9 900 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Göra om sluttande golv på övervåning.
Nu har byggnadsingenjören varit förbi. Hans dom är att det inte enbart är övervåningen som sluttar utan även bottenvåningens golv sluttar och det lutar in mot trappens början, dvs mitten på huset. Anledningen till detta kan vara ett par stycken, alternativ ett, bottenplattan är spräckt och det sackar ihop därför, alternativ två, reglarna som är dom bärande på golvet ligger upprätade på kilar och att dessa kollapsat av någon orsak. Alternativ tre är helt enkelt slarv vid bygge att inte plattan är rak från början och man har slarvat när man byggde.
Det jag ska göra nu är att ta upp hål i golven och se hur det ser ut för att sen höja upp hela skiten med domkraft på nåt sätt.
Det jag ska göra nu är att ta upp hål i golven och se hur det ser ut för att sen höja upp hela skiten med domkraft på nåt sätt.
Vad är det som gör att du tycker det låter dyrt? Jag tror inte det är rör sig om att det är en spricka i bottenplattan som måste lagas utan snarare att man slarvat när man byggde det. Isf kommer man behöva höja innerväggarna på nedervåningen och lägga nya kilar för att stabilisera upp. Är det dyrt tror du? Jag har nämligen fått för mig att det kommer vara hyfsat billigt iom att det inte behövs nåt byggmaterial utan i princip "bara" arbete.
Pratade med besiktningsmannen om man kunde få det till ett dolt fel men han ansåg inte det.
Pratade med besiktningsmannen om man kunde få det till ett dolt fel men han ansåg inte det.
Om nu bottenplattan är spräckt och huset därför säckar ihop, så låter det som att ni har fått en riktigt rejäl sättning i huset som underminerar hela grunden. Och att laga en sådan sättning låter väldigt dyrt i mina öron. Jag vet inte hur man gör det - kanske måste man in och påla eller något?
Jag har ingen aning om vad det kan tänkas kosta.
Jag har ingen aning om vad det kan tänkas kosta.
Klicka här för att svara