Golv
Kallebo: Tycker egentligen inte att det är så farligt med kvartsstavar, så har vi det på flera ställen.. Är den bara i samma färg som golvet syns den inte mycket.
Torkad gubbe: Har du lack kvar kommer inte Timberexen att kunna tränga ner i trät ej heller pigmenten. Så det kommer att bli "gula fläckar" om inte direkt så kommer det att slitas fortare där, eftersom det inte har kontakt med trä. Onödigt att slösa energi med ytbehandling om inte den gamla är borta. Det finns tyvärr inga genvägar.
Torkad gubbe: [citat] Är det ett massivt trägolv så ska det absolut inte läggas flytande !!! Är det däremot furulamell så är det ett klickgolv som du enkelt kan demontera, var försiktig så att du inte bryter sönder ändskarvslåsningen. Ett massivt golv kan du skruva upp och sedan återmontera. Det värsta som kan hända är att du har sönder någon bräda och måste komplettera (lägg då
Andreas Jansson utan z: Stora varningstrumman för Molands golv! Jag köpte ett Moland wideplank (dvs. extra bred enstavs parkett) i någon form av rustikerad ek för ca 8 år sedan. För två år sedan började småsprickor uppstå i själva ektiljan på ett par ställen samt att eken på något enstaka ställe släppte i limningen från underredet (som säkert har något fin namn jag inte känner till). Jag ignorerade
Thomas_Blekinge: Troligen kommer du att se tapetkanten genom målningen om du inte ta och spackla. Men testa!
cammen: Blev icopals motsvarighet till platonmatta + 12 mm golvspån ovanpå. Sedan stavlimmat fiskbensparkett. Blev väldigt bra, fint golv. Inga risker med limmning direkt på betongen med instänging av ev fukt med dubbla tätskikt (parkettlim = tätskikt). Risken för fuktig platta är inte så liten som man kan tro och har hört om diverse fall med problem i källare även efter dränering, så nu
shomakie: Angående väggarna så i mitt garage köpte jag fibercementskivor på Beijers och sen kapade jag ner dem till 12cm remsor och skruvade dem längst ner för att sen köra tätning mot golvet. [bild]
justusandersson: Den mesta fukt som finns i en betongplatta kommer från inneluften. Med isolering under eller inuti betongplattan förhindras kondens. Du kan säkert använda karelia eller liknande material, så länge som du inte stänger in något organiskt material.
Vatthagen: [citat] Vi har lagt Ebecos folie på 3 golv i stugan och har satt dessa på 20 grader vilket känns skönt att gå på men inte övervarmt, sedan är det även tillyxat med luft/luftpump, kamin och det finns även element. Element och pump styrs ju av luftens temt vilket också är inställt på 20 grader och golvet styrs av en avkännare i golvet. Golvvärmen kan även styras via
Rabbithole: Lägger man allt golv i samma riktning ser det ut som en större helhet. Tycker det är snyggare så
skutten11: Det du tänker kommer inte att förhindra stegljud , då dessa fortplantar sig via bjälkarna , Lumppapp och annat lägger man mellan klickgolv , lamellgolv e.t.c och underlag av spån eller annat , för att få ett mjukare underlag , samtidigt blir den en liiiten svikt som dämpar stegljud
RoBo: Svårt att avgöra, då bilden kan vara nära. Då blir alla ytor ojämna.
Hantlangaren: [citat] Precis. Men nu har jag haft en sommar och en vinter med mitt nya golv så jag tror inte det kommer hända något.
fb35523: Lars48, visst kan man ta bort dem oavsett vad som finns under, men en tunn elslinga i fixet riskerar att bli förstörd. Det finns nog olika typer av elslingor och jag har i ett tidigare hus använt en tunn sak som skulle läggas i fixet och inte skulle bygga något alls. Eftersom det är vattenslingor får vi hoppas att de är ingjutna i golvet eller flytspacklet. Då bör du kunna skrapa bort
Robert-san01: [citat] Stämmer bra! Vattenburen ligger alltid i betong eller flytspackel. Väldigt tunna el-slingor går att lägga i fix.
justusandersson: Jag har absolut ingen totalkoll på golvmarknaden. Poängen med mitt inlägg var att framhålla att nyare parkettbrädor inte har den gedigna underbyggnad som var vanlig på 50-60-talen vilket skulle kunna förklara den aktuella skadans uppkomst.
Stefan N: Då får du flytspackla in värmen med armeringsnät (rotnät) för att få det stabilt. Behöver man kapa klinkers annat än rakt så får man såga.
justusandersson: Laminatgolv är kalla och därför inte perfekt för en gäststuga. Om du inte vill ha trägolv så är det som BirgitS nämner, linoleum, slittåligt och skönt att gå på. Marmoleum click är lättlagt och snyggt.
largab: Om golvspånet ligger på isolering så finns det ingen anledning att ha reglar på betongen. Ev fukt under isoleringen är helt ofarlig då det inte finns något organiskt därunder. Erat borrhål visade ju på ingen fukt, huset är nyligen dränerat. Det kan nog inte bli bättre.
Fällebyggarn: [bild] Någon som har tips på när man närmast har det dubbla (varierar mellan 2-50mm) avståndet mellan golv och vägg? Och ibland sticker det ut en bit gråsten somngör att man får såga i eventuell list. Gärna en lite gammaldags lösning då huset är en 130 år men bitvis våldtaget under 90-talet.
Torkad gubbe: Det låter bra då behöver jag inte dra att du bör (läs ska) välja ett golv av tillräcklig tjocklek och så smalt som möjligt för att du inte ska få problem. Ej heller dra igång med luftfuktighetens viktighet. Som du märker har jag sett för många projekt som gått åt pipan och jag vägrar vara delaktig i sådana. Jag önskar dig lycka till och tänk på att vid köp utanför Sveriges
ChristopherH: Det blev lite fel med tjocklekarna, skall vara: Befintligt golv är 100mm betong därefter 50mm cellplast, och 50mm betong, underlagsfoam och massivt furu. Tack! Christopher
Åsa Lund: Ok Testa en textil matta för att det inte ska bli halt Typ heltäckning eller nålfilt
AskeHolst: Allt beror ju på vad ni har kommit överens om med hantverkaren. GBR hänviser till toleranser i Hus AMA som tyvärr inte är gratis. Men 7mm/m är mycket.
gusvo085: Kanske en uv-lampa kan skynda på det lite?
ricebridge: Ikeagolv har vi överallt här i huset. Eftersom vi (dvs jag) eldar med ved (dvs ofta slarvar med att elda) kan innetemperaturen variera mellan säg 16-17 grader och 24-25 grader. Ikeagolven slår sig ifall man inte lämnar en 5mm springa mellan golv och vägg. Men det syns framförallt i skarvarna. De reser sig någon mm på var sida, och sedan slits de onormalt mycket på de topparna, och
Byggtankar123: Blev Tec7 efter rådgivning med en av säljarna som tidigare varit snickare. Lägga på en jämnt lager över hela ytan.
ricebridge: Ännu bättre isf att använda glidskydd både mellan foam och golv och mellan matta och foam, så borde det ligga still. Den är ju avsedd för direktkontakt med golvet och dessutom ”ventilerad” (rutnät), så då borde du kunna lägga i stort sett vadsomhelst mellan den och mattan, t ex en tunn skiva skumgummi.