J
justusandersson: Korksmulepapp brukade man också kalla det för.
3 svar · 2,9k läst
·
M
malloballo: Ja, det är Golvfärg tvåkomponent Artikel: 36197 som jag har velat ha för det är den man kan hitta bra omdömen på, den andra vet jag inget om men den är kanske ännu bättre.
6 svar · 5,6k läst
T
Tebax: [citat] 12m2. Jo i en toalett. Jo, har köpt spårade skivor, gips, S48 2säckar, och beställt 7+8. Men visst, måste jag göra någon annan konstruktion så måste jag väl.
29 svar · 4,7k läst
nino
nino: Lacken ska absolut inte suga upp nåt vatten (om det är lack) Golvet ska inte ha några korn som ska skrapas bort, man mellanslipar mellan lager 2 och 3 och då blir det helt slätt, så klart kan det komma något skräp i sista lackningen men det ska inte vara mycket. Sliprosor ska det inte vara, möjligen att man kan se sliprosor om man sitter på knä och tittar väldigt noga. Golvet var
2 svar · 7,3k läst
J
justusandersson: Om du har en krypgrund tycker jag du skall börja med att titta i den. Ta med en termometer och en hygrometer och mät temperatur och relativ fuktighet. Kanske kan du öppna bjälklaget underifrån istället för att lyfta på parkettbrädorna. Idag anses uteluftsventilerade krypgrunder vara en riskkonstruktion. Det beror främst på att temperaturen där blir för låg pga stor isoleringsmängd
7 svar · 9,7k läst
·
S
Stadsfiskalen: Det där är ingen fara. Köp Stosetter i lämplig storlek, det kommer ta bort det mesta. Om det är någon glipa du stör dig efter det kan du täta det med Cascos golvfog i ekfärg.
4 svar · 11,1k läst
·
C
camaro1969: tog en till regel, det gick smidigt. håller nu på kortlar, och jäklar vilken skillnad kortlingen gör, det vart i princip stumt! iof kanske det blir samma effekt när man lägger på golvspånet men det kändes då bra iaf :) snart dags för isolering, nån regel kvar bara
11 svar · 3,6k läst
P
petersthlm: Den här frågan ställdes för evigheter sedan men vi har samma fråga - är det någon som har erfarenhet? Min målare rekommenderade att använda Timberex Medium Walnut / Valnöt och sedan Osmo hårdvaxolja - dock inte matt utan halvmatt. VI vill helst ha hårdvaxolja (för underhållet och användning i bl.a. kök) som är så matt som möjligt.
1 svar · 5,5k läst
H
huggan: [citat] Betong torkar aldrig ut helt, samt att det gärna suger upp fukt om det kommer från någonstans. Dessutom har du inte följt golvtillverkarens instruktionen har du ingen garanti.
8 svar · 4,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vi har ett hyfsat nytt hus med Kährs bokparkett, en- två- och trestavigt, lite blandat. På betongplattan, som vi har som "grund", lade byggarna en 12 mm asfaboard. Asfaboarden är motståndskraftig mot röta och mögel, också lagom flexibel för att ta upp eventuella ojämnheter i underlaget, och ger ett skönt, inte alltför stumt, golv tillsammans med bokparketten. Rekommenderas!
2 svar · 2,9k läst
J
justusandersson: Det är absolut ett furugolv.
2 svar · 3,1k läst
·
M
Marra71: Hej! Tänkte lägga ny ekparkett på undervåningen, ca 46 kvm. Är inne på att lägga Ebisol isolering under då vi har kalla golv. Fastigheten står på pålad betongplatta där marken sjunkit undan så vi fått en "ofrivillig torpargrund". Ebisol isolering finns i 3 resp 6 mm och läggs vad jag förstår direkt på betonggolvet. Vi ska inte ha värmegolv utan bara isoleringen. Är det någon
0 svar · 1,2k läst
M
Marra71: Hej! Tänkte lägga ny ekparkett på undervåningen, ca 46 kvm. Är inne på att lägga Ebisol isolering under då vi har kalla golv. Fastigheten står på pålad betongplatta där marken sjunkit undan så vi fått en "ofrivillig torpargrund". Ebisol isolering finns i 3 resp 6 mm och läggs vad jag förstår direkt på betonggolvet. Vi ska inte ha värmegolv utan bara isoleringen. Är det någon
0 svar · 2,2k läst
B
Bodega113: Tack för avaret @Jörgen Ö Som du sa, alldeles för mycket vatten.. vi la ju i alldeles för mycket vatten medvetet för att det skulle flyta ut lättare. Rookie misstag! Men nu ser det ut att ha härdar helt ok överallt. Är snustort och dammar som f*n! Har precis primat för att fylla i lite ojämnheter sen får det torka och sen går golvet på förhoppningsvis imorn eller senast ons!
7 svar · 4,8k läst
·
findus42
findus42: Nej. Inte stenmjöl. Du skall ha golvsand. Finns att köpa på säck. Mvh Findus
1 svar · 2,0k läst
L
Liteavvarje: Klinkers är inte absolut jämt som det ska vara för att lägga laminat , då kan det svikta lite här och där , när laminatet hänger lite i luften p-g-a ojämnheter på klinkern En spackling måste nog ske för att få det jämt , har inte gjort det själv . Angående värmen så går det säkert upp , bara lite trögare Har du ett vattenpass , lägg det på golvet och dra det utmed så
1 svar · 2,3k läst
L
Lärospånet: Oj, ser att tråden är 10 år gammal. Konstigt att den var uppe. Jaja så går det när man är forum-rookie. Undrar hur det gick till slut för er?
6 svar · 10,5k läst
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Bra rättelse, var lite snabb på knapparna där.
18 svar · 7,2k läst
B
ByggareDan: Har nu hittat en väggmatta för badrum som verkar vara enfärgat vit. https://www.bauhaus.se/vatrumssmatta-tarkett-vagg-soft-super-white-pris-per-m.html
3 svar · 1,8k läst
U
Uraks: [citat] Dessutom är det både ekologisk isolering eko osb skivor allt målat med allergi och astma godkänd färg på väggar så någon epoxy kommer inte närmare än en mil från mitt garage =)
6 svar · 2,9k läst
Z
ZipLock: [citat] Precis. I mitt kök har någon tidigare ägare tagit bort mattan och tagit fram ett undergolv som inte är tänkt att synas. Det golvet har breda springor och är svårt att hålla rent och inte speciellt snyggt.
7 svar · 15,2k läst
·
N
Nizztos: Tack, Rätt lösning är alltså att lägga ut lite plattor för att se hur det blir innan man börjar med arbetet.
2 svar · 5,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Från manualen: [citat] Jag menar alltså att även om inte kondens bildas i själva värmeväxlaren, så bildas den i oisolerade rör i kalla utrymmen, och kan läcka ut i närmaste skarv, t.ex. vid aggregatet.
5 svar · 6,9k läst
·
Stommen
Stommen: Härligt. Googlade med det du skrev:rofl:
24 svar · 9,6k läst
·
Ymer
Ymer: Tänkte kortla med 45x95 så det finns stöd.
5 svar · 1,4k läst
F
freddvvs: Bilder kommer i slutet av nästa vecka
5 svar · 1,9k läst
L
Liteavvarje: Allt 1 Det är väl 60 cm mellan golvbjälkarna , kan då bara bli max 120 centimeters hål , för att avväxla måste de bjälkar som ytterligare 60 cm på varje sida friläggas Allt 2 Att ha en regel under dom och stolp 100X100 från golv upp under regeln , regeln för att fästa bjälklag och stolp i , bäst att spänna upp före kapning , annars kanske bjälklaget sjunker , tänk på vad har
1 svar · 1,7k läst
C
Carcar: Det låter ju toppen! Tack för svar!
3 svar · 825 läst
Laceynr1
Laceynr1: Kan tack för bra råd, ska ha det i åtanke
7 svar · 2,0k läst
iMikael Lundgren
iMikael Lundgren: Jag hade knackat bort ramen till lucka 24 (den kan vara fastsvetsad i armeringsjärn, behåll då några CM på järnen som stöd och fäste) och flyttat upp den i nivå + höjd på klinkerplatta. Fäst ramen, tätat med spackel och sedan flytspacklat. Sedan lagt klinker så är allt i samma nivå. Målat luckan med hammarlack.
1 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.