Hej!

Är snart dags för golvläggning och entreprenören vill veta i vilken riktning jag vill ha golvet.
Kommer läggas ett ljust parkettgolv på övervåningen där taken är släta.
Vill gärna höra tankar och idéer på så jag har tänkt mig.

Min första tanke var att lägga alla golven på det långa hållet men snickaren tyckte att golvet borde läggas på det korta hållet i de 2 små sovrumen.
Hur hade ni gjort ?

• Ritning av övervåning med markerade riktningar för golvläggning i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vad är det för underlag , spån 22 , virke 22 - 28 eller

S skutten11 skrev:
Vad är det för underlag , spån 22 , virke 22 - 28 eller
Ja det borde jag ju skrivit. Övervåningen består av spårad golvspånskiva 22mm med vattenburen golvvärme som är lagd på det långa hållet

S
Då är en del av bärigheten på spånet saboterat är ju spår i dom . skulle nog lägga det nya på längden , så det blir lite mer bärning på regelverket under
Att spånet är lagt på långa hållet är för att bärigheten skulle vara max , det är väl 600 C/C under
Om du har lite is i magen så kommer det säkert in fler med bättre vett om detta , eftersom du nu är på senaste

S skutten11 skrev:
Då är en del av bärigheten på spånet saboterat är ju spår i dom . skulle nog lägga det nya på längden , så det blir lite mer bärning på regelverket under
Att spånet är lagt på långa hållet är för att bärigheten skulle vara max , det är väl 600 C/C under
Om du har lite is i magen så kommer det säkert in fler med bättre vett om detta , eftersom du nu är på senaste
Tack för svar. Bjälkarna ligger på cc300

S
Det bär bra då på C/C 300 och då kan du välja , med att lägga golvet på den korta vägen
det blir lite av sandwich och trycket på spånet kommer att utjämna sig över större område och flera spånplattor när du kliver på golvet

Tvärs golvvärmen fungerar bäst.

BirgitS
H Hektor66 skrev:
Min första tanke var att lägga alla golven på det långa hållet men snickaren tyckte att golvet borde läggas på det korta hållet i de 2 små sovrumen.
Varför tycker han att det ska vara olika håll?
Det brukar se bäst ut om man lägger golvet i gång- och ljusriktning, men visst kan man behöva ta hänsyn till golvvärmens riktning men då borde det gälla samtliga rum, dvs. även det stora sovrummet.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför tycker han att det ska vara olika håll?
Det brukar se bäst ut om man lägger golvet i gång- och ljusriktning, men visst kan man behöva ta hänsyn till golvvärmens riktning men då borde det gälla samtliga rum, dvs. även det stora sovrummet.
Just de små sovrum var enbart för att rummen skulle upplevas större. Man kanske skall frångå det estetiska och istället lägga det så att det funkar bäst med hänsyn till golvslingorna

BirgitS
Okej, större upplevs de nog inte som men antagligen bredare och kortare.

Stabiliteten är ju viktigast i alla fall.

Vi har liknande planlösning som ni, men på grund av att bjälklaget låg i olika riktningar i olika delar av huset så blev golvvärmen också i olika riktningar. Men vi la allt i långa riktningen utan tröskel mellan rummen. Blev väldigt bra tycker jag!

• Renoverat rum utan trösklar med synliga golvinstallationer och byggverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fiskarn71
  • Laddar…
Lägger man allt golv i samma riktning ser det ut som en större helhet. Tycker det är snyggare så

• Gilla
vinnieg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.