Jag har ett rum med gammaldags parkett i ett hus från 1964. Det luktar märkligt från under golvet precis vid golvlisten på ett bestämmt ställe. Typ ”sommarstugelukt”. Vi skulle vilja ta bort en del av parketten för att undersöka detta och undrar hur vi ska göra. Det är alltså gammaldags parkett limmad i bitar och vi vill sätta tillbaka det vi tar bort. Några tips och förslag?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns två huvudtyper av parkett: 1) Stavparkett, ofta lagd i fiskbensmönster. Varje parkettbit är en egen "bräda" som är spikad i ett undergolv, normalt bestående av vanliga golvbrädor. 2) Lamellparkett. Golvet är uppbyggt av spontade brädor (ofta bestående av flera skikt) med små parkettstavar som är limmade ovanpå i mönster, på längden och på tvären. Om bräddorna är tillräckligt tjocka kan de läggas direkt på golvreglarna.
Eftersom tillvägagångssättet för er skiljer sig åt mellan typ 1 och typ 2, är det nödvändigt att ta reda på vilken typ ni har. Ta ett foto på nära håll. I ett hus från 1964 är det nog mest troligt att det rör sig om typ 2, men man kan aldrig vara helt säker.
Eftersom tillvägagångssättet för er skiljer sig åt mellan typ 1 och typ 2, är det nödvändigt att ta reda på vilken typ ni har. Ta ett foto på nära håll. I ett hus från 1964 är det nog mest troligt att det rör sig om typ 2, men man kan aldrig vara helt säker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Detta är en typisk parkettbräda, typ 2 enligt min tidigare indelning. Då gäller det att lista ut var den sista brädan är spikad. Jag skulle gissa på andra sidan golvet. Längst in, dolt av fotlisten, bör det finnas spikhuvuden. Lossa spikarna och pilla upp den innersta brädan försiktigt. Därmed bör utrymmet under parketten bli synligt för inspektion.
Jag tror det är mer intressant hur konstruktionen under golvet ser ut.
Skulle gissa att det är bottenplan och att ni har en platta på marken där man reglat upp, isolerat och lagt golv....
Skulle det vara fallet så behöver man inte ta bort parketten för att få ditt svar.
Skulle gissa att det är bottenplan och att ni har en platta på marken där man reglat upp, isolerat och lagt golv....
Skulle det vara fallet så behöver man inte ta bort parketten för att få ditt svar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Platta direkt på mark var ovanlig 1964. Jag gissar att huset har källare med betongvalv mellan källare och bottenvåning. Problemen kan dock mycket väl ha med en betongkonstruktion att göra.
Vi har en rymlig krypgrund, ingen riktig källare. Ska jag krypa ner och titta tycker ni? Och vad ska jag hålla utkik efter i så fall? Jag inte ännu hittat några spikar i parketten, men ska undersöka närmare imorgon.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du har en krypgrund tycker jag du skall börja med att titta i den. Ta med en termometer och en hygrometer och mät temperatur och relativ fuktighet. Kanske kan du öppna bjälklaget underifrån istället för att lyfta på parkettbrädorna. Idag anses uteluftsventilerade krypgrunder vara en riskkonstruktion. Det beror främst på att temperaturen där blir för låg pga stor isoleringsmängd i bottenbjälklaget. Men med ett hus från 1964 bör inte isoleringsmängden vara mer än ca 15 cm och då brukar inte de problemen uppstå. Det kan ju också vara så att det ligger en fukttätning under isoleringen som har gett upphov till kondens i isoleringen, som sedan orsakat något som gett den dålig lukten.
Klicka här för att svara