Golv
Fotografen: Ser ut som slagg, ingen gammal hytta i närheten?
Gurkan1: Hej igen alla och tack för alla svar! Uppskattar verkligen detta forumet och all hjälp en som inte kan själv kan få! Tack! /gurkan
huggan: Funkar fint men tror nog golvtillverkaren även vill ha plast emellan.
ylven: Vad har du för material på väggarna?
Nötegårdsgubben: Den ingenjören blev fälld, likaså företaget hon jobbade för. Och dödsfallen på arbetet har minskat med 90 % de senaste 50 åren. Med andra ord: kunskaps- och (framför allt) säkerhetsnivån utvecklas uppenbarligen på ett fantastiskt vis, vad det nu har med tråden att göra. I övrigt håller jag med om att sand är ett utmärkt ljudisolerande material. Välj bara inte ett för
Fadai: Kör m pensel; grunda och måla flera lager, sen lackar du i två-tre lager.
huggan: Spänn upp en penna med tråd i centrum på cirkeln så drar du ett streck med den runt om. Så får då antingen klippa eller skära med en mattkniv. Svårt att göra när man inte är van kan jag tillägga, har inte gett på mig det själv utan brukar ta en mattläggare till sånt. Mattan svetsas ihop med befintlig så ingen list behövs.
Lexing: Det är en övervåning Har rivit upp ett par plankor nu, och orsken är dåligt uppriktat under på balkarna! Iofs så här föregående ägare byggt ut huset Och ingången till nya delen är där svackan är, så huset har väl sjunkit när dem gjorde ingången? Balkar är hela och i gott skick, men två av dem ligger under de andra, och där e dalen Iom med utbrytning av golv är ju
Hammarfall: [citat] Bumpar tråden.. Hur har det gått? Ts har varit inaktiv sedan över ett år tillbaka, men kanske svarar?
sinuslinus: Glöm inte att bottna nåten innan nåtning. Annars finns det risk för att nåten släpper.
sinuslinus: [citat] Lackfräs från Metabo. Hyrde den för en dag för 240kr tror jag. Tog fyra timmar. Kampanj just nu för 2241kr: https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-om-verktyg-till-bra-pris-laenktrad.285770/page-14#post-2875362 Skrapade hörn som du skrev och sen slipade med excenterslip och en hörnslip. Målade vangstyckena så behövde inte slipa lika noggrant där. Skrapade profilen på
Florre: [citat] Han ska spackla hela golvet. Skickade en bild till honom och han var nöjd med det jag gjort så länge allt löst är borta...
BirgitS: Vad står det i golvtillverkarens läggningsinstruktion? Det varierar alltså för olika golv. Lumppapp används väl mest till att jämna ut små höjdskillnader. Tuplex är väl en kombination av plast och foam.
Allmänobildad: Jag skulle lägga golvet tvärs bjälklaget. Känns som konstruktionen blir stadigare då.
epw: Japp primea innan flytspackel. Kör weber floor 4716 den är diffusionsöppen och funkar bra i källare.
qvintus4: Tänkte hyra en edge golvslip många som säger att det är ett bra alternativ när man inte slipat förr . Golvet är gammalt plankgolv ute på landet ca 17 kvm jämt och jätte fint förutom färg stänk , hur länge kan det dröja osv det finns lute pappers rester längs med vissa kanter annars som sagt var fint jämt mycket gott skick . Tanken är sen att såpskura golvet efter som det ska ej
heimlaga: Pigmenterat och betsat är minst tåligt av allt som finns. Har man ett tjockt traditionellt trägolv som blir skadat så kan man bara jämna till skadorna med putshyveln och sedan olja eller oljefärgsmåla eller skura golvet beroende på om golvet är oljat eller oljefärgsmålat eller skurat. Bara fortsätta som förr. Har man däremot ett pigmenterat eller betsat golv så måste man slipa
Allmänobildad: 6mm fixkam funkar bra. Åtgång ca 1,3kg pulver per kvm. Men blanda inte mer än du hinner göra av med på 20-30 minuter, därefter börjar det brinna och blir oerhört trögjobbat. Du är helt rätt ute med att skära till alla skivor, åtminstone så många som man blandar bruk till, innan du blandar något.
basseman: [citat] Ett hårdvaxoljat golv har visserligen en mjukare yta än ett lackat men det hådvaxoljade golvet är lättare att reparera/renovera då det inte krävs en omslipning av hela golvet. Du kan göra en punktrenovering. Däremot skulle jag undvika furugolv och välja ek då det är ett hårdare träslag. Vi har småbarn och har ekgolv som är oljat och hårdvaxoljat och får vi en liten skada
Ljus: Vill ni komma snabbt och billigt undan är det ett flytande klickgolv som gäller. Att slipa upp och laga i är betydligt mer tidskonsumerande och dyrare. Med nytt golv vet ni från början hur slutresultatet blir. Med att lappa och laga ett gammalt golv vet man först efteråt om man gillade patinan.
Liteavvarje: Det har kanske varit någon form av värmekälla där och kopplad till murstocken , har ni tankar på att sätta in något i framtiden , så flyt upp så det blir jämt som du tänker , men jag skulle nog mäta in platsen riktigt noga och göra en ritning , då går det att såga upp parketten ovanför betong och flyt exakt . Kanske inte ni men en ny ägare vill ha något Det ska vara obrännbart
simonnnn: [citat] Ja, vi valde olika golv då vi ville behålla vardagsrummets originalparkett men de andra rummen hade tråkig laminat som vi ville bli av med. Utveckla gärna vad du skulle göra med "powerfile", jag är nybörjare :)
Perska: Tack tack. Ska mäta lite mer noggrant, Verkar inte vara fullt så mycket snett som jag först trodde.
justusandersson: [citat] Det beror helt på dina ambitioner. Inlägg #4 innehåller flera bra tips. Vill du fördjupa dig i grundproblematiken så rekommenderar jag att du lånar en enkel bok om byggnadsfysik. Att ett golv känns varmt/kallt att gå på handlar inte bara om mängden isolering mot marken. Golvmaterialets värmeledningsförmåga har väldigt stor betydelse. Material som betong, sten, klinkers m fl
Jodåsatteh: Många bra tips och framförallt glad att jag kollade här innan jag i ren frustration rev upp plastmattan. Tack allihop! Får bli Hornbach och Bauhaus imorgon. :) God fortsättning!
Slaeggan: [citat] Jag funderade på något sådant själv men var osäker på vad för såg man borde ha till det, stick och cirkel kommer ju inte åt.. Men en sådan borde fixa jobbet ja... Eller om jag kan få loss listen som AndersPS föreslår. Men då får jag inte köpa nya verktyg...
EmiliaT: Tack för svaren. Känns bra att få bekräftat att det är kalksten. Fantastiskt hade ju varit att få veta precis vilken sten men huset är från 50-talet så där lär man gå bet. (Förra ägarna menade att det är klinker så där finns nog inte så mycket mer info att hämta). Har tittat på bilder av kalksten och plattorna är lika både vissa från Borghamn men också från Öland. Huset
justusandersson: [citat] Den risken är nog väldigt liten, men det är inte fel att hålla koll på vad man belastar golvet med.