2014-01-07 19.19.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har fått en jättelång repa i golvet efter att en möbeltass ramlat av en fotpall. Efter tips gnuggade vi en valnöt över repan och ungefär hälften försvann magiskt, men andra hälften blev bara mycket värre.

Är det något man kan göra för att få repan mindre synlig?

Vi hyr privat och ska snart flytta ut och jag ser för mig att de vi hyr av inte kommer se den här repan som normalt slitage och är rädd för att vi kommer bli ersättningsskyldiga.. :confused:

Jag tycker att det snarare ser ut som att pallen har färgat av sig istället för att repa. Pröva att ta lite lösningsmedel på en trasa och gnugga. Testa dock i ett dolt hörn först så att inte lösningsmedlet ställer till med mer oreda.

För några vecor sedan gjorde våra barn ett långt blått sträck i parketten med en lekvagn från ikea. Det var helt omöjligt att få bort märket med suddgummi och liknande metoder men med lite T-röd på en bit hushållspapper försvann allting direkt.

OpiMaza
Försök att hitta bivax och gnugga ner det i repan. Jag har använt det hemma med mycket gott resultat.
Jag köpte mitt på järnhandeln.

Om det är en repa så finns deti nga vad jag vet metoder att trolla bort den men följande kan kanske mildra.
Lägg blött papper i repan, det kan göra så att träet sväller och till viss mån återgår.
Det finns lagningskitt till parkett men då repan är tvärs fibrerna kommer den troligen inte att utseendemässigt försvinna.
Slipa om hela golvet går ju också men är nog inte vad du har tänkt dig.

Tack för tipsen.Blött papper, bivax, t-sprit ol. tror jag tyvärr inte hjälper eftersom vi redan fått träet att svälla med valnöten, repan känns nästan inte alls längre men den syns ju dessvärre väldigt bra. Efter ett besök på maxbo har vi också testat någons slags penna till parkett och lagningskitt utan något bra resultat. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och erkänna och hoppas att de inte kräver alltför mycket i ersättning...

Det är just för att ni inte känner något som jag snarare tror på att pallen har färgat av sig istället för att repa. Repor är i regel helt färglösa och inte klart bruna som märket på din bild är.
Lite T-röd kostar väl bara runt 20 kr så det kanske kan vara värt ett försök iallafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.