Golv
Sezzi: Det gick rätt lätt ändå att ta loss den yttre sockeln. Blir toppen att sätta tillbaka den bara + måla sen :)
tjofras: Tack för svaren - jag fick höra att det tydligen inte är helt ovanligt att limma efter att ha pratat med snickare - men man brukar bara limma i kanterna av rummet i så fall och inte hela golvet.. Det börjar luta åt att vi river ut det ändå
NoOne2k: Jag tolkar din ritning som att det överst är en stålslipad betongplatta, isolering och sedan betong igen, sand och singel. Jag har inte sett den konstruktionen innan, men det du har är en form av platta på mark, då behöver du inte bygga upp ett ventilerat golv, förutsatt att du inte har några problem med fukt? Har du problem med fukt hade jag sett över dräneringens funktion.
Arne999: Några år sedan men vad gjorde tillslut? nöjd med golvet?
Arne999: Är i samma tankar, hur har ni gjort? Furu/Lärk/värmebehandlad furu?
Jörgen Ö: [citat] Bra där...strunta i laminatet!(y)
Bossesv: [citat] Stämmer, funkade hemifrån. Men .ru känns lite väl udda.
nino: Har man tiden så kan man blanda sand i fixet och spackla ut över slingan, blir enklare att lägga plattorna då
Bernieberg: Ja en metalllist blir lite lägre men syns kanske lite mer. Googla exempelvis på ”list trappnos” så kan du få lite inspiration.
richardtenggren: Går ju att fräsa bort nedre delen av noten helt eller delvis för att få dit den :)
useless: Kostnaden för själva plattan borde väl i stort sett bli samma som för en 'vanlig' platta på mark, dvs 1500-2500:- per kvadrat eller nåt sånt.Sen tillkommer jobbet med att riva upp det befintliga golvet och eventuellt gjuta en stödmur runt grunden först så att den inte deformeras när man packar grusbädden.
henke_benke: [citat] resultatet blir mycket bättre med en hellimmad. kanske skulle vara bättre med en linoluemmatta.
thomasfur: [citat] vad händer om man inte får på flytspackel inom 3 dygn?
Oldboy: Det fungerar nog, men kan ge lite högre elkostnader. Säkrast är det förmodligen också om hela plattan värms. I slutändan beror det på hur väl det kapillärbrytande lagret under plattan fungerar, och hur fuktvandringen/belastningen ser ut under plattan. Om du har plattan öppen och ser tydliga fuktmärken då har du problem, om inte så kan du ta en 1x1 m bit byggplast och lägga på
PNO: Vanliga golvbrädor av fur eller gran hyvlar vilken bättre bondsåg som helst upp åt dig i den tjocklek och bredd du önskar för bråkdelen av vad byggnadsvårdsbutikerna tar. Nackdelen är att det oftast inte är torrt nog att läggas direkt. Jag la in ett köpt furugolv från Moeleven eller någon annan av de stora leverantörerna, men sedan dess har det fått bli en liten lokal såg med
Jörgen Ö: [citat] Det var mer det andra svaret som jag tyckte krånglade till det i onödan.. :-)
Jonatan79: Jag kanske minns fel men har för mig att om det finns golvbrunn ska tätskikt finnas, fast det har man inte i garage tex, hmmm
Jörgen Ö: Aha, inte större än så. Ja då skulle jag nog våga lägga plattirna [citat] Aha, så pass liten yta. Ja då skulle jag nog våga mig på att lägga plattor iaf, ta gärna ett flexfix och en flexfog, så ska det nog gå bra. Lägg plattorna så sent som möjligt innan kaminen ska på plats, typ 2dgr innan.
Urban J A: Hej Jag lade för nu 12 år sedan askparkett i köket. Mot tillverkarens rekommendation så mattslipade och lackade jag golvet omedelbart. Jag ser idag några svarta märken nära diskbänken, men inga skarvar som sugit fukt. Något enstaka lacksläpp har jag fått. Lyckligtvis där bara jag ser dem.
henke_benke: [citat] dörrposten är ju egentligen det enklaste.
Oldboy: [citat] Om fukten beror på fasadvandalism, och inte markfukt, så kanske du inte behöver göra något mer än ta bort teglet och byta de fuktskadade regeländarna? Man ska inte ändra på ett vinnande lag. Om golvet har klarat sig med den konstruktionen i ca 100 år så är det väl inte direkt något fel på den?
larssad: Pratade med kiilto och fick svar att 15 mm tjockt spackel (Multiplan DF) och armerat (50 - 75 mm stor rutor, svetsad 2,5 mm tjock armering) skulle hålla. Körde på det, blev bra och verkar hålla! Tack för tips.
Leif i Skåne: Helt normalt med hjärtevägg , det är bara, som nämnts tidigare, fram med elhyvel eller elmotorsåg och gör det plant.
abel48: Ser ut så här nu... [bild] Skulle de fungera att lägga liggande 45x120 på cc60 tvärs över stockarna och sen golvspån på det? Mvh Anders
hekson: [citat] Ber om ursäkt, la upp den på imgur :< my bad