14 995 läst ·
18 svar
15k läst
18 svar
Tips på bra laminatgolv önskas!!
Sida 1 av 2
Är det någon som har ett tips på ett bra laminatgolv till ett bra pris?
Har av erfarenhet märkt att det skiljer mycket i både kvalitet, utseende och känsla trots att golven ligger i samma prisklass. Dessutom vill man ju att det ska vara simpelt att lägga in när man ska lägga 50 kvm.
Vi behöver ett hyfsat slitstarkt golv som ska läggas i vardagsrum, kök och hall, men vill eg. inte lägga ner en förmögenhet på golvet, då det är tänkt att det ska bytas till trägolv när barnen blir större. Som det är nu med sparkcyklar, bobbycars och annat som far runt så känns det inte lönt med trägolv.
SÅ, är det någon vänlig själ som kan komma med tips på ett bra märke eller försäljningsställe så vore jag evigt tacksam
Har av erfarenhet märkt att det skiljer mycket i både kvalitet, utseende och känsla trots att golven ligger i samma prisklass. Dessutom vill man ju att det ska vara simpelt att lägga in när man ska lägga 50 kvm.
Vi behöver ett hyfsat slitstarkt golv som ska läggas i vardagsrum, kök och hall, men vill eg. inte lägga ner en förmögenhet på golvet, då det är tänkt att det ska bytas till trägolv när barnen blir större. Som det är nu med sparkcyklar, bobbycars och annat som far runt så känns det inte lönt med trägolv.
SÅ, är det någon vänlig själ som kan komma med tips på ett bra märke eller försäljningsställe så vore jag evigt tacksam
Ska själv lägga in ett laminat från Byggmax för 95:-/m2, Rustico Ek heter det, och jag tyckte i alla fall att det kändes bra och såg bra ut i affären.
Ska se hur långt jag kommer med läggningen idag, kanske blir lite svårt att komma med utförlig recension så snart ang. hållfasthet och slitage dock, men jag kan nog provgå lite på det i alla fall. =)
Edit; blev nästan klar med läggningen. Byggmax' Rustico serie har i alla fall exakt samma clicksystem som Forbos Marmoleum Click (400:-/m2) , det är knappt att man behöver använda hammare och slagbit ens. Den jag köpte är dessutom enkelstavig, finns ju t.ex. 4-stav som ser rätt fult ut...
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13706.aspx
Ska se hur långt jag kommer med läggningen idag, kanske blir lite svårt att komma med utförlig recension så snart ang. hållfasthet och slitage dock, men jag kan nog provgå lite på det i alla fall. =)
Edit; blev nästan klar med läggningen. Byggmax' Rustico serie har i alla fall exakt samma clicksystem som Forbos Marmoleum Click (400:-/m2) , det är knappt att man behöver använda hammare och slagbit ens. Den jag köpte är dessutom enkelstavig, finns ju t.ex. 4-stav som ser rätt fult ut...
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13706.aspx
Redigerat:
Har själv kört med Tundra från ikea. För det priset så är jag helt nöjd.
Ska lägga sådant i nya ev och det handlar om 120m2 med golv...
Ska lägga sådant i nya ev och det handlar om 120m2 med golv...
Tack för alla svar! Ja vi har tittat på Tundra från IKEA, eftersom vi har detta golv i sovrummet. Men vi är ute efter ett lite mörkare golv, typ valnöt, (IKEA har ett golv som dom kallar mellanbrun) och jag kan inte hitta någon bild på detta golv hur det ser ut när det är lagt. Fanns inte uppsatt någonstans på IKEA.
Det är lite svårt att föreställa sig hur det ser ut genom att titta på förpackningen =)
Fler tips?
Det är lite svårt att föreställa sig hur det ser ut genom att titta på förpackningen =)
Fler tips?
Jag lade in Tundra (mörkbrun) i vardagsrummet för 1 vecka sedan och det är redan fula repor i det. Har en underbar Irobot automatisk dammsugare som repar upp Tundra ganska mycket. Våra andra laminatgolv har inte alls så mycket repor och de är över 10 år gamla. Måste fått ett måndagsex av IKEA, har mailat dom så får vi se vad dom säger. Bytte tassar under stolarna, då de gamla var utslitna. Det var bara den vita plasten kvar och tom den repade golvet... Annars är (var) det snyggt!!!
Pergo gör bra laminatgolv. Tyvärr är de ofta lite dyrare.
Alloc Commercial. Känns som att i princip kan stå och hacka med en kniv utan att göra en skråma. Står emot vatten gör det också.
Dessutom underbart lätt att lägga.
Men det kostar ju därefter såklart.
Dessutom underbart lätt att lägga.
Men det kostar ju därefter såklart.
Tänkte precis tipsa om Alloc, åtminstone om man vill ha nåt som inte ser ut som trä. Har testat deras mörka skifferliknande golv och jäklar vad hårt det är! Snyggt är det också! Funderar på sånt i hallen när den gamla klinkern ska rivas ut.
Testade flera olika golv i vår gamla lägenhet och tyvärr är min erfarenhet att billiga golv inte håller måttet. Kommer inte exakt ihåg var vi köpte dem, men vi lade in en körbärsimitation och en ekimitation (båda laminat) och båda blev snabbt både repiga och laminatet flisade sig i fogarna. I köket lade vi in ett pergo klick (enkel modell) och det höll fanken så mycket bättre trots större slitage....
Alla golven utsattes för småbarnslek inkl bobby cars, leksakståg, kastade bilar, träklossar etc. Det enda pergogolvet inte klarade var en ståltermos som landade med öppningens metallkant i golvet, men det gick fint att limma fast flisan igen
Alla golven utsattes för småbarnslek inkl bobby cars, leksakståg, kastade bilar, träklossar etc. Det enda pergogolvet inte klarade var en ståltermos som landade med öppningens metallkant i golvet, men det gick fint att limma fast flisan igen
Felet med Allocs golv är att om man tappar något hård så flyger det ofta iväg en stor chip i från golvet.Supermandus skrev:
Pergo's Gold är väl ett utmärkt val, tänker själv lägga in ca 50kvm i kök, hall och barnens bägge rum.
Förresten - jag har inga trösklar mellan alla mina rum jag skall lägga in nytt golv i, finns det någon nackdel med det?
Förresten - jag har inga trösklar mellan alla mina rum jag skall lägga in nytt golv i, finns det någon nackdel med det?