2 908 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Grålumpapp eller skum som mellanlägg på flytande golv?
Snabb resumé:
Ska lägga ett Kährs enstav ek (15mm) ovanpå ett befintligt massivt trägolv. Då golvet är gammalt, likaså huset (1946) så är golvet nu inte så slätt och fint man kan önska inför detta projekt. Därav beslut att lägga ett renoveringsgolv först i form av 12mm golvspån. Vad jag kan utläsa så är det klart att man börjar med grålumpapp -> golvspån (flytande) -> ? -> Parkett.
? är alltså vad jag eftersöker. Ska det vara grålumpapp även mellan renoveringsgolv och parkett eller ska här vara skum och i så fall varför? Eller har det ingen betydelse mer än den minimala skillnaden i tjocklek på materialen??
Hoppas vi har någon nattuggla här som har lust att svara.
//Henrik
Ska lägga ett Kährs enstav ek (15mm) ovanpå ett befintligt massivt trägolv. Då golvet är gammalt, likaså huset (1946) så är golvet nu inte så slätt och fint man kan önska inför detta projekt. Därav beslut att lägga ett renoveringsgolv först i form av 12mm golvspån. Vad jag kan utläsa så är det klart att man börjar med grålumpapp -> golvspån (flytande) -> ? -> Parkett.
? är alltså vad jag eftersöker. Ska det vara grålumpapp även mellan renoveringsgolv och parkett eller ska här vara skum och i så fall varför? Eller har det ingen betydelse mer än den minimala skillnaden i tjocklek på materialen??
Hoppas vi har någon nattuggla här som har lust att svara.
//Henrik
Lumpa mellan golv och spån är korrekt. Behöver du kan du justera ojämnheter med t ex masonite mellan dessa lager. Med ett rakt, flytande rot-golv lägger du parkettgolvet enligt tillverkarens beskrivning.
Lycka till!
Lycka till!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi har ett hyfsat nytt hus med Kährs bokparkett, en- två- och trestavigt, lite blandat.
På betongplattan, som vi har som "grund", lade byggarna en 12 mm asfaboard.
Asfaboarden är motståndskraftig mot röta och mögel, också lagom flexibel för att ta upp eventuella ojämnheter i underlaget, och ger ett skönt, inte alltför stumt, golv tillsammans med bokparketten.
Rekommenderas!
På betongplattan, som vi har som "grund", lade byggarna en 12 mm asfaboard.
Asfaboarden är motståndskraftig mot röta och mögel, också lagom flexibel för att ta upp eventuella ojämnheter i underlaget, och ger ett skönt, inte alltför stumt, golv tillsammans med bokparketten.
Rekommenderas!
Klicka här för att svara