12 991 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Självbärande trägolv 25mm
Sida 1 av 2
Hej!
Är i farten att lägga in golv på vår råvind. Vi har valt att lägga golvet direkt på bjälkarna som har mellanrum alltifrån 60 till 100 cm. På snickeriet sa de att 25 mm tjocklek skulle räcka. Helst skulle vi vilja ha breda golvtiljor med minst 30 mm tjocklek men det tillåter inte ekonomin. Tror ni experter att 25 mm räcker om det är upp till en meter mellan bjälkarna?
Är i farten att lägga in golv på vår råvind. Vi har valt att lägga golvet direkt på bjälkarna som har mellanrum alltifrån 60 till 100 cm. På snickeriet sa de att 25 mm tjocklek skulle räcka. Helst skulle vi vilja ha breda golvtiljor med minst 30 mm tjocklek men det tillåter inte ekonomin. Tror ni experter att 25 mm räcker om det är upp till en meter mellan bjälkarna?
Det vi har tittat på är spontad gran... detta för att vi kunde få det till ett mkt bra pris.. kom gärna med alternativa förslag, jag är grön på detta! Kan man använda vanliga plankor? Är även det ett " billigt" alternativ?
Är det ändspontat så behöver du inte skarva på regel men ändsponten skall limmas. Men jag hade nog lagt dem på reglar ändå + lim, hängslen o livrem. Långsidorna limmar du inte.
Har också läst att man bör lägga vaxat papper eller lumppapp mellan regel och bräda för att eliminera (eller minska?) ev knarr...
Har också läst att man bör lägga vaxat papper eller lumppapp mellan regel och bräda för att eliminera (eller minska?) ev knarr...
Redigerat:
Jag har lagt ändspontat 25 mm och brydde mig inte om att skarva på reglar (det skulle ju inte behövas) och det blev bra, så den sortens "hängslen och livrem" behövs inte. Däremot ska man inte ha två skarvar i rad i samma bjälklagsfack - det försvagar och blir hur som helst inte snyggt.
Håller med, men dock har TS upp till 100cm mellan bjälkarna, men det kanske funkar ändå?Farzan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Ett enkelt sätt att bygga på är att montera nya reglar mot sidorna på de befintliga, och väga av de nya vid monteringen, helst skruvlimmat.
Rekommenderas. Jag har gjort den där övningen att hyvla ned och sala på i ett rum där inga bjälkar stämde med varandra, och...roligare har jag haft.hempularen skrev:
Är det stora skillnader så ju hempularens tips skitbra, men är det liten skillnad på lite olika ställen så går det nästan fortare att hyvla ned det.
Har också gjort hyvel övningen, ingen hit men det gick hyffsat fort...
Har också gjort hyvel övningen, ingen hit men det gick hyffsat fort...