Byggahus.se
Har startat en renovering av ett enplans radhus med oisolerad platta på mark. För att kunna lägga mekaniskt ventilerad platonmatta behöver jag jämna ut plattan. Tänkte jag skulle fylla de värst hålen och sen hyra en betong slip för att få allt jämnt.

1: Funkar det att slipa ner 108m2 betong platta gjuten 1974?
2: Vilken Maskin skulle jag behöva? ABS-Slip?
3: Något som är viktigt att tänka på?
4: Rekommendationer på uthyrare i Göteborgsregionen.

Behövs mer information så hojta till.Tacksam för all hjälp.

Är det inte enklare att fylla upp med ett tunt lager flytspackel?

Blir inte det dyrare än att hyra en betong slip någon dag?

Känns som jag behöver få hit en betongbil för att flyta upp 108m2? Dyrt?

ABS-Slipen kan vara för klen.
Små upphöjningar fixar den, men inte mycket mer än så.

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
Jag har ingen aning om kostnaderna... Dock känns det spontant som mycket jobb med att slipa - Särskillt i ett befintligt hus med väggar och hörn. Hur lätt är det att få till en plan yta med en slip?

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
ABS-Slipen kan vara för klen.
Små upphöjningar fixar den, men inte mycket mer än så.
Finns det något bättre maskin alternativ?

useless useless skrev:
Jag har ingen aning om kostnaderna... Dock känns det spontant som mycket jobb med att slipa - Särskillt i ett befintligt hus med väggar och hörn. Hur lätt är det att få till en plan yta med en slip?
Just nu består huset av 8 innerhörn. Allt är utrivet ner till betongen förutom badrum.

Jag slipade en ojämn platta från 71, fast det var mest för att få loss limmet från plastmattan så att spacklet fäste. Totalt 40kvm, hyrde en ABS över helgen.

Den orkade inte med limmet som suttit i ett av rummen, fick gå över med en handhållen maskin dagen efter.

Problemet är att den väger för lite och slipar åt ett håll.
Bäst är nog en tyngre maskin med motverkande sliptrissor.

@Andreas_kalmar verkar ha bra koll, kom med bra kommentarer till när jag skulle slipa ett garagegolv

Bifogar lite inspirationsbilder:
IMG_20170221_190227 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20170221_190503 (1).jpg
Skapa konto

IMG_20170225_192257 (1).jpg
Skapa konto

IMG_20170301_202944 (1).jpg
Skapa konto

IMG_20170306_212932 (1).jpg
Skapa konto

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
Kan tillägga att skulle jag gjort om mitt jobb idag hade jag tagit en större maskin, men uthyraren stod på sig med att den skulle räcka.

Det där såg ju ut som ett grymt resultat. Ser slätt ut :ok:
Jag har inget som sitter fast på ytan utan bara ren betong. Så tacksam för det!
Körde du betongslipen efter du tagit bort limmet med den handhållna maskinen? Vad var det för maskin?

Har glömt hur många säckar avjämning jag blandade och skrapade ut.
Kanten jag visade på bild gick inte att slipa ner med slipen.
Mitt golv var vågformat på ena hållet, med en svacka mot mitten på andra hållet. (Man ser lite torrare raka linjer rakt ut från fönstet, det är vågtopparna). Jag kunde inte flyta då golvet utöver detta lutade mot innerdörrarna och att det då blivit 2-3cm höjdskillnad till rummen där.

Jag lämnade tillbaka stora slipen ("ABS") på måndag morgon och fick med mig den handhållna Hllti väggslipmaskinen som jag tog det sista med. Nöjde mig med det.

EDIT: Kan tillägga att stora skillnader såsom min vågform är svårt att få rätt med en slipmaskin.

• Gilla
Höglin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har glömt hur många säckar avjämning jag blandade och skrapade ut.
Är det mörkgrå spacklat eller är det vatten från sprutan i bild? Grov spacklade du plattan innan slipningen?

Det mörkgråa är spackel, vattnade plattan innan jag la på massan.

Inget spackel innan slipningen, jag hade ju lim på golvet som jag ville ha bort.

[QUOTE="13th Marine, post: 2851768, member: 130424"
Inget spackel innan slipningen, jag hade ju lim på golvet som jag ville ha bort.[/QUOTE]

Rörde ihop det. Hur lång tid i timmar tror du du körde ABSen i timmar. Om jag hyr en lite tyngre maskin kanske den klarar jobbet då jag inte skall ta bort något lim. Vad vägde din maskin?

Tog nog en ca 10h att köra de första 30kvm. Limmet kladdade ju en del.

Maskinen ska väga 43kg enligt spec.

Är nog en fråga hur mycket du vill/behöver avverka.ska du spackla vill jag minnas att det är bra att få bort betonghuden, så sitter spacklet bättre.

Jag hade resonerat som såhär: Vill jag ha det gjort på en helg hade jag tagit en större maskin för att slippa stå där på söndag eftermiddag och inse "fan jag hinner inte".

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
Hur mkt behöver du slipa ner, hur ojämt är det?
Att slipa ner 108kvm är ingen lek.
Själv skulle jag tunnflytit golvet alla dar i veckan....

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.