Hej!
Är snart dags för golvläggning och entreprenören vill veta i vilken riktning jag vill ha golvet.
Kommer läggas ett ljust parkettgolv på övervåningen där taken är släta.
Vill gärna höra tankar och idéer på så jag har tänkt mig.
Min första tanke var att lägga alla golven på det långa hållet men snickaren tyckte att golvet borde läggas på det korta hållet i de 2 små sovrumen.
Hur hade ni gjort ?
Är snart dags för golvläggning och entreprenören vill veta i vilken riktning jag vill ha golvet.
Kommer läggas ett ljust parkettgolv på övervåningen där taken är släta.
Vill gärna höra tankar och idéer på så jag har tänkt mig.
Min första tanke var att lägga alla golven på det långa hållet men snickaren tyckte att golvet borde läggas på det korta hållet i de 2 små sovrumen.
Hur hade ni gjort ?
Då är en del av bärigheten på spånet saboterat är ju spår i dom . skulle nog lägga det nya på längden , så det blir lite mer bärning på regelverket under
Att spånet är lagt på långa hållet är för att bärigheten skulle vara max , det är väl 600 C/C under
Om du har lite is i magen så kommer det säkert in fler med bättre vett om detta , eftersom du nu är på senaste
Att spånet är lagt på långa hållet är för att bärigheten skulle vara max , det är väl 600 C/C under
Om du har lite is i magen så kommer det säkert in fler med bättre vett om detta , eftersom du nu är på senaste
Tack för svar. Bjälkarna ligger på cc300S skutten11 skrev:Då är en del av bärigheten på spånet saboterat är ju spår i dom . skulle nog lägga det nya på längden , så det blir lite mer bärning på regelverket under
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 672 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 672 inlägg
Varför tycker han att det ska vara olika håll?H Hektor66 skrev:
Det brukar se bäst ut om man lägger golvet i gång- och ljusriktning, men visst kan man behöva ta hänsyn till golvvärmens riktning men då borde det gälla samtliga rum, dvs. även det stora sovrummet.
Just de små sovrum var enbart för att rummen skulle upplevas större. Man kanske skall frångå det estetiska och istället lägga det så att det funkar bäst med hänsyn till golvslingornaBirgitS skrev:
Vi har liknande planlösning som ni, men på grund av att bjälklaget låg i olika riktningar i olika delar av huset så blev golvvärmen också i olika riktningar. Men vi la allt i långa riktningen utan tröskel mellan rummen. Blev väldigt bra tycker jag!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 443 inlägg
Lägger man allt golv i samma riktning ser det ut som en större helhet. Tycker det är snyggare så
Klicka här för att svara