Oldboy: [citat] Har inte en susning. Knarr uppstår mellan två mer el mindre hårda ytor som glider mot varandra. Lumppapp är det klassiska mellanlägget som såvitt jag vet fungerar, och den är ju relativt tjock och mjuk. Det vore kanske lite trist att chansa och sedan få knarr?