AtlasFop
AtlasFop: Om golvet är gjort 1971 och det inte blivit nått fukt problem än, så bör det inte vara nått problem. Skulle rekomendera att du väljer parkett istället för laminat, det är kallt plastigt och otroligt fuktkännsligt. Parketten andas och tål mer fukt. Städa nålfiltsmattan så ska inte det heller va nått problem. Låter du den va kvar så kan du skippa underlagsfoamen. Då kan golvet
9 svar · 12,9k läst
P
perrel: [citat] Tack !
9 svar · 3,2k läst
·
B
begion: Jag har gjort ett tillbygge på betongplatta där det bl.a. ska vara ett 60kvm kök. Har letat efter lite roliga klinkers men slogs av idén att bara behandla betongen på nåt trevligt sätt. Googlade lite och fick då upp en del betonggolv som syrabehandlats ("acid stain") som åtminstone ser schyssta ut på bild. Dock hittar jag ingen leverantör i Sverige av dessa produkter (ex. "Heritage
0 svar · 2,0k läst
Gunte
Gunte: [citat] köp annat golv....bara skit!!
7 svar · 11,0k läst
M
magnuss: Tack för svar! Mycket uppskattat. Har du några förslag om hur jag planlägger läggningen så att jag får ett korrekt avslut utan att behöva kapa? Känns som att istället för att börja lägga längst in i rummet bör jag bryta alla regler och börja längst ut i hörnet mot hall respektive vardagsrum för att slippa att hamna i en sits där det för en förstagångsläggare slutar med att
2 svar · 3,3k läst
O
oandersson: Precis, 15mm är rekommenderat, har också sett 12mm nånstans. Men dessa mått är ju antagligen "worst case", som ska funka för alla plattstorlekar, fogbreddar osv. Vad jag är ute efter är om någon som har mer erfarenhet vet hur mycket lägre man törs göra det (baserat på de uppgifter jag gett) och ändå vara "ganska" säker på att det kommer att hålla. (Jag inser ju att det inte
3 svar · 2,3k läst
P
Pumba: Till TS som bor i Kronobergs län så kan jag ju rekommendera http://www.eme.nu/index.htm Där köpte vi golvlist till hela huset och fönsterbrädor i massiv ek
13 svar · 10,4k läst
·
anders07
anders07: Osmo är väl ett säkert val. Det är rätt svårt att få det bra själv om man inte har gjort det tidigare så jag rekommendera en golvfirma...
1 svar · 1,8k läst
Cheesen
Cheesen: Du har väl redan lagt golvet. Men eftersom du ändå hade ritat in en hel del spill så varför inte bara lägga golvet halvt i halv? Blir ett fint mönster på skarvarna, speciellt när man har lite större plankor.
4 svar · 13,8k läst
·
A
AndersS: Risken med ett lager gips är att om det finns rörelser i bjälklaget så skulle det kunna röra sig i ytskiktet. Med två lager gips som ligger förskjutna och limmade så får du en mera sammanhängande yta.
23 svar · 5,3k läst
GoForIt
GoForIt: Hej, och välkommen.. Någon form av tätskikt behöver du nog ha under cellplasten. Platon låter ju som en väg.
1 svar · 803 läst
·
N
Nizztos: Pengarna är egentligen inte det primära även om det givetvis spelar in. Tunnare golv ovan spån hade definitivt varit ett alternativ men utan att ha forskat i det så verkar det inte finnas breda nog brädor om man går den vägen så verkar som jag är tvungen att välja 25mm golv oavsett spån eller inte. Dvs spån är en ren extra kostnad men kanske kan motiveras av att livet blir enklare.
6 svar · 1,0k läst
S
salkin85: Ja, en omdragning (utanpåliggande) kostar avsevärt mycket mindre än en dränering.. Kontaktar röris på måndag morgon. Tack för responsen justus!
8 svar · 1,5k läst
J
justusandersson: Flerbostadshus från 40-talet uppvisar nog den största variationen av bjälklagslösningar som man kan hitta i äldre hus! Om du har ett trägolv överst, så kan bjälklaget bestå av en betongplatta med ett sandskikt på ovansidan. I sandskiktet ligger reglar som bär golvbrädorna. Bjälklaget kan också vara ett konventionellt träbjälklag eller ett sådant i kombination med stålbalkar.
1 svar · 523 läst
S
Stefan1972: Måste ju vara enklare att jämna till kanten och bara lägga dit masonit i lämplig tjocklek.
8 svar · 24,8k läst
·
P
henke_benke: även om du hittar rätt parkettgolv. så kan nyans skilja sig
1 svar · 4,6k läst
GoForIt
GoForIt: På vissa kakelsågar jag använt har inte arbetsytan varit tillräckligt plan (fördel att vatten rinner tillbaka mot klingan) men gör också att plattan ibland vill kila sig när man kommer in en bit.
16 svar · 4,6k läst
Eurotester
Eurotester: [citat] 1 år gammal lägenhet så jag vet inte vad hyresvärden har för tankar om detta. Får se nu nästa vecka när de kommer. Motar fan i grind heter det väl? :devilish: Egentligen är det ju bara för syns skull, temp/snabbfix. Om det ramlar bort om ett tag efter städning och så är ju inte mitt problem...
6 svar · 3,2k läst
yonna
yonna: Någon som har erfarenhet av pålitlig golvslipare?
0 svar · 657 läst
Johan Van Kuyl
Johan Van Kuyl: Hej, jag är på jakt efter 80 kvm golv + spill. Hade gärna lagt douglasgran men jag tycker det blir lite dyrt. UNdrar om någon känner till nåt bra företag utomlands eller som säljer partier med 2:a hands sortering? Tacksam för bra tips
0 svar · 1,7k läst
R
rollebollen: Tack för alla svar, blir en trevlig konfrontation ikväll då
6 svar · 2,6k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Det här med att dammsugare tvärdör om de utsätts för en aning slipdamm är enligt min mening en forummyt. Stämmer din beskrivning och dammsugaren avlider är det nog ändå dags för ett utbyte. Sen menar jag inte att en vanlig hushållsdammsugare är lämplig för "skivskarvslipning" av ett helt hus, men då pratar vi också om helt andra volymer slipdamm Min starka rekommendation
4 svar · 1,6k läst
T
Tvapac: Vinylgolv Forbo är sjysst också. Eller jag har inget att jämföra med, men vi har det iaf och är supernöjda.
4 svar · 1,9k läst
Spiken i kistan
Spiken i kistan: Blev matta från Bauhaus. Vävbaksida, grå, billig... Har rollat golvet med "Mögelfri" från Jape. Syllpapp mellan reglar och väggar och golv. Tror det blir bra.
2 svar · 4,1k läst
GoForIt
GoForIt: Är springan större än tröskeln nu då, menar du? Och golv för förlängning/utbyte saknas? Beroende på avstånd, så kan man antingen skaffa en bredare tröskel och modifiera. Alternativt en bit tunt trä, planhyvlad (ofta ek) + ordinarie tröskel
1 svar · 1,4k läst
·
F
fsn: [citat] Jag har handlat en del spackel på såck av dom och det är inga stora mängder, 3-4 säckar och om jag inte minns fel så prutade dom ner sig själva med momsen direkt. Sen har jag för 8-9 år sen handlat större volymer av dom mot offert och då hade inte lågprisvaruhusen mycket att sätta emot.
7 svar · 3,8k läst
K
kaugus: [citat] Som jag tidigare nämnde så inspekteras grunderna två gånger per år, och det sker genom att man går in genom den ena genom den ena gavelluckan och ut på motsvarande gavel. Fjärrvärme och fiber har monteras på samma sätt. Och själv har jag inget behov av att ha en lucka för att möjligen insp [citat] Återigen, krypgrunderna inspekteras två gånger per år genom att vi går
15 svar · 2,7k läst
GoForIt
GoForIt: Det varierar mellan olika varianter. Inget som du normalt tänker på. Skulle det vara påtagligt märkbara återkommande mönster, så går det ju också att påverka vid läggningen.
1 svar · 1,8k läst
jockeping
jockeping: Jag vet inte hur effektivt tjära är som fuktspärr, vilket den ska fungera som, i jämförelse med platonmattan, men har det suttit så länge utan större fuktpåverkan behöver du inte vara orolig. Jag har plastmatta direkt på källargolvet utan fuktspärr och det har suttit säkert lika många år utan att ha släppt. Har du inte problem med fukt är det lugnt =)
1 svar · 793 läst
Fotografen
Fotografen: Ser ut som slagg, ingen gammal hytta i närheten?
3 svar · 6,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.