Byggahus.se

Problem med "narade" golvplankor.

1. J
    Medlem · 3 inlägg

Jenlin

Medlem
    Jag och min sambo håller på att renovera ett litet sött timmerhus som står hos mina svärföräldrar. Detta har gått ganska smärtfritt hitintills men nu börjar problemen hopa sig...
    För det första så finns det ingen som kan datera när huset är byggt men vi vet via kyrkoböcker att det stod på gården 1809 men det går inte att få fram det exakta årtalet. Detta tycker vi är synd, men det finns inte så mycket att göra åt. Det problem som vi nu står inför är att huset står på sk mullbänkar. Det innebär att golvåsarna ligger direkt i anknytning med jord, vilket i längden inte blir bra. Sagt och gjort vi bestämde oss för att få ut golvet som består av 15 cm breda plank som har legat där sen stugan byggdes. Dessa plank vill vi självklart lägga in igen efter att de har fått sig en omgång i hyveln. Det var dock inte så lätt som vi trodde. Det visade sig att under åren har det tillkommit masonite på väggen och sen även en boasering vilket leder till att väggen bygger ut ca 2 cm över plankorna. Till slut efter mycket om och men så lyckades vi få ut första plankan men då insåg vi att golvet är vad vi kallar narat. Som jag har fått det beskrivet för mig så borrade man hål i sidan av plankan och handtäljde till små runda trästickor som man sen la i blöt och sen torkade på en solig vägg en sommar så att de krymte, sen la man dem i blöt och tryckte in dem i plankan innan dem hunnit svälla igen. Sen la man in golvet och vips hade man ett knarrfritt golv. Detta leder dock till vissa problem nu när vi ska ha ut golvet.

Är det någon som har gjort detta och vet hur vi ska bära oss åt för att inte förstöra golvet. Fortsätter vi som vi nu har gjort så kommer det inte vara någonting att lägga in igen.

Tacksam för svar!

2. S
    Medlem · Värmland · 776 inlägg

Sara_B

Medlem

Re: Problem med "narade" golvplankor.

Fråga på avdelningen "Byggnadsvård" istället, där finns folk som är hejare på att reparera gamla konstruktioner! Eller kontakta en hantverkare - alltså en sån som faktiskt kan gamla material och metoder. Dom kan vara svåra att hitta, men finns!

Men det är samtidigt inte utan att man blir lite nyfiken:
    1. Varför vill ni slipa ett 200-årigt skurgolv?
    2. Du skriver inte något om några skador, bara att nuvarande lösning inte ska vara bra "i längden". 200 år är väl ganska bra "längd" tycker jag ;D
    (Nädå, det är klart att det i vissa fall kan finnas anledningar att ändra en mullbänkskonstruktion, men det blev ju lite roligt när det var skrivet så!)

3. J
    Medlem · 3 inlägg

Jenlin

Medlem

Jag ska prova lägga in mitt inlägg där och se om jag får några svar. En hantverkare kostar många lappar och vi vill helst göra det som vi kan själva. Men självklart kan man få goda tips!

Tack för förslaget! :D

Vi hade bestämt oss för att vi skulle ha kvar så mycket som möjligt som har funnits i huset när vi var klar och även om plankorna har legat där i 200 år så finns det fortfarande mycket trä att ta av eftersom plankorna är ca 6 cm tjock.

Varför vi vill ändra mullbänkskonstruktionen är för att vägen som går in till byn där vi renoverad blev omdragen någon gång på 70-talet och det har lett till att vårvattnet från vägen rinner under vårat hus. Detta har lett till att en del av golvåsarna i princip ligger i vatten en stor del av sommaren. Men med vår nya dränering, en massa grävande och en ny trossbotten så kommer detta att bli bra tror jag. Eller kanske jag ska säga att jag hoppas det..... :-/

4. S
    Medlem · Värmland · 776 inlägg

Sara_B

Medlem

Ja, då förstår jag bättre. Men fundera noga på det där med att slipa, tycker jag! Vi har själva 200-åriga skurgolv, och försökte någon komma i närheten av dem med en slip skulle jag inte dra mig för att ta till fysiskt våld för att försvara dem! :D

Allvarligt talat, de är kanon, lättskötta och känns alltid varma! Och vackra! Slipar man dem slipar man bort den hårda yta som år efter år efter år av såpskurning har byggt upp, då är de knappast lättskötta längre. Och inte särskilt vackra heller, tycker jag!

Vad gäller hur ni ska göra har jag tips på hantverkare som kan funka som rådgivare i några timmar här i Värmland, kontakta mig om det är aktuellt. Annars finns säkert sådana hos er också. Att betala duktiga hantverkare för hjälp är ju annars en bra investering tycker jag, kan spara mycket pengar i slutändan!

Lycka till!

5. J
    Medlem · 3 inlägg

Jenlin

Medlem

Du har rätt i att man bryter ner den skyddande såpskurningsytan. Det som är så synd är att detta hus har varit förråd i de senaste 40 åren och alla de möjliga saker har stått här inne. Bland annat några motorcyklar, en gräsklippare, oljedunkar och annat skrot. Dessvärre har man inte vara noga när man har ställt in dessa saker och därför har det runnit bensin och olja ner i planken och därav så måste vi nog tyvärr hyvla eller slipa bort upp till en cm av plankan, vilket självklart tar emot enormt!
    Vi har tittat på en del alternativ och kommit fram till att om vi slipar/hyvlar bort så pass mycket så ska vi nog luta golvet och alternativt lägga en lack på det. Lacken är jag lite emot, men det underlättar städningen och bevarar planken, men förkortar tydligen levnadslängden på golvet vad jag har hört. Inte för att jag vet om det är sant...

Vi har jobbat lite grann med en hantverkare gällande hur vi ska göra med det enorma köket och har fått lite hjälp och tips. Köket är nämligen 52m2 och har nu ingen köksinredning alls. Det enda som finns i hela rummet är en järnspis. Den hjälpen vi fick då var ovärderlig eftersom vi inte visste någonting om hur man konstruerade ett kök. Desstuom är det tänkt att nån form av vardagsrum ska rymmas här också och det var ännu svårare att få till. Så visst finns det bra hantverkare här uppe också, men eftersom en utav oss är arbetslös så ställer det till lite problem...

Men tack för hjälpen åter igen!

6. L
    Medlem · 1 152 inlägg
    Vilken slags lack hade ni i så fall tänkt? Lack slits ju med tiden och blir fult, men måste i regel tas bort helt igen för att förbättras. Fernissa å andra sidan är bara att kladda på med mer av så fort man tycker att det känns skamfilat (efter rengöring naturligtvis).

Eller också målar ni det helt enkelt med ren linoljefärg. Blir alltid vackert och hållbart - och slits vackert om det görs rätt.

7. L
    Medlem · 1 152 inlägg
    Oj, ser att tråden är 10 år gammal. Konstigt att den var uppe. Jaja så går det när man är forum-rookie. Undrar hur det gick till slut för er?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.