Byggahus.se
Hej alla!

Har en liten fundering angående vårat golv i våran gillestuga.
Det är som rubriken antyder en flytande konstruktion bestående av cellplast och spånskiva, överst ligger en fin röd heltäckningsmatta

Vi köpte huset för lite över två år sedan.
Vi vill ju såklart lägga nytt golv

Det jag nu undrar, och som jag hoppas ni kunde tipsa/hjälpa mig med är om man måste ta upp hela konstruktionen eller går det bara ta bort heltäckningsmattan och lägga klickgolv eller nått liknande???

Har tyvärr inga uppgifter på när golvet byggdes men antar att det är från byggår -77
Det gjordes ett borrhål vid besiktningen under trappan som inte visade någon fukt. Huset är omdränerat 2010. Invändigt är det hel tegelvägg på långsidan och halv tegelvägg på kortsidan. Värmerören till elementen går längsmed golvet utmed väggarna (vet ej om de är ingjutna i betongplattan) Vet heller inte om golvet är uppreglat! Golvet är ca 7cm tjockt.

Lägger med lite bilder! Vad tror ni??

Borrhål under trappan
Närhetsbild på ett borrhål i ett gult golv som visar ett tvärsnitt av golvmaterial, med avslöjande lager av cellplast och spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgränsad bild av ett borrhål i en betongkonstruktion där materialskikten är synliga, utan synlig fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelvägg på kortsidorna
Del av ett rum med röd heltäckningsmatta, vitmålad tegelvägg och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av gillestuga med röd heltäckningsmatta, vita väggar och murad öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelvägg långsida
Ett gillestugahörn med röd heltäckningsmatta, vitmålad tegelvägg och en lampa som ger skuggmönster i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade jag varit dig, så hade jag rivit upp mattan o kollat om där fanns någon fukt o mögel. Är det torrt o fint så hade jag nog bara lagt ett nytt golv på, annars får man ju gå vidare o öppna upp det.
Lycka till
 
Om det ligger frigolit/EPS mot betongen och ni inte känner några konstiga lukter i kanter etc så finns det ingen anledning att riva något. Det finns då inget som kan mögla under isoleringen. Ta bort mattan, lägg tunt stegljudsskydd och något valfritt golv. Vanlig "parkett" är varmare att gå på än laminat.
 
M Mansson84 skrev:
Hade jag varit dig, så hade jag rivit upp mattan o kollat om där fanns någon fukt o mögel. Är det torrt o fint så hade jag nog bara lagt ett nytt golv på, annars får man ju gå vidare o öppna upp det.
Lycka till
Hej.
Har rivit upp mattan på ett ställe, är torrt och fint under mattan. Dock mycket limmrester. Luktar också normalt i gillestugan. Man ska inte lyfta på en spånskiva för säkerhetsskull?
 
L largab skrev:
Om det ligger frigolit/EPS mot betongen och ni inte känner några konstiga lukter i kanter etc så finns det ingen anledning att riva något. Det finns då inget som kan mögla under isoleringen. Ta bort mattan, lägg tunt stegljudsskydd och något valfritt golv. Vanlig "parkett" är varmare att gå på än laminat.
Hej!
Det luktar normalt i gillestugan. Borde det inte lukta överlag om det är mögel och borde det inte gett utslag när de mätte fukt i hålet? Hur vet man om det finns reglar?
Tack för svaret
 
Om golvspånet ligger på isolering så finns det ingen anledning att ha reglar på betongen.
Ev fukt under isoleringen är helt ofarlig då det inte finns något organiskt därunder.
Erat borrhål visade ju på ingen fukt, huset är nyligen dränerat. Det kan nog inte bli bättre.
 
  • Gilla
Stavhopparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.